Izjava Dušana Vujovića, ministra finansija, da će se od 2017. porez na upotrebu motornih vozila plaćati na osnovu tržišne vrednosti, a ne kao dosad po kubikaži posebno je obradovao vozače u Srbiji koji poseduju starije automobile sa više od 2.000 kubika.
Naime, aktuelni način oporezivanja od 2009. godine predviđa takozvanu „taksu na luksuz“ koja podrazumeva da vlasnici vozila sa više od dve hiljade kubika prilikom registracije automobila plaćaju ogromne nadoknade. To izaziva kontradiktornu situaciju u kojoj vlasnik novog skupocenog automobila plaća manje državi od vozača nekog vremešnog „krša“ koji ima više od 2.000 kubika.
Milan Vukasović, predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, kaže za Danas da je najava ministra Vujovića dobra vest i da njenim realizovanjem niko neće biti oštećen, odnosno da će zadovoljni biti i vozači i država.
– Mi pozdravljamo odluku koja je doneta jer smo i sami lobirali za nju. Način oporezivanja prema kubikaži je zastareo i prevaziđen i u svim modernim zemljama sveta važi sistem oporezivanja na osnovu tržišne vrednosti automobila. Dobro je što će to početi da se primenjuje i u Srbiji – navodi Vukasović. Naš sagovornik ističe da najviše razloga za zadovoljstvo imaju vozači polovnih vozila koja imaju više od 2.000 kubika.
– Ti vozači su u velikim problemima jer prema važećim poreskim zakonima plaćaju ogromne takse na osnovu kubikaže svojih automobila. Takav način oporezivanja uopšte ne vodi računa o tome da vlasnici starih vozila velike kubikaže moraju da plaćaju veće dažbine nego neko ko kupi novi luksuzni skupoceni automobil manje kubikaže – objašnjava Vukasović.
Prema njegovim rečima, taksom na luksuz su opterećeni i vozači koji se odluče za kupovinu novih skupljih automobila iz uvoza veće kubikaže.
– Pogrešno se misli da je reč o ljudima koji imaju novac da plate luksuzne automobile te da ih suma potrebna za plaćanje takse ne opterećuje. Međutim, kada čovek treba da izdvoji veliku sumu da bi kupio automobil a zna da za taksu za luksuz prilikom registracije mora da plati 1.000 evra, to predstavlja ogromno psihološko opterećenje i veliki dodatni izdatak – ističe Vukasović. On dodaje da su vozači polovnih automobila veće kubikaže bili prinuđeni da svoja vozila prodaju u bescenje.
Donošenjem novih poreskih rešenja oni će biti stimulisani da ih prodaju a zainteresovanih kupaca će biti više nego sada.
– Država neće biti oštećena promenom načina oporezivanja. Jednostavno, vozači starijih vozila sa većom kubikažom će plaćati manje dažbine ali će zato veće sume za izmirenje tih obaveza izdvajati oni koji kupuju nove automobile tako da će i država doći do potrebnih novčanih sredstava za potrebe budžeta – zaključuje Vukasović.
Uroš Erčević, vlasnik auto-kuće „Nascar“ koja prodaje polovne automobile, takođe smatra da će u slučaju da izmene budu zaista onakve kakve se najavljuju to predstavljati rasterećenje za vlasnike starih automobila sa velikom kubikažom.
– Sadašnji način oporezivanja po kubikaži je za njih potpuno nepodnošljiv. Iako voze stare automobile oni su pri registraciji prinuđeni da izdvajaju ogromne sume. Stoga se većina od njih ni ne odlučuje na registraciju i ta vozila stoje na parkinzima i garažama. Visoki porezi za vozila se velikom kubikažom su uzeli svoj danak i ona se poslednjih godina zbog toga gotovo i ne uvoze u Srbiju. Zastupljenost vozila sa zapreminom većom od 2.000 kubika trenutno grubo govoreći je ispod 20 odsto u celokupnoj strukturi automobila u Srbiji – ističe naš sagovornik.
On dodaje da ipak treba sačekati konkretna rešenja koja će nadležni ponuditi kada je reč o naplati poreza za automobile. Tek kada se u javnost izađe sa konačnim rešenjima moći će se jasnije reći koliko je i da li je uopšte to olakšanje za vlasnike automobila i uvoznike. Ono što svakako ne bi trebalo raditi je doneti bilo kakvo rešenje bez prethodno organizovane javne rasprave u kojoj bi učestvovali svi relevantni faktori i stručna javnost – kaže Erčević.
On smatra da će upravo od konkretnih zakonskih rešenja zavisiti da li će biti destimulisan uvoz novih automobila u Srbiju.
– Ako bi se primenila rešenja koja su ovih dana iznesena u javnost, definitivno to ne bi uticalo na uvoz automobila jer oslobađanje od poreza po kubikaži predstavlja veliko rasterećenje. Međutim, postoji bojazan da bi mogla da bude povećana taksa za registraciju, što bi cenu svakako uvećalo i moglo da utiče na potencijalne kupce da odustanu od namere da pazare vozilo iz uvoza. U suštini ono što je potrebno jeste da se utvrde realni kriterijumi šta su to luksuzna vozila. Dakle u tu kategoriju koja bi bila oporezovana po tom osnovu treba svrstati zaista samo luksuzna vozila, a ne i neka koja to u suštini nisu – smatra Erčević.
Ministarstvo: Novi način oporezivanja još nije preciziran
S obzirom na to da veliki broj vozača opterećuje plaćanje poreza za vozila sa motorima zapremine veće od 2.000 kubika u Ministarstvu finansija kažu da će učiniti sve da se nađe najbolje rešenje za sve građane. U tom ministarstvu tvrde da će izmene Zakona o porezima na upotrebu, držanje i nošenje dobara biti usklađene sa najboljom praksom u svetu. Inače, predlog novog načina oporezivanja motornih vozila još uvek nije preciziran jer je u toku izrada radne verzije izmena tog zakona. Takođe, kako tvrde u Ministarstvu finansija, konačno rešenje će se naći na javnoj raspravi.
Kubikaža / Porez
do 1.150 / 1.220
1.150-1.300 / 2.370
1.300-1.600 / 5.240
1.600-2.000 / 10.740
2.000-2.500 / 53.070
2.500-3.000 / 107.550
preko 3.000 / 222.280
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.