Po svemu sudeći, Beograđani će se od 1. januara naredne godine potpuno besplatno voziti javnim prevozom. Međutim, sagovornici Danasa tvrde da ništa nije besplatno i da je samo pitanje odakle će se ova mera finansirati.
Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić najavio je novu socijalnu meru za stanovnike galvnog grada i pohvalio se time da porsečna beogradska porodica može da uštedi 673.600 dinara godišnje uz sve mere koje je ova gradska uprava sprovela.
Što se tiče javnog prevoza, za dvoje odraslih osoba je ušteda nešto viša od 79.000 dinara godišnje, ako se uzme u obzir da su ranije plaćali po 3.300 dinara po osobi mesečno.
Akademik i profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu u penziji Dušan Teodorović kaže da ideja o besplatnom javnom prevozu nije jedinstvena u Beogradu.
„Ona već postoji, recimo, u Luksemburgu, zatim u glavnom gradu Estonije Talinu, gde su građani glasali o tome. Takođe, u Belgiji ovaj sistem postoji već preko 25 godina“, objašnjava on.
Teodrović naglašava da ta ideja nije loša, ali da treba uzeti sve aspekte u obzir.
„Problem je ta reč ‘besplatno’ jer ‘nema besplatnog ručka’, uvek se snose troškovi“, tvrdi naš sagovornik.
Teodorović navodi da bi ovakva mera mogla da povuče neke pozitivne promene.
„Za očekivati je da ova mera poveća broj korisnika javnog prevoza i da smanji korišćenje automobila. Time bi se eventulano smanjilo zagušenje u gradu, što bi svakako dopirenolo i smanjenju zagađenja“, objašnjava on.
Ono što je glavno pitanje, jeste finansrianje ove mere.
„Ne daje se ništa građanima besplatno, samo je pitanje iz kojih sredstva se finansira. Voleo bih da vidim jednu obimnu studiju o tome, ali studiju u kojoj bi svi ovi elementi bili kvantifikovani: koliko to košta, ko to plaća, kakva je procena koliko će da bude budućih potovanja… To je pitanje jedne ozbiljne analize“, zaključuje Teodorović.
Predsednik sindikata “Centar GSP Beograd“ Ivan Banković smatra da ovaj potez nije dobar za Beograđane.
„Ukidanje naplate javnog prevoza je populistička mera Šapića, koja će se katastrofalno odraziti na budžet grada Beograda i prostor za investicije i unapređenje infrastrukture za sistem javnog prevoza u Beogradu“, upozorava on.
Našoj prestonici je, prema njegovim rečima, potreban transparentan i pravedan tarifni sistem.
„Sistem gde će javni prevoz biti besplatan za najugroženije kategorije stanovništva kao vid podrške grada, dok ostali korisnici treba da plaćaju srazmerno kategoriji kojoj pripadaju, naravno subvencionisanu cenu, ali ne potpuno besplatnu“, obrazlaže Banković.
Neko će, ipak, imati korist od ove mere, tvrdi on.
„Slobodno mogu da kažem da će ova mera zapravo najviše pogodovati poslodavcima, a ne savesnim korisnicima, jer će poslodavci biti oslobođeni obaveze plaćanja naknade za prevoz svojim zaposlenima. Taj teret će potpuno preuzeti budžet Grada Beograda, što znači manje novca za sva druga ulaganja i razvoj saobraćajne infrastrukture u gradu“, ukazuje Banković.
Direktor Centra za lokalnu samoupravu (CLS) Nikola Jovanović navodi da je Šapić ponovo obmanuo građane.
„Jedno od prvih obećanja Aleksandra Šapića bilo je da će povećati procenat naplate karata u javnom prevozu, kroz vraćanje poverenja u javni prevoz, nabavku najboljih vozila i formiranje novog preduzeća za naplatu. Odustajanjem od naplate karata, gradonačelnik priznaje da je u svim ovim ciljevima omanuo“, tvrdi on.
Jovanović postavlja pitanje i da li će sad gradonačelnik ukinuti komunalno preduzeće “Naplata prevozne usluge”, koje samo ove godine, kako navodi, troši iz budžeta 950 miliona dinara.
Ovakve mere, kako kaže, moraju dobro da se razrade.
„Donošenjem odluka bez ikakve analize, u skladu sa populizmom i trenutnom političkom situacijom, samo se cementira loše stanje u gradu i teška finansijska situacija“, upozorava Jovanović.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.