Pre 20 godina za prosečan medijski plan neophodno je bilo doneti 50 odluka, a danas više od 5.000.
Osim toga, sada nije moguće raditi bez upotrebe veštačke inteligencije i sasvim je izvesno da medijska agencija budućnosti neće biti onakva kakva je danas. Preciznije rečeno, biće mnogo više vođena podacima i tehnološki orijentisana – kaže Andreas Švabe, partner i izvršni direktor medijske agencije Blekvud seven i jedan od učesnika SEMPL konferencije o medijskim trendovima u Portorožu.
* Buming, prethodna kompanija u kojoj ste radili, bila je inovator u uvođenju klasičnih medija u marketing performansi. Zašto je marketing performansi važan za tradicionalne medije?
– Marketing performansi podrazumeva marketinški rezultat, koji nije zasnovan na medijskom KPI, već na stvarnim rezultatima, kao što su povećanje prodaje, ili novi klijenti. Metode zasnovane na podacima već su dobro poznate u svetu performansi, međutim u oflajn orijentisanoj medijskoj industriji u dalje je prisutan medijski KPI, kao što je rič i GRP. Tradicionalni mediji bi trebali da mere efekte različitim metodama, uzimajući u obzir srednjoročne i dugoročne efekte koje brend želi da ostvari. I to je ono što moderna rešenja mogu da pruže.
* U jednom od intervjua rekli ste da uz pomoć tehnologije želite da zamenite klasične medijske agencije. Po čemu se kompanija Blekvud seven, kojoj ste prodali Buming, razlikuje od drugih medijskih agencija?
– Blekvud seven tehnološka kompanija nudi efikasan konsalting i efektivno planiranje uz 100 odsto transparentnosti prilikom kupovine. Naše glavno „oružje“ je SaaS platforma, koja nam omogućava da stvorimo komplementarni proizvod za sve medijske kanale. Naši algoritmi simuliraju optimalni medijski miks, koji klijentima pružaju osnovu za optimizovano medijsko planiranje.
* Rekli ste da ste sa platformom koja uvodi veštačku inteligenciju u medijsko planiranje pronašli Svetog grala u medijima. Kako platforma funkcioniše i šta donosi medijskim agencijama?
– Reč je o medijskom planiranju koje koristi veštačku inteligenciju i mašinsko učenje. Sa našom platformom svaki klijent dobija sopstvenu medijsku formulu, koja obuhvata sve kanale, kako onlajn (Gugl pretraga, Jutjub i Fejsbuk), ali i oflajn (TV, radio, štampani mediji i OOH). Može se odrediti optimalni medijski miks za klijente, uključujući i tačnu prognozu očekivanih rezultata. I sve to u realnom vremenu. Govorimo, dakle, o novom načinu planiranja i optimizacije medijskih budžeta, koji donosi transparentnost u pogledu svih efekata, a dubina podataka koje dobijamo je ono što zovemo Sveti gral.
* Čini se da mnoge medijske agencije vode računa i o kreativnim reklamnim rešenjima za svoje klijente, a ne samo o najefikasnijoj upotrebi svojih medijskih budžeta… Kako biste ocenili ulogu medijske agencije u advertajzing industriji?
– Međunarodnim medijskim tržištem, već godinama, vladaju agencije čiji su poslovni modeli suviše okrenuti sebi i svojim interesima. Došao je trenutak da se ta situacija promeni. Inovativne tehnološke kompanije već su ušle na medijsko tržište sa tehnološkim platformama zasnovanim na algoritmima. Novi proizvodi, poput naše „aI platforme“, znatno su dinamičniji i fleksibilniji u poređenju sa tradicionalnim alatima za planiranje i fokusirani su isključivo na prave potrebe oglašivača. Očigledno je, dakle, da se uloga medijskih agencija već menja.
* Veštačka inteligencija postaje važan deo marketinške i medijske industrije. Kod nekih razvoj novih tehnologija izaziva strah od gubitka posla, dok drugi to vide kao novu mogućnost za targetiranje potrošača. Kakav je vaš stav u vezi s tim?
– Vreme medijskog planiranja, zasnovanog na eksel tabelama, definitivno je iza nas. Medijsko planiranje sada je automatizovano, tako da oglašivači mogu da dobiju transparentne efekte svojih budžeta. Digitalizovani procesi pružaju mogućnost samostalnog učenja i dostavljanja detaljnijih rezultata. Moglo bi se reći da upotrebom „aI platforme“, marketing više ne ostavlja prostor za nedoumice. Ipak, uvek će postojati pametni stratezi i kreativci koji žele da proizvedu nešto novo.
* Koja društvena mreža, prema vašoj proceni, raspolaže najvećim oglašivačkim potencijalom?
– Fejsbuk se već pozicionirao kao veoma moćan kanal. Instagram je relevantniji za mlađu populaciju i takođe dobro funkcioniše, posebno ukoliko nudi kvalitetan sadržaj. Snepčet, možda, još nije profitabilan, ali kao kanal za oglašavanje ima jednu važnu prednost, a to je nov način predstavljanja proizvoda ili brenda mladoj generaciji. Votsap ne nudi nikakve mogućnosti oglašivačima, ali mislim da će uskoro i to dogoditi. Zaista ne bih mogao da kažem ko će pobediti u ovoj trci. Možda neka nova platforma.
Pretnja ili šansa
* Onlajn giganti – Gugl, Jutjub i Fejsbuk, veoma su uticali na medijsku industriju. Da li su ove društvene platforme pretnja, ili nova šansa za razvoj tradicionalnih medija?
– I jedno i drugo. Pretnja su jer kanali društvenih medija imaju ogroman domet i njima se može manipulisati, ali u kombinaciji sa preciznim targetiranjem postaju moćan instrument. To može preusmeriti pažnju od tradicionalnih medija. S druge strane, u moru neproverenih informacija, biće sve interesantnije pronaći izvor u pouzdanim novinarskim tekstovima. Tradicionalni mediji koji uspeju da pridobiju poverenje čitalaca i razumeju efekat umnožavanja i povezanost društvenih mreža, mogu se nadati prosperitetnoj budućnosti.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.