er srbijafoto BETAPHOTO/SASA ĐORĐEVIĆ (arhiva)

Putnici koji su u nedelju posle podne krenuli iz Srbije za Nemačku, doživeli su veliku neprijatnost, jer je njihov put završen tako što su izleteli sa piste, pa uzleteli i sat vremena kružili oko Beograda, da bi se na kraju vratili na aerodrom sa rupom u trupu aviona.

Naime, avion Embraer E195 na letu JU324 Beograd – Dizeldorf trebalo je u nedelju, 18. februara u nešto pre 17 časova da poleti, međutim pred samo poletanje učestvovao je u udesu.

Do toga je došlo kada je avion izašao sa piste i, prema još nezvaničnim informacijama, udario u antene ili svetla ili u oba.

Taj udes naneo je veliku fizičku štetu na avionu, čemu svedoče i brojne fotografije i video snimci koji su se pojavili na društvenim mrežama.

Međutim, Embraer je ipak uzleteo, zatim se nešto više od sat vremena vrteo oko Beograda i na kraju se vratio na aerodrom „Nikola Tesla“, a niko od putnika ni članova posade nije povređen.

Mnogo spekulacija povelo se ovih dana oko toga čija je krivica za sam udes, a to će se tačno znati tek nakon istrage koju će sprovesti Centar za istraživanje nesreća u saobraćaju (CINS), a istraga će biti međunarodna, jer je proizvođač aviona iz Brazila, kompanija koja je iznajmila avion sa posadom iz Grčke, a letelica je registrovana u Danskoj.

Nakon što je izleteo sa piste, avion je udario neku vrstu antene koja je ostala zabijena u koren krila.

Odmah nakon poletanja, posada je proglasila hitnu situaciju u vazduhu, a aerodromska kontrola letenja je zaustavila sav odlazni i dolazni saobraćaj.

Ono što je prethodilo udesu i celoj drami u vazduhu, jeste, prema brojnim nezvaničnim navodima i snimku komunikacije između kontrole leta i pilota, to da je Kontrola letenja na tornju aerodroma „Nikola Tesla“ (SMATSA) još pre poletanja aviona upozoravala pilota Embraera da je moguće da je napravio grešku.

Prema rekonstrukciji portala Tango Six, sve je počelo tako što je avion izašao na D5 poziciji na pistu, umesto na D6, pa je na raspolaganju imao samo 1.273 metara piste, na šta je pilot upozoren iz Kontrole letenja, a što je on procenio kao dovoljno za poletanje.

Ono što je, takođe, zainteresovalo javnost, jeste činjenica da je formalni avioprevoznik odgovoran za ovaj let, nacionalna aviokompanija Er Srbija.

Međutim letelica Embraer E195 nije u njihovom vlasništvu, već u vlasništvu grčke kompanije Maraton erlajnz (Marathon Airlines), a takođe i sama posada je deo ove kompanije.

Domaća aviokompanija oglasila se ubrzo nakon udesa, šturim saopštenjem da je avion vraćen u Beograd zbog tehničkih razloga. Iz Er Srbije su dodali i da bezbednost putnika nije bila ugrožena ni u jednom trenutku.

Dva dana kasnije, 20. februara, kompanija se ponovo oglasila, ovog puta sa konkretnijim saopštenjem.

Naime, objavili su da nakon svega osam meseci, raskidaju saradnju sa grčkom kompanijom Maraton erlajnz. Podsećamo, Er Srbija koristi ukupno šest aviona koji su vlasništvo ove kompanije.

Takođe, naglasili su da je kompanija odmah nakon udesa stupila u kontakt sa nadležnim državnim organima  – Direktoratom civilnog vazduhoplovstva (DCV) Republike Srbije i Centrom za istraživanje nesreća u saobraćaju (CINS).

Nekadašnji direktor JAT-a Predrag Vujović za Danas navodi da je prvo saopštenje Er Srbije „blago rečeno bezveze“.

„To saopštenje ne odražava pravo stanje stvari, jer sadrži izjavu da se avion zbog tehničkih razloga vratio u Beograd i da su svi putnici bezbedni. To nisu bili tehnički razlozi, nego je to bio udes. Ovo nije tehnički kvar, ovo je sudar sa predmetom koji ima za posledicu ozbiljno oštećenje aviona. Prikrivati to pred putnicima, posebno danas kada postoje i slike i snimci i reći da je to iz tehničkih razloga je po meni neprimereno“, ukazuje on.

Vujović smatra da ne treba ni dramatizovati, ali da treba reći šta se desilo i šta će kompanija da preduzme.

„Meni nije jasno zbog čega je Er Srbija, kada nije njihova posada, a ni avion, jer je on bio samo u funkciji Er Srbije, ublažava ozbiljnost situacije. Mogu da mislim šta su preživeli ti putnici dok su kružili sat vremena i kakve su drame i traume imali u avionu“, kaže naš sagovornik.

On ponavlja da je ovo šturo saopštenje bez izvinjenja putnicima.

„U najmanju ruku je trebalo reći da će se sprovesti istraga i da će biti suspendovana posada dok se ne vidi šta je bilo, ali ovako reći da su tehnički razlozi, to nije u redu“, naglašava Vujović.

Svaka kompanija, kao i čovek, kako kaže, mnogo teško stiče dobar ugled, a gubi ga vrlo lako.

„Da bi cela priča oko ovoga, vezana za Er Srbiju, ostala u granicama bezbedne kompanije, što ona i jeste, ovakvo prvobitno saopštenje ne ide tome u prilog, već deluje kao da nešto zataškavaju“, smatra Vujović.

On podseća da je sada na redu komisija koja treba da utvrdi šta se zaista dogodilo.

„Ta komisija će morati da bude međunarodna, jer je avion uzet iz Grčke, a nalazi se u danskom registru“, objašnjava Vujović.

Sa druge strane, bivši direktor Kontrole letenja Srbije i Crne Gore Radojica Rovčanin za Danas kaže da, prema do sada dostupnim podacima, ne može da se priča o odgovornosti Kontrole letenja niti aviokompanije Er Srbija.

„Priča se o odgovornosti Er Srbije zbog udesa, ali tu nema direktne njihove odgovornosti. Oni ne daju upute pilotu i ne mogu oni njega da zaustave da uradi nešto kada je na pisti“, objašnjava on.

Kako navodi, jedino se može ispitati da li su ti piloti koji voze ove avione dovoljno obučeni.

Rovčanin dodaje da je sam pilot procenio da može da poleti sa te piste.

„U sve to mora da se uračuna i broj putnika, kao i tovar, uticaj vetra… Pilot je pogrešno procenio da može da podigne avion, a avion je očigledno bio preopterećen“, smatra naš sagovornik na osnovu informacija koje su se pojavile.

On kaže da prvi put čuje da neko misli  da takav avion može da poleti na ovako kratkoj pisti.

„Pilot donosi te odluke, to je njegov rizik, ali ovakve stvari ne smeju da se dešavaju, mora da se poštuje procedura, a on je dobio nekoliko upozorenja Kontrole letenja“, navodi Rovčanin.

Naš sagovornik pojašnjava da je pilot na kraju morao da podigne avion.

„Avioni imaju V1 i V2 brzine, on može da koči i da se zaustavi dok je u V1 brzini, međutim, kad prebaci u V2 ne može, tada mora da poleti“, naglašava Rovčanin.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari