Avio-karte iz Niša - subvencionisane, a previsoke 1Niš Foto: EPA/Đorđe Savić

Cene subvencionisanih letova „Er Srbije“ na 12 novih linija „od javnog interesa“ sa niškog aerodroma „Konstantin Veliki“ su previsoke i predstavljaju još jedan dokaz da je cilj Vladine odluke o njihovom uvođenju dodatno upumpavanje novca ovom prevozniku.

To je ocenio za Danas Bojan Avramović, bivši direktor Regionalne razvojne agencije „Jug“ (RRA „Jug“), koja kroz studije i elaborate uređuje poslovanje „Konstantina Velikog“ u redovnom saobraćaju i određuje cene aerodromskih usluga.

– Nakon što je „Er Srbija“ saopštila cene svojih letova sa 12 linija „od javnog interesa“ iz Niša, ne mogu se oteti utisku da je plan „stručnog“ Beograda da joj u naredne tri godine upumpa još 15 miliona evra subvencija iz državnog budžeta, a da se njeni troškovi pokrivaju preko prodaje karata. Ne vidim da je neko tu državnu subvenciju uračunao u cene karata „Er Srbije“ sa niškog aerodroma, gde su pri tom aerodromske takse daleko niže nego u Beogradu. Ovo je još jedna uvreda za zdrav razum građana Niša i juga Srbije i verovatno bačene pare za prazna sedišta koje će „Er Srbija“ imati. Gluplje od ovoga nije moglo – oštar je Avramović.

„Er Srbija“ je u četvrtak saopštila da će početne cene povratnih karata na 12 subvencionisanih linija iznositi od 48 evra (za Geteborg i Tivat), do 73 evra (za Rim). Prema navodima kompanije, cena povratne karte za Frankfurt iznosiće 51 evro, za Bolonju – 52, za LJubljanu – 53, za Karslrue – 55, za Nirnberg i Fridrihshafen – 60, za Hanover i Budimpeštu – 61, za Salcburg – 62 evra. Prodaja karata za ove linije već je počela.

– Od ovih destinacija tri se poklapaju sa onima do kojih se može stići sa beogradskog aerodroma – Rim, Tivat i LJubljana, i pukim poređenjem cena dolazi se do poražavajuće činjenice: „Er Srbija“ prilikom određivanja cene nije u potpunosti uzela u obzir čak ni razliku u troškovima između niškog i beogradskog aerodroma. Ovaj prevoznik, naime, pored milionske subvencije države, koristi i subvencionisane aerodromske takse na niškom aerodromu, koje iznose samo tri evra po odlazećem putniku. Niški aerodrom je, dakle, jeftiniji od beogradskog najmanje 20 evra po putniku – kaže Avramović.

On dodaje da je „Er Srbija“ saopštila najjeftinije početne cene letova sa niškog aerodroma, samo sa ručnim prtljagom i bez ikakvog servisa – takozvanu „belu tarifu“, ali da će one, kako se može videti na njenom sajtu, važiti samo za prvih pet kupaca. Koliko će one u konačnom iznositi „videće svaki putnik koji ubuduće bude želeo da leti iz Niša“.

– Tržište u Nišu i na jugu Srbije je cenovno osetljivo i, prema službenim podacima kompanija koje lete iz Niša, oko 84 odsto karata se prodaje na akcijama i popustima. Kada početne cene „Er Srbije“ porastu, one će za ovaj siromašni region biti potpuno neprihvatljive. Ako avioni ne budu bili puni bar 50 odsto, „Er Srbiji“ ni 15 miliona evra neće pomoći da iz ovoga izađe čitava. Jer, kada se tih 15 miliona podeli na broj instaliranih sedišta jedva da se dobije 12 evra po sedištu, ili oko 3.000 evra po povratnoj operaciji. Taj novac ne može da pokrije troškove polupraznih aviona. Lično bih voleo da avioni ove kompanije budu puni, ali bojim se da to neće biti tako, jer ni u njoj, ni u Ministarstvu saobraćaja ne razumeju tržište i potrebe Niša i juga Srbije – kaže naš sagovornik.

Avramović dodaje da je jedna od posledica uvođenja 12 linija na kojima će pod privilegovanim uslovima leteti „Er Srbija“ i „ozbiljan rizik da neka od postojećih lou kost avio-kompanija obustavi svoje letove iz Niša. On se „nada“ da do toga ipak neće doći, jer „Rajaneru“ i „Viz eru“ ni Srbija ni „Er Srbija“ nisu prva država i državna avio kompanija sa kojima „imaju neki problem“. Nosili su se oni sa mnogo ozbiljnijim „igračima“, kao što su „Lufthansa“, „Britiš“ ili „Er Frans“, pa su izašli kao pobednici, kazao je.

Vlada Srbije je krajem marta ove godine donela odluku o proglašenju 12 linija od javnog interesa sa niškog aerodroma, saopštavajući da će ti letovi biti subvencionisani u periodu od 1. jula 2019. do 30. juna 2023. godine, a da je za tu namenu iz republičkog budžeta planirano 1,8 milijardi dinara, odnosno 600 miliona godišnje. „Er Srbija“ je mesec dana kasnije pobedila na međunarodnom tenderu za izbor avio-prevoznika, kao ponuđač sa jedinom ispravnom ponudom.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari