Bez znanja vlasnika parcela, bez dozvola i pre nego što je započet postupak eksproprijacije zemljišta, kompanija Power Construction Corporation of China i angažovane domaće firme kao podizvođači, započeli su radove na izgradnji dela obilaznice oko Beograda, od tunela Straževica do Bubanj Potoka. Jedan od vlasnika, Radivoje Jovanović, kaže za Danas da je tek u maju primetio izvođače a da je sve započelo dva meseca ranije.
– Skinuli su površinski sloj zemljišta, humus, odredili trasu i nasuli je kasnije kamenom a da me niko nije obavestio niti obeštetio. Takođe bez mog znanja, kroz parcelu je provučen i ukopan kabl od 10.000 volti jer su zbog probijanja trase morali da isključe okolne bandere a struja je bila potrebna privatnoj firmi koja se nalazi sa druge strane planiranog puta. Zamislite da sam angažovao traktor na toj parceli, kakva je tragedija mogla da se dogodi – priča Jovanović.
Dodaje da se odmah obratio gradskoj građevinskoj inspekciji, ali oni su ga, tek tri meseca kasnije, početkom avgusta, nakon nekoliko urgencija, obavestili da je predmet prosleđen republičkoj građevinskoj inspekciji.
– Rečeno mi je da je tačno da radovi nemaju dozvolu niti mogu da je dobiju dok se eksproprijacija ne završi, ali da je to državni projekat i neće biti zaustavljen. A postupak eksproprijacije pokrenut je tek u septembru prošle godine, kada je nas nekoliko vlasnika pozvano u Opštinu Voždovac. Rečeno nam je da od parcela koja ima 46,95 ari žele da otkupe samo 12,75 a potom je predmet prenet na Koridore Srbije preko kojih se vrši eksproprijacija za izgradnju te deonice. Problem je, međutim, što bi ostatak zemljišta bio potpuno odsečen, bez ikakvog prilaza imanju čak i bez mogućnosti da se napravi pristupni put – kaže naš sagovornik i dodaje da im je iz Koridora stiglo objašnjenje da to javno preduzeće, kao „korisnik administrativnog prenosa nema osnova za samostalno rešavanje pitanja pristupa“ navedenim katastarskim parcelama.
Objašnjava da su on i brat, kao suvlasnici na toj parceli, tražili da se odluka o eksproprijaciji odloži do okončanja sudskog spora koji su zbog ometanja poseda protiv kineskog izvođača i Elektrodistribucije pokrenuli pred Drugim opštinskim sudom u Beogradu. Prvu tužbu sa zahtevom za određivanje privremene mere kojom bi se zaustavili radovi i omogućilo obeštećenje vlasnika, predali su već početkom maja, a krajem juna je predmet odbijen jer „u tužbi nisu pravilno označeni tuženi, odnosno lica koja imaju svojstvo pravnog subjekta“. Kako su se radovi nastavili, usledila je u avgustu druga tužba, takođe sa predlogom privremene mere po kojoj je ročište održano 12. novembra.
– Advokati Elektrodistribucije Banovo Brdo, koja pokriva i Voždovac, tvrdili su da nemaju veze sa postavljanjem kabla, da je to uradila neka druga organizaciona jedinica, dok su iz kineske kompanije smatrali da smo sa tužbom okasnili. Sutkinja na tom ročištu nije mogla da utvrdi stvarno stanje, rekla je da će proučiti predmet i javiti nam. Još nam se nije javila, a radovi su nastavljeni – ističe Jovanović.
Kaže da je po njegovoj prijavi u dva navrata i policija izlazila na teren. Prvi put su zatekli podizvođače koji su pobijali šipove, drugi put su radnici te firme pobegli, ali su policajci u službenu belešku uneli da je uvidom na terenu potvrđena prijava vlasnika parcele i uputili su ga na nadležne organe.
Radovi su u međuvremenu nastavljeni, rešenje o eksproprijaciji je doneto ali nije pravosnažno a vlasnici najavljuju žalbu i očekuju da im se osim pravične, tržišne nadoknade za preuzeto zemljište, obezbedi i prilaz preostalom delu imanja kao i da budu obeštećeni za period od gotovo godinu dana koliko bez ikakve odluke nadležnih, nisu mogli da koriste svoje parcele.
Ćuti Ministarstvo, ćute Koridori, ćute Kinezi
Naš list nije dobio odgovore na pitanja kako je moguće da se obilaznica oko Beograda, u delu kod Bubanj Potoka, gradi bez znanja vlasnika preko zemljišta čija eksproprijacija nije izvršena. Pitali smo i kako je moguće da se, opet bez obaveštavanja vlasnika, kroz parcelu ukopa kabl od 10.000 volti, i da li izvođač, kineska kompanija PCCC ima građevinsku dozvolu za taj deo trase i ako je ima, kako je mogla da je dobije kada eksproprijacija nije okončana? Pitanja smo nadležnima prosledili mejlom, ali u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, u radnim danima između praznika, nisu odgovarali ni na fiksne telefone niti na mobilne u PR službama. Bez odgovora je bila i kineska kompanija, Putevi Srbije prosledili su nam informaciju da su za pitanja eksproprijacije na toj deonici nadležni Koridori Srbije, dok Koridori tvrde da je to u nadležnosti Puteva Srbije.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.