Gradimo "Auto-put mira", a s Kosovom na ivici sukoba: Šta stručnjaci vide u Vučićevom projektu? 1foto (BETAPHOTO/SAŠA ĐORĐEVIĆ)

Na otvaranju prve deonice auto-puta Niš – Merdare predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je da će to biti jedan od „najprometnijih puteva za 20 godina“ međutim stručna javnost ističe da se nikako taj pravac ne može nazvati jednom od najvažnijih saobraćajnica u našoj zemlji te da izgradnja auto-puta u punom kapacitetu umesto modernog druma predstavlja „bacanje para i nepotrebno zaduživanje.“

Predsednik Republike pak ne misli tako te je pozvao šefa delegacije Evropske unije u Srbiji Emanuela Žofrea „da nam obezbedi još 60 do 70 miliona evra“ za tu svrhu.

– Povezivanje u regionu je nešto što moramo da radimo. Trgovina sa Albanijom je porasla za 30 odsto u poslednjih godinu dana. Čuvamo naše državne interese i vodimo mudru politiku spajanja, a ne razdvajanja – rekao je Vučić tokom otvaranja prve izgrađene deonice planiranog „Auto-puta mira“ od Niša do Drača, konkretno deonice između Niša i Merdara, Merošina – Merošina 1 u dužini od 5,5 kilometara.

Na tom delu je naime kompanija Strabag, kao izvođač radova, završila petlju „Merošina istok“, dva mosta i dva nadvožnjaka.

Ipak, stručna javnost ne deli polet predsednika Vučića kada je reč o važnosti ovog projekta a jedan od razloga je i politička napetost koja trenutno vlada naročito na severu Kosova ali i uverenje da izgradnja skupog autoputa sa diskutabilnim procenama prometa ekonomski neće biti održiva za Srbiju.

Optimizmu predsednika da će autoput od Niša biti izgrađen sve do Prištine a potom i do Albanije, preko Tirane sve do Drača u datom trenutku na put staje velika nestabilnost na relaciji Beograd – Priština,

Zajednica srpskih opština nije formirana, na severu Kosova je napeto otkako su novi albanski gradonačelnici preuzeli funkcije u opštinama sa većinskim srpskim stanovništvom koje je bojkotovalo izbore, Priština je zabranila uvoz srpske robe a pitanje je koliko je i zainteresovana da ispuni ono što je predviđeno Vašingtonskim sporazumom a to je izgradnja „Auto-puta mira“.

Taj sporazum je, podsećanja radi, sačinjen za vreme administracije američkog predsednika Donalda Trampa, ali se on više ne nalazi na toj poziciji pa je pitanje da li zvaničnici u Prištini ono što je njime precizirano i smatraju obavezujućim za sebe.

Tako je, kosovski ministar životne sredine, prostornog planiranja i infrastrukture Ljibum Aljiu u septembru 2021. godine izjavio da je Kosovo preuzelo obaveze za izgradnju auto-puta Besi – Merdare i da očekuje da će radovi početi na proleće 2022. godine. To je rekao uz ogradu da se taj proces „naravno iz finansijskih razloga može odužiti“ ipak dodavši da je reč o „procesu koji će se završiti“. Prema dostupnim informacijama nakon toga se na ovu temu ništa više nije moglo čuti.

Ekonomski analitičar Branko Pavlović kaže za Danas da čak i da se auto-put od Niša do Prištine i dalje do Albanije izgradi u punom kapacitetu, umesto da se okonča na Merdarima, to nikako ne bi bio jedan od najvažnijih putnih pravaca u Srbiji kada je reč o prometu.

– Sasvim je sigurno da ta deonica takav značaj nikako ne bi mogla da ima. Jasno je da su, kada je o prometu reč, za Srbiju najvažnija ona dva putna pravca koja idu ka Solunu i Sofiji a nikako ovaj ka Albaniji. Jednostavno njime ne bi prolazio dovoljan broj vozila da bi mogao da uživa status jedne od najvećih i najznačajnijih saobraćajnica – ističe Pavlović.

Naš sagovornik naglašava da je bez bilo kakve sumnje dobro da se napravi moderan i kvalitetan put na ovoj relaciji ali je potpuno nepotrebno da to bude u formatu auto-puta.

– Čak i da se izgradi samo do Merdara taj put za Srbiju je dobra stvar. Ali nikako da se gradi kao auto-put kao što je sada slučaj, jer je to nepotrebno prezaduživanje i bukvalno predstavlja bacanje para. Nema tu dovoljno prometa da se grade tri trake, nije to jednostavno deonica za auto-put. Umesto toga trebalo se opredeliti za izgradnju kvalitetnog puta sa dve trake. To bi bilo isplativo i održivo ali se umesto toga išlo na bespotrebno uzimanje velikog kredita za izgradnju auto-puta – smatra Pavlović.

Ni ekonomista Milan R. Kovačević ne misli da je reč o jednoj od najvažnijih saobraćajnica u budućnosti niti da će se taj put u ekonomskom smislu isplatiti.

– Reč je o auto-putu koji neće biti prometan i time postati održiva investicija. Nije bilo potrebe da se na toj deonici gradi autoput ali su se nadležni za to opredelili iz čisto propagandnih razloga jer priča o izgradnji auto-puta dobro zvuči u političkoj kampanji. Umesto nepotrebnih projekata tog tipa bilo bi značajnije i bolje da se u Srbiji izdvaja novac za održavanje postojećih puteva kako bi oni bili u dobrom stanju. Takođe, kada se već gradi auto-put onda se mora sačiniti učinkovit i sveobuhvatan plan a ne da se suočavamo da tim da se ta saobraćajnica podiže u etapama bez da postoji garancija da će biti sagrađena u punom obimu kako je zamišljeno. A od toga u kom kapacitetu će biti izgrađena zavisi i koliko će njena izgradnja biti isplativa – navodi naš sagovornik.

Inače, deonica od Merošine do Merošine 1 je prva od četiri na auto-putu od Niša do Beloljina, koji je dug 32,65 kilometara.

Za finansiranje te četiri deonice u iznosu od 225,6 miliona evra obezbeđena su bespovratna sredstva Investicionog okvira EU za Zapadni Balkan (WBIF) u iznosu od 40,6 miliona evra i zajam od Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) i Evropske investicione banke (EIB) od 185 miliona evra. Ukupna dužina autoputa Niš-Merdare je 77 kilometara, a na njemu je predviđena izgradnja 88 mostova, sedam denivelisanih raskrsnica i 35 tunela.

Izgradnja te sabraćajnice, nazvane „Autoput mira“, košta oko 1,4 milijarde evra, a plan je da poveže jug Srbije i Prištinu i biće deo auto-puta koji će preko Tirane i povezati Niš sa lukom Drač u Albaniji.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari