Od oko 500 preduzeća predviđenih za privatizaciju tokom 2015, među kojima su nekadašnji giganti poput kragujevačke Zastave, pribojskog FAP-a, trsteničke Prve petoletke, Kablova iz Jagodine, RTB Bor, Rudnika Resavica, IMT, IMR i drugih, do sada je vlasničku strukturu, prema dostupnim podacima, krajem prošle godine promenila samo „Armatura“ iz Aleksandrovca.
P { text-indent: 2.5cm; margin-bottom: 0.21cm; direction: ltr; color: rgb(0, 0, 0); line-height: 150%; widows: 2; orphans: 2; }P.western { font-family: „YHelvetica“; font-size: 12pt; }P.cjk { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 12pt; }P.ctl { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 10pt; }
Tu fabriku je kupio konzorcijum radnika, koji još uvek čekaju zvaničnu potvrdu o vlasništvu nad kupljenim preduzećem.
Sva ostala preduzeća sa spiska od oko 500 firmi, koja je trebalo da budu privatizovana do kraja 2015, osim deset (RTB Bor, Galenika, Resavica, Kablovi…), koja će, odlukom Vlade, biti zaštićena od poverilaca do 31. maja ove godine, završila su u stečaju i(li) bankrotu, ili su još uvek u nedefinisanom statusu. Stečajni postupak, pored ostalih, pokrenut je u beogradskim preduzećima IMT, IMR, delovima Prve petoletke, 14. oktobru iz Kruševca, Fabrici reznog alata iz Čačka i drugim.
U nedefinisanom statusu su, pored ostalih, i sedam fabrika (Grupa Zastava vozila, FAP iz Priboja, Prva iskra iz Bariča, deo Prve petoletke…) kojima je zaštita od poverilaca umesto do prvobitno najavljenog 31. maja, skraćena za pet meseci, te je istekla krajem prošle godine. Ministar privrede Željko Sertić u prednovogodišnjim izjavama, za njih je takođe najavio pokretanje stečajnih postupaka, jer nema zainteresovanih za njihovu privatizaciju.
Tokom januara, međutim, nijedna od ovih fabrika, koliko je javnosti poznato, nije otišla u stečaj. Naprotiv, sve su i dalje „ni na nebu, ni na zemlji“, mahom bez radnika koji su većinom, uz nepovoljan socijalni program i bez isplaćenih zaostalih zarada, napustili radna mesta i „dobrovoljno“ završili na ulici.
Rešenja još uvek nema ni za one fabrike koje imaju posla i potencijalne kupce. Kragujevačka zastava INPRO ima posla „preko glave“ i želi da je kupi najveći proizvođač priključnih vozila u Evropi, francuski TRIGANO. Država, međutim, ne ume, ili neće da pomogne da INPRO zakupljeni pogon Zastave oružja, uknjiži kao svoju nepokretnu imovinu, a da oružarima obezbedi odgovarajuću nadoknadu. Time bi omogućila prodaju IMPRA i nastavak saradnje sa Francuzima, a fabrici oružja novac za investicije u nove proizvodne hale.
Na sve dužem štapu je, reklo bi se, i stvaranje svojevrsnog konzorcijuma za proizvodnju neborbenog vojnog vozila, koje bi činili Zastava kamioni, FAP i 14. oktobar. Sada se, prema nezvaničnim informacijama, razgovara o tome da se samo Zastava kamioni registruju kao fabrika za proizvodnju tih vojnih vozila. Ministarstva odbrane i privrede su, navodno, saglasna sa tom idejom, ali je za njenu realizaciju neophodna odluka Vlade. NJeni čelnici su, međutim, ako je suditi prema jučerašnjim Vučićevim izjavama, već uveliko u predizbornoj kampanji i teško da imaju vremena da se „bakću“ sudbinom nekadašnjih srpskih giganata i hiljadama njihovih radnika.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.