Biznis i finansije: Mali magacini su preduzetnički poduhvat koji će tek biti aktuelan u Srbiji 1Foto: Pixabay/Icondigital

Izdavanje malih magacina nema velike troškove i premda su početna ulaganja velika, vrate se brže nego od iznajmljivanja stana, i to je jedno od retkih tržišta u Srbiji koje raste tokom pandemije, piše mesečnik „Biznis i finansije“.

Za razliku od EU, taj posao je u Srbiji još „u pelenama“, ali preduzetnici koji se njime bave prognoziraju da će postati „hit“ za tri do pet godina.

„Novi virus i nov način izgradnje zgrada su otprilike dva velika razloga za ‘rađanje’ nove vrste biznisa u Srbiji – iznajmljivanje mini magacina. Virus je doneo rad od kuće, pa sve više firmi otkazuje poslovne prostore, a za višak stvari traže mesto gde će ih odložiti i sačuvati za bolja vremena“, navodi časopis.

U novogradnji je sve manji broj stanova koji imaju ostave i podrume, pa ljudi traže male, i relativno jeftine prostore gde bi ostavili višak stvari od kojih ne žele da se rastanu. Broj firmi koje se bave iznajmljivanjem mini-magacina još uvek nije dvocifren, takođe, nekima to nije osnovni posao već više „ulaganje u budućnost“, ali u jednom se svi koji se ovim poslom bave slažu: mini-magacini su vrlo isplativ posao u Evropi i sigurno će tako u budućnosti biti i u Srbiji.

„Naše iskustvo pokazuje da je ovaj posao isplativ, jer troškovi poslovanja nisu veliki, a ne zahteva ni veliki broj radnika. Potrebno je veće početno ulaganje, ali prema našim proračunima, isplatiće se već za otprilike pet ili šest godina. Investicija u ovaj posao se vraća brže nego investicija u iznajmljivanje stana“, objašnjava Zoran Stajić, vlasnik porodične firme „Toro Box“, najveće firme u Srbiji koja se bavi ovom vrstom iznajmljivanja.

Prema njihovoj proceni, za početno ulaganje potrebno je između milion i dva miliona evra, u zavisnosti od toga da li firma već poseduje svoje zemljište, dok kvalitetni kontejneri-magacini koštaju oko 4.000 evra. Danas iznajmljuju preko 200 malih magacina, dokupili su još zemljišta i pripremaju novih 800 objekata. Cena iznajmljivanja je od 50 evra, pa naviše.

Firma „Skladištenje stvari“ osnovana je pre 13 godina, i prvo su radili selidbe. A zatim se iz selidbi „rodio“ i novi posao, iznajmljivanje malih magacinskih prostora. Kako kažu, virus korona pomogao je da njihov posao „procveta“.

Od klijenata imaju firme čiji zaposleni su prešli da rade on-lajn, pa su otkazali poslovni prostor, sve do žene koja ima troje dece, i sa porodicom živi u malom stanu, i zato u njihovom magacinu čuva kolica, krevetac, sezonsku garderobu.

„Sve stvari u našim magacinima su sigurne jer pravimo spiskove kada i šta ulazi i izlazi, i sve proveravamo pred klijentom. Takođe, osiguravamo i od krađe i poplava. Osim ove, dobre godine za ovaj posao bile su i 2017. i 2018. godina jer je, bar prema našem iskustvu, dosta stranih firmi došlo u Srbiju“, rekao je Filip Savić, direktor firme „Skladištenje stvari“.

Dodao je da sve češće i veliki kafići i restorani kod njih čuvaju svoje letnje bašte.

Statistika pokazuje da svako deseto domaćinstvo u Americi iznajmljuje dodatni prostor za odlaganje stvari. To, zapravo, podrazumeva iznajmljivanje manjeg skladišta, i procenjuje se da ih širom Amerike ima više od 48.500. Kompanije koje se bave iznajmljivanjem i održavanjem „privatnih skladišta“ u zbiru inkasiraju oko 24 milijarde dolara na godišnjem nivou.

U Poljskoj je jedna firma od ove vrste biznisa napravila i franšizu. Njihovo iskustvo je pokazalo da je bitno da su skladišta dostupna 24 sata dnevno, sedam dana u nedelji. Čitav kompleks treba da ima najmanje 1.000 kvadratnih metara i bude smešten u centralnoj gradskoj zoni. Po mogućnosti, period iznajmljivanja bi trebao da bude što fleksibilniji, navodi „Biznis i finansije“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari