Iako je nafta na svetskom tržištu od novembra prošle godine poskupela za 51 odsto vozači u Srbiji ne treba da strahuju jer drastičnog rasta maloprodajnih cena goriva neće biti najmanje u narednih šest meseci, smatra stručna javnost.
Cena „crnog zlata“ na svetskim berzama raste već dva meseca i to najbolje ilustruje podatak da je po prvi put od februara prošle godine barel nafte tipa „brent“, koja se koristi u Srbiji, premašio nivo koštanja od 55 dolara.
Stručna javnost ističe da je još uvek suviše rano govoriti da li to može da dovede do određenog povećanja cena goriva u Srbiji mada Danas iz poverljivih izvora, koji su želeli da ostanu anonimni, saznaje da postoji mogućnost da usledi, istini za volju, neznatan rast maloprodajnih cena.
Iako su se, prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, stekli uslovi za povećanje akciza pa bi za bezolovni benzin sa sadašnjih 57,1 dinar po litru akciza trebalo da se poveća na 57,84 dinara po litru, na gasna ulja u koja spada i dizel gorivo sa 58,72 na 59,48 dinara po litru i TNG sa 44,59 na 45,17 dinara po litru, to ne znači da će automatski već od januara skočiti i maloprodajne cene goriva.
Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije objašnjava za Danas da budući da akciza ulazi u osnovicu za PDV, svi proizvođači i uvoznici derivata nafte će po ovom osnovu u budžet Srbije plaćati više za oko 0,9 dinara po svakoj litri benzina i dizela odnosno 0,7 dinara po kilogramu tečnog naftnog gasa.
– To opet ne znači da će zbog povećane akcize gorivo poskupeti već u ovom trenutku. U pitanju je redovno godišnje usklađivanje dinarskih iznosa akciza, u skladu sa inflacijom, koje ima za cilj očuvanje realne vrednosti ovog prihoda. Uobičajeno se akcize usklađuju sa inflacijom početkom godine, mada je 2020. primena usklađenih, odnosno danas važećih iznosa akciza, počela tek od 1. jula. Aktuelno povećanje akciza će uslediti tek od onog trenutka kada nadležni u „Službenom glasniku“ objave odluku o tome. Videćemo kada će to nastupiti – kaže Mićović.
Prema njegovim rečima ni povećanje akciza nije garant da će istovremeno sa tim doći i do povećanja maloprodajnih cena goriva u Srbiji.
– Visina akcize nije jedini parametar po kome naftne kompanije određuju cenu goriva u maloprodaji. Postoji tu više faktora pa se može desiti da trgovci i nemaju potrebu da dižu maloprodajne cene iako će akciza biti veća – ističe Mićović.
On kaže da je došlo do određenog povećanja tražnje sirove nafte na svetskom tržištu.
– Međutim taj nivo je znatno niži od predviđanja moćne organizacije poput Opeka +. Naime, predviđanja eksperata Opeka + su ranije bila da će dnevna proizvodnja nafte njegovih članica moći da se poveća za 1,9 miliona barela. Umesto toga potražnja je takva da je ona od 1. januara povećana za samo 0.5 miliona barela dnevno. Ne očekuje se da se potražnja za naftom u svetu vrati na nivo iz 2019. godine sve do trećeg ili četvrtog kvartala 2021. Tek tada se mogu stvoriti uslovi za vraćanje u normalu kada je reč o potražnji za naftom – kaže Mićović.
Shodno tome, konstatuje Mićović, ni vozači u Srbiji ne bi trebalo da očekuju značajnije poskupljenje maloprodajnih cena goriva u prvih šest meseci godine a možda i duže.
On ističe da će se cena nafte na svetskom tržištu u narednom periodu ustaliti na sadašnjem nivou što znači da neće biti ekstremnih povećanja ili pojeftinjenja cena u maloprodaji poput onih sa početka prošle godine kada je gorivo zbog pandemije korona virusa pojeftinilo između 20 do 25 dinara po litru.
Goran Radosavljević, generalni sekretar Nacionalnog naftnog komiteta Srbije kaže za Danas da je jedan od razloga za aktuelno poskupljenje sirove nafte to što je Saudijska Arabija povećala svoju proizvodnju „crnog zlata“ u cilju očuvanja planirane budžetske politike te kraljevine ali je reč o kratkoročnom koraku jer će već od februara doći do smanjenja proizvodnje na nivo prethodno dogovoren među članicama Opek +.
– Iako se potražnja za sirovom naftom povećala ona je još uvek na relativno niskom nivou. Jednostavno, transportni i turistički sektori se još nisu vratili na nivo svojih aktivnosti iz perioda pre pandemije korona virusa što iziskuje znatno manju potražnju za naftnim derivatima nego što bi to bilo inače. Nivo potražnje naftnih derivata iz 2019. godine teško je dostižan u ovoj godini. Da se tako nešto ipak desi realno je možda očekivati tek krajem 2021. ako ne ni tad onda početkom sledeće godine – navodi naš sagovornik.
On dodaje da je izgledan postepen rast maloprodajnih cena goriva u Srbiji kako godina bude odmicala ali drastičnih promena cena definitivno neće biti.
Trenutno, litar benzina euro premium BMB 95 košta 135,4 dinara po litru, euro dizela 143,4 dinara po litru i auto gasa TNG 76,4 dinara po litru.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.