Recikliranje ideja: Šta je sve Vučić obećao pre pet godina i nije ispunio? 1Foto: EPA-EFE/GEORGI LICOVSKI

Srbija 2025. godine – zemlja vodećih plata i penzija, modernog obrazovanja i infrastrukture, ovo je bilo obećanje bivše premijerke iz Srpske napredne stranke Ane Brnabić krajem 2019. godine, kada je zajedno sa predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem predstavila plan za budućnost „Srbija 2025“, odakle je ideje dobrim delom u međuvremenu ista ova vlast na čelu sa Vučićem „reciklirala“ u sada novi plan za budućnost – Srbija 2027.

Međutim, valja podsetiti šta je predsednik sve tada obećavao, a do sada nije ispunio, piše N1.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić i tadašnja premijerka, a sadašnja predsednica Skupštine Srbije Ana Brnabić razbacivali su se silnim brojevima predstavljajući plan „Srbija 2025“ na konferenciji u Palati Srbija za koji su rekli da će biti uloženo nešto manje od 14 milijardi evra.

Među onim retkim stvarima sa te čuvene konferencije, koje su se ostvarile, bila je izjava Vučića predstavnicima izvršne vlasti:

„Neki od nas će biti na ovom mestu 2025. godine, a neki neće“.

I zaista u 2025. ulazimo sa Vučićem na čelu, Ana Brnabić je „namirena“ novom funkcijom, a među glavnim Vučićevim ljudima iz tadašnje postave ostali su i Siniša Mali i Ivica Dačić. A nekih više nema tu, kao što su Zorana Mihajlović i Nebojša Stefanović. Njegovo predviđanje se obistinilo.

U međuvremenu ponovo se pojavljuju ideje, koje Vučić ponovo reciklira i servira građanima krajem 2024. godine, iako je to već obećavao još 2019. godine, što dovoljno govori o predsednikovim obećanjima. Pa krenimo redom.

Vučić je u pokušaju da smiri studentski bunt koji se širi Srbijom nakon pada nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu, a koji traže odgovornost za stradanje 15 ljudi, odlučio da studentima ponudi „jeftine“ stambene kredite za mlade sa minimalnim učešćem, za koju je naveo da je država obezbedila 400 miliona evra za subvencije.

Predsednik je u ovom slučaju računao da su mnogi zaboravili da je ova priča stara već pet godina, još od 2019. godine, pa valja se podsetiti ovog pokušaja da reciklira ovu priču. Te 2019. godine na pomenutoj konferenciji Vučić je rekao da je za mlade i mlade parove država obezbedila oko pola milijarde evra kako bi „mladi mogli da nađu krov nad glavom i da se brže odvoje od roditelja“.

„Tražićemo minimalno učešće“, obećavao je Aleksandar Vučić krajem 2019. godine mladima „dobre stanove i na odličnom mestu“, zvuči poznato?

Pet godina kasnije, opet krajem godine, slušamo ponovo istu priču za koju se Vučić ponadao da su je mladi i drugi građani Srbije zaboravili. Nisu. Obećavao je Vučić tada i da će vlast drastično smanjiti odlazak iz Srbije.

Neki projekti ne da neće biti gotovi 2025, već tek treba da počnu da se grade

Kada se govori o infrastrukturnim projektima, predstavljajući plan „Srbija 2025“, predsednik je tada obećao brzu saobraćajnicu od Sombora do Kikinde, poznatu još kao „smajli“, koja će povezati Bački Breg sa Srpskom Crnjom.

Međutim, početak gradnje pomeran je nekoliko puta, da bi onda radovi započeli tik pred decembarske izbore 2023. godine. Od prvobitnog plana da se ona završi polovinom 2024. došli smo do toga da ove saobraćajnice ne samo da još nema, nego je novi rok pomeren na 2028. godinu, pa je vraćen na 2027. u okviru plana „Skok u budućnost, Srbija 2027“.

Takođe, po prvobitnim najavama ovaj projekat je trebalo da košta oko 430 miliona evra, za sve ove godine cena projekta je poskupela nekoliko puta i to na oko dve milijarde evra.

Gradonačelnik Sombora Antonio Ratković je nedavno na sednici lokalnog parlamenta u Somboru tvrdio da se radovi na ovoj saobraćajnici odvijaju još od 5. decembra prošle godine, a da je od marta ove godine pojačano na trasi u „prvih osam kilometara“.

Tako je i ovaj projekat, koji grade Kinezi, a koji je obećan kao gotov do 2025. godine, ponovo serviran narodu sada u planu „Srbija 2027“.

Vučić je te 2019. godine obećao i auto-put od Beograda do Zrenjanina, a šta se desilo od toga? Tek je u septembru ove godine počela gradnja prvog mosta na budućoj trasi auto-puta Beograd-Zrenjanin-Novi Sad, a radove je tada obišao i sadašnji premijer Srbije Miloš Vučević. Dužina trase je 105,4 km, a kako je tada najavio sada bivši ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić radovi na tom auto-putu biće završeni za šest godina, a vrednost projekta je 1,5 milijardi evra.

Dakle, ni davno obećani auto-put od Beograda do Zrenjanina nismo dočekali u Srbiji 2025. godine.

Tu dolazimo i do još jednog projekta, brza saobraćajnica Požarevac – Veliko Gradište – Golubac, koji nam je isto obećan tadašnjim planom iz 2019. godine. Iako je Vučić ponovo u julu 2023. godine ponovo obećao da će ova saobraćajnica, dužine 68 kilometara, biti završena, za sada se jedino govori o otvaranju prvih 35 km u decembru ove godine, kako je najavio Vesić u septembru 2024. dok je direktor „Puteva Srbije“ Zoran Drobnjak pre dva meseca izjavio da će biti otvorena deonica u dužini od 20 km sredinom decembra. Decembar je prošao, te je pitanje da li će, ne neka deonica te trase, već cela ta saobraćajnica dužine 68 km na kraju biti završena u 2025. kako je više puta obećano.

„Sledeće godine završiće Dunavski koridor do Golupca (Požarevac – Veliko gradište – Golubac) i to će biti završeno deset meseci pre ugovorenog roka“, rekao je Vesić u septembru ove godine.

Inače, gradnja ovog koridora je počela u novembru 2021. godine, a u brzu saobraćajnicu biće uloženo više od 330 miliona evra. Lokalni mediji preneli su ranije da je u subotu, 28. decembra, došlo do urušavanja dela betonske konstrukcije nadvožnjaka za potrebe ove brze saobraćajnice u mestu Đurakovo-Popovac.

„Karađorđa“ još gledamo samo na Vučićevim crtežima

Građani Srbije u 2025. godini neće dočekati ni auto-put „Vožd Karađorđe“, od Lazarevca i Mladenovca do Bora, a koji je Vučić obećavao 2019. i tada crtao rutu ovog auto-puta na karti.

Nakon svih ovih godina od tada, Vučić je sredinom oktobra ove godine naveo kako se nada da će radovi na izgradnji ove deonice početi tek na leto 2025. godine.

Naveo je kako će se krenuti sa izgradnjom deonice od Čibutkovice do Miloša Velikog, što je 46 kilometara do Aranđelovca, kao i 36,5 kilometara od Malog Požarevca.

„To je ukupno oko 82,5 kilometra“, rekao je tom prilikom Vučić.

Koridori koji se grade godinama kasne

Za dve godine biće gotova deonica Čačak-Požega, tvrdio je 2019. godine predsednik Vučić, a gde smo danas? Kako je direktor „Puteva Srbije“ Zoran Drobnjak pre nekoliko meseci rekao, putari trenutno još izvode radove na auto-putevima Čačak – Požega.

Ne samo da ovu deonicu nismo dočekali 2021. godine, kako je Vučić obećavao, već njeno otvaranje možemo očekivati tek 28. juna 2025. godine, kako je rekao Drobnjak.
Shutterstock/Ilustracija

Za tri godine biće izgrađen Moravski koridor, još je jedno obećanje Vučića iz decembra 2019. godine. Izgradnja auto-puta Pojate-Preljina (Moravski koridor) dužine 112,3 kilometra počela je krajem 2019. godine kod Kruševca, a radovi su, kako je najavljivano, trebalo bi da budu završeni 2023. godine. Međutim – nije se desilo.

„Auto-put do Kruševca imaćemo do kraja 2021, Čačak-Kraljevo do kraja 2022, a Kraljevo-Kruševac do kraja 2023“, izjavio je predsednik Srbije Aleksandar Vučić prilikom svečanog početka radova na Moravskom koridoru.

Za saobraćaj je nedavno otvoreno 30 kilometara Moravskog koridora, od Kruševca do Vrnjačke Banje. Na toj saobraćajnici završeno je 60 kilometara od Pojata, a uporedo se radi na preostala 54 kilometra do Preljine.

Kako je Vesić u julu ove godine najavio, Moravski koridor u potpunosti će biti završen tek krajem 2025. ili početkom 2026. godine.

Ni gondole, ni skijališta, a ni Muzeja rokenrola

Vučić je te 2019. godine obećao i gondolu od Vrnjačke Banje do Goča, ali te gondole još uvek nema. Ova ideja ponovo je reciklirana iz plana „Srbija 2025“ u plan „Srbija 2027“. Inače, kako je ranije najavljivano, gradnja gondole vredna je 60 miliona evra, a gradiće je Opština Vrnjačka Banja, Vlada i porodica Novaka Đokovića.

Nema ni obećanog Muzeja rokenrola u Zaječaru. Obećavali su taj muzej i za izbore prethodnih godina, navodila se cifra od 900.000 evra za izgradnju te ustanove, ali ni do 2025. godine, ove ustanove nema.

Obećavao je Vučić i novu luku u Beogradu i skijalište na Avali, međutim ni od toga danas nema ništa.

S nekim obećanjima stoji malo bolje – predsednik je 2019. godine najavljivao prosečnu platu od 900 evra i prosečnu penziju 430-440 evra. Prema podacima, prosečna zarada u Srbiji u oktobru ove godine bila je 98.538 dinara (842 evra). Međutim, ono što je važno navesti jeste da je medijalna zarada u Srbiji 76.895 dinara (657 evra).

Prosečna penzija u novembru 2024. bila je 45.710 dinara (390 evra).

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari