Od 11. jula svi kozmetički proizvodi koji se nađu u prodaji u EU, bez obzira da li su tu proizvedeni ili uvezeni iz drugih zemalja, treba u potpunosti da budu usklađeni sa regulativom o kozmetici koja garantuje veći nivo sigurnosti i više informacija za potrošače. Proizvođači su imali četiri godine da se prilagode novim propisima koji predviđaju uvođenje „odgovorne osobe“ za podatke o proizvodu, kao i centralnog registra. Da bi na dezodorans mogli da stave natpis „efikasan 48 sati“, proizvođači će morati da pruže dokaz da je to zaista tako.
Evropski komesar za politiku zaštite potrošača Neven Mimica rekao je da su potrošači sada zaštićeniji i da imaju jasnije informacije o proizvodima koje kupuju, bilo da je reč o svakodnevnoj upotrebi paste za zube ili novog ruža za usne.
Usklađenost sa propisima doneće korist i proizvođačima. Industrija kozmetike je jedan od vodećih sektora EU u svetu sa više od 4.000 proizvođača. U ovom sektoru direktno ili indirektno radi više od 1,5 miliona ljudi.
Propisi o kozmetici koje su Evropski parlament i Savet EU usvojili 2009. predviđaju više standarde bezbednosti za kozmetičke proizvode. Proizvođač će imati obavezu da pripremi poseban izveštaj o bezbednosti pre nego što proizvod dospe na police.
Predviđa se takođe i uvođenje “odgovorne osobe” koja će voditi računa o informacijama o proizvodu, uključujući i procenu bezbednosti proizvoda, a biće i na raspolaganju u slučaju kontrole inspekcije. Uvodi se i centralni registar proizvoda koji su plasirani na tržište EU kojem će proizvođač samo jednom prijavljivati proizvod preko Portala za prijavu kozmetičkih proizvoda (CPNP). Informacije koje se čuvaju na portalu omogućiće nacionalnim centrima za borbu protiv trovanja da za sekundu pristupe podacima o sastavu proizvoda u slučaju nesreće. Portal takođe omogućava drugim stručnim telima da lako pristupe informacijama o kozmetičkim proizvodima tokom kontrole tržišta.
Odgovorna osoba će takođe imati obavezu da prijavljuje sve neželjene reakcije nadležnim nacionalnim telima. Nadležne vlasti će takođe prikupljati informacije i od građana ili zdravstvenih radnika i moraće da ih podele sa drugim članicama. Za upotrebu boja, konzervanasa i uv-filtera proizvođač će morati da ima posebnu dozvolu. Ovi nanomaterijali moraće da budu obeleženi na etiketi oznakom “nano” u zagradi. Na primer, moraće da stoji „titanium dioxide (nano)“.
Kad je reč o tvrdnjama, proizvođači koji žele da im na dezodoransu stoji “efikasan 48” moći će to da urade uz nekoliko uslova kao što su poštovanje zakona, istinitost tvrdnje i dokazi za tvrdnju. Pod kozmetikom se ne podrazumevaju samo šminka, parfemi i losioni posle brijanja, već i preparati za sunčanje, paste za zube i proizvodi za higijenu. Evropski propisi o kozmetici su prvi put usvojeni pre 35 godina i dosad su sedam puta menjani.
Izvor: EurActiv.rs
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.