Beogradski metro - ne postoji, ali lepo zarađuje 1Foto: FoNet/ Zoran Mrđa

Iako se još najmanje pet do sedam godina nećemo provozati nekom linijom metroa po Beogradu, preduzeće koje je zaduženo za razvoj podzemne železnice u prestonici već sada posluje sa pozamašnim dobitkom od 23,6 miliona dinara.

U tolikom plusu je JKP Beogradski metro i voz završio prošlu godinu, pokazuju podaci iz finansijskog izveštaja u Agenciji za privredne registre.

Osim toga, poslovni prihod ove kompanije u čijem je opisu delatnosti da se bavi organizovanjem i obavljanjem stručnih poslova na izgradnji, održavanju i rekonstrukciji i zaštiti infrastrukture metro sistema, kao i organizovanjem i upravljanjem saobraćaja vozova u metro sistemu glavnog grada, na kraju 2019. bio je veći od 97,7 miliona dinara.

Na konto subvencija i donacija JKP Beogradski metro je prošle godine prihodovao nešto više od 300.000 dinara, sve ostalo je od prodaje proizvoda i usluga.

Čitajući dalje na sajtu ovog javnog gradskog preduzeća, u opisu posla im je i nabavka i održavanje voznih sredstava, planiranje razvoja šinskih sistema, ali i aktivno učestvovanje u izradi zakonskih akata vezanih za metro.

Nijedna od navedenih stavki, međutim, nije profitabilna, te se iz opisa delatnosti ovog preduzeća ne može ni naslutiti odakle im prihodi, naročito prihodi od prodaje proizvoda i usluga.

Kako metro još nije sagrađen, a karte za Beovoz se putnicima naplaćuju kroz sistem bus plusa, kao i sav ostali gradski prevoz, prihodi od prodaje tih karata takođe ne idu u budžet ovog JKP.

Na konkretno pitanje o tome na osnovu kojih proizvoda i usluga su prihodovali 97,4 miliona dinara, te prvu celu godinu svog rada završili u dobitku od 23 miliona iz JKP Beogradski metro nismo dobili odgovor.

Umesto toga, nekoliko dana pošto smo im postavili pitanja, u ovom preduzeću su nam poručili da im pošaljemo zahtev na osnovu Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, pa će nam odgovoriti u zakonskom roku.

JKP Beogradski metro je formiran oktobra 2018. i tu prvu godinu, odnosno prva dva meseca rada završio je u minusu od 109.000 dinara.

Naredna, 2019. bila je mnogo uspešnija, sudeći prema finansijskom izveštaju. U JKP Beogradski metro je krajem godine bilo zaposleno 17 osoba, a troškovi za zarade i lične dohotke bili su najveća stavka u rashodima, potrošeno je 43,8 miliona dinara.

Krajem prošle godine iz ovog preduzeća su našem listu najavili zapošljavanje i novih 11 ljudi tokom 2020. zbog povećanja obima posla, a tada nam je objašnjeno da je to zbog započinjanja izrade tehničke dokumentacije.

JKP Beogradski metro je za 2020. najavio i „formiranje tima stručnjaka koji će se baviti modelovanjem javnog gradskog prevoza u kontekstu razvoja metroa i BG voza kao i modelovanjem železničkog saobraćaja u beogradskom čvoru za potrebe BG voza“.

Februara ove godine direktor JKP Beogradski metro Stanko Kantar je za RTS rekao da se metro ne očekuje pre 2025. do 2027. te da će cena karte u beogradskom metrou biti beneficirana, kao u Evropi i da će to biti podsticaj da što više ljudi koristi javni prevoz.

Generalnim projektom planirane su dve linije, dok bi studijom izvodljivosti bila predviđena i treća. Prva linija bi trebalo da bude duga 21,5 kilometar, a išla bi od Žarkova i Železnika do Mirijeva, druga od Zemuna kroz centar grada do Mirijeva. Metro će najvećim delom biti podzeman, a najduža trasa iznad zemlje od nekih 2,5 kilometara biće u Makišu, gde je planiran i depo.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari