zapaljen autobus gsp foto Miroslav DragojevicFoto: Miroslav Dragojevic

Beograđani koji svakog dana putuju javnim prevozom do Sremčice možda će se obradovati vesti da je grad na neki način uslišio njihove molbe.

Kako Forbes Srbija saznaje, raskinut je ugovor sa Konzorcijumom Avala bus 500 koji prevozi putnike na potezu 500. Na njemu je i linija 511, koja je, upravo zbog prevoznika, neformalno proglašena za najgoru u Beogradu. To, međutim, ne znači da isti privatnik neće ponovo dobiti posao. Možda i na više linija.

Već za koji dan Sekretarijat za javni prevoz raspisaće tender za izbor privatnih partnera – prevoznika. S obzirom na prevremeni raskid ugovora, firme će se trkati za dobar deo mreže javnog prevoza. U ponudi će biti linije koje trenutno drže dva konzorcijuma – GP-NP Mobilitas i Avala bus 500.

Prvi okuplja 20 privatnih prevoznika, koji voze na 29 gradskih linija. Njima je posao poveren 2016. godine i ugovor im ističe u septembru. Tender za ove linije je bio očekivan.

Konzorcijum Avala bus 500, s druge strane, mogao je, da je samo do ugovora, da vozi još nekoliko godina. Oni su od Gradskog saobraćajnog preduzeća 13 linija preuzeli 2017. godine i to na – 10 godina. To su linije za Sremčicu, Umku, Rušanj: 504, 511, 512, 521, 531, 532, 533, 534, 551, 552, 553, 91 i 92.

U ovom konzorcijumu je okupljeno 11 prevoznika i nisu se građani na sve podjednako žalili, ali su putnici sa trase 511 nezadovoljni prevozom, nekoliko puta i protestovali. Vozila su se kvarila, palila, otpadala su im vrata…

Grad je nedavno pokrenuo proceduru za raskid ugovora i saradnja je juče zvanično okončana. Ovo, međutim, ne znači da već na sledećem konkursu, na kome će sada biti oko 40 linija, neće dobiti i nove trase.

Problem autobusi iz Belorusije

Firmu C&LC, oko koje je okupljen konzorcijum Avala bus 500, pitali smo zašto je bilo toliko problema na liniji 511.

„To je specifična linija“, pojasnili su nam u C&LC. „To su zglobna vozila. Mi smo te autobuse nabavili do firme MAZ 2016. ili 2017. godine. To je proizvođač iz Belorusije. Pošto je krenuo rat u Ukrajini, otežan je uvoz i dopremanje delova. A ne možemo da ih nabavimo ni iz jedne druge zemlje. Ne mogu da se kupe u Nemačkoj ili negde drugo. Fizički ih je teško dostaviti. Najveći problem su „harmonike“ koje spajaju autobus. I sa tim smo imali velike muke“.

Kako je Forbes Srbija već pisao, predstojeći tender poslednjih nedelja izaziva nervozu među prevoznicima. Svi iščekuju objavljivanje konkursa kako bi se konačno znali konkretni uslovi.

Sada gradonačelnik, tada predsednik Privremenog tela, u maju je najavio da će od prvatnika zahtevati da imaju najmanje 50 odsto novih vozila. Pitali smo zato C&LC da li nameravaju ponovo da uđu u privatno-javno partnerstvo sa Beogradom.

„Svi uslovi će se znati kada izađe poziv“, kažu u ovoj firmi. „Sve zavisi šta se bude tražilo. Nije isto da li je potrebno polovina novih od 10 ili 100 autobusa. Zanima nas kakvi su rokovi, koliko su specifična vozila koja se traže. Mi smo na ovim linijma skoro potpuno obnovili vozni park, pa se nadamo da ćemo moći da konkurišemo“.

Izgradnja prva briga

Prevoz putnika nije osnovna delatnost ove kompanije. Oni se pre svega bave izgradnjom puteva i auto-puteva, transportom rastresitih materijala, specijalnih tereta, zemljanim radovima, raščišćavanjem i rušenjem objekata i, konačno, transportom putnika. U voznom parku imaju, kako stoji na njihovoj prezentaciji, 50 gradskih autobusa.

Ova kompanija je vlasnik 86,6 odsto firme Labah iz Beograda, ali i 100 odsto Betonjerke iz Sombora i Beaz Plusa. C&LC je prošle godine imala ukupno 2,9 milijardi dinara poslovnih prihoda i neto dobit od 148 miliona dinara.

Kada je reč o Konzorcijumu Avala bus 500, on ima dvoje zaposlenih. Prošle godine su ostvarili 7,5 miliona dinara poslovnih prihoda i 125.000 dinara dobiti. Sa Beogradom su 2017. godine potpisali ugovor vredan 94 miliona evra.

U Konzorcijumu Avala bus 500 su C&LC, Beobus siti, Dumeko, Transprodukt, Banbus, Lekon, Presto, Saga trans, Barbados, Trans-jug, MT turs i ASP Strela-Obrenovac. Potpisan ugovor je trebalo da im istekne poslednjeg dana 2027. godine.

Neki se i ne spremaju za tender

Bilo je izvesno da će se privatnici ovog leta ponovo trkati za 29 gradskih linija. Među njima se do sada samo šuškalo da bi na tenderu mogle da budu i one sa trase 500. Raskid ugovora sa Avalom bus 500 potvrdio je ranija nagađanja.

Ovaj tender firme dočekuju u daleko većoj neizvesnosti. Očekuje da će prvi zahtev biti znatno obnovljen vozni park, polovina novih vozila, što podrazumeva velika ulaganja. Mnogi strahuju i od drugih zahteva nadležnih.

Većina prevoznika sa kojima je Forbes Srbija razgovarao, veruje da će moći da se upusti u nadmetanje za posao u Beogradu. Ima i onih koji smatraju da, pod novim uslovima, za njih više, i pored dugogodišnjeg uskustva, nema mesta. Nekadašnja Ariva, danas Mobilitas, mogao bi da bude jeden od većih prevoznika koji više neće biti u igri, niti na beogradskim ulicama.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari