Nakon što je početkom meseca na snagu stupio dogovor između zemalja OPEK-a i Rusije o smanjenju proizvodnje, cena nafte na svetskim berzama je počela lagano da raste, ali zbog još uvek veće ponude od potražnje njen skok neće biti veliki pa do jeseni ne bi trebalo da očekujemo poskupljenje goriva na pumpama u Srbiji.
Goran Radosavljević, generalni sekretar Nacionalnog naftnog komiteta Srbije, kaže za Danas da je veća aktivnost kineske privrede nakon što se ta zemlja izborila sa epidemijom korona virusa glavni razlog skoka cena nafte od početka maja.
– Kineska privreda se opet aktivirala i potrebna joj je sirova nafta. Takođe, Kina želi i da kupi što veće količine nafte po sadašnjim cenama koje su i pored skromnog rasta i dalje veoma niske i povoljne. Drugi razlog za skok cena je i činjenica da je ukinuto vanredno stanje u mnogim evropskim zemljama, odnosno da se veliki broj ljudi u privredi vratio na svoja radna mesta. Sve je to dovelo do toga da cena nafte „brent“ koja se koristi kod nas u Srbiji dostigne nivo od 31 dolara za barel – objašnjava naš sagovornik.
Međutim, on dodaje da je tržište još uvek prezasićeno, odnosno da je potražnja još uvek manja od ponude.
– Razlog za to je taj što još uvek nema avio i brodskog saobraćaja. Ne očekujem da će se potražnja značajnije povećati ako ne bude moguće u većem obimu sprovoditi turističke aktivnosti preko leta. Samo u slučaju da odlazak na more ili druge turističke destinacije kao i prelazak granica u te svrhe ne bude komplikovan, odnosno bude dostupan u većoj meri će se povećati potrošnja goriva zbog čega će skočiti i kupovina sirove nafte. Međutim ni to neće vratiti naftu na nivo cena koju je ostvarivala krajem prošle godine, pre pojave pandemije korona virusa – navodi Radosavljević.
Prema njegovim rečima cena goriva u Srbiji ne bi trebalo da raste u narednom periodu jer kompanije raspolažu sa značajnim količinama naftnih derivata koje su kupovale u uslovima veoma niskih cena nafte.
– U tom smislu ne verujem da će u narednim mesecima cena goriva u Srbiji rasti. Svedoci smo da su cene goriva u Srbiji u proteklom periodu zbog epidemije korona virusa, odnosno zbog manje potražnje znatno padale. Sada je istina veći broj automobila na ulici ali ne očekujem da će maloprodajne cene goriva rasti do jeseni – ističe Radosavljević.
S njegovim mišljenjem se slaže i Nebojša Atanacković, počasni predsednik Unije poslodavaca Srbije.
– Naftne kompanije još uvek imaju rezerve sirove nafte koje su kupile u periodu kada je cena bila niska tako da nije za očekivati da cena naftnih derivata u dogledno vreme raste. Postoji čak i mogućnost da u zavisnosti od kretanja na tržištu u nekim trenucima dođe i do pada maloprodajnih cena. Na svetskom tržištu cena nafte jeste skočila, ali je to još uvek prilično mali rast i teško je očekivati da će nafta dostići one cene koje je imala pre pojave korona virusa do sledeće godine – naglašava Atanacković.
Trenutno, cena evro premiuma BMB 95 na pumpama NIS-a u Srbiji iznosi 123,4 dinara , evro dizela 132,9 dinara i auto gasa TNG 66,4 dinara po litru.
Cena nafte na svetskom tržištu je počela da skače pre nekoliko dana nakon što je porasla potražnja u Kini. Tako je 7. maja barel nafte tipa „brent“ dostigao cenu od 29,75 dolara, odnosno poskupeo je za tri centa u odnosi na pređašnju cenu. U međuvremenu je cena dodatno skočila i trenutno je 31 dolar po barelu.
Kineski uvoz nafte u aprilu, nakon oporavka te zemlje od posledica korona virusa, skočio je na 10,42 barela dnevno sa 9,68 barela koliko je iznosio u martu.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.