Blizina "Nikole Tesle" koči razvoj "Morave"? 1Foto: FoNet Vlada Srbije Slobodan Miljevic

Da li će novootvoreni Aerodrom „Morava“ kod Kraljeva uspeti da razvije poslovanje i opstane na tržištu zavisi prvenstveno od toga da li će uspostaviti dovoljan broj linija, smatra stručna javnost.

Urednik portala Tango Six Petar Vojinović kaže za Danas da je Aerodrom „Nikola Tesla“ geografski veoma blizu „Morave“ što za novoosnovani aerodrom može da bude hendikep.

– To u praksi znači da „Morava“ možda neće uspeti da obezbedi dovoljan broj linija što bi onemogućilo nesmetan rad tog aerodroma. Međutim, to ne znači da to mora da bude i tako. Postoje šanse da „Morava“ opstane na taj način što bi se za taj aerodrom zainteresovao veći broj lou kost kompanija što bi mu omogućilo da bude komercijalan i nastavi sa radom, Jedan od načina da „Morava“ bude komercijalan aerodrom je da ponudi nižu cenu opsluživanja aviona, kako je već uradio Aerodrom „Konstantin Veliki“ u Nišu, što bi motivisalo avio kompanije da lete ka „Moravi“ – objašnjava naš sagovornik. Prema njegovim rečima da bi saobraćaj na tom aerodromu zaživeo potrebna su dodatna ulaganja u proširenje piste kao i u opremu i ljudstvo. – Verujem da je država zainteresovana za opstanak aerodroma „Morava“ naročito sada u situaciji kada više nema kontrolu nad surčinskim aerodromom. Novac za dodatna potrebna ulaganja za državu ne predstavlja nedostižan cilj a funkcionisanje aerodroma „Morava“ je značajan korak u stvaranju nove saobraćajne infrastrukture u Srbiji – navodi Vojinović. On dodaje da to što trenutno aerodrom „Morava“ radi samo sredom od 12 do 14 časova ne predstavlja nikakav problem. – Od tog aerodroma ne treba u datom trenutku očekivati da radi non stop kao recimo surčinski aerodrom. Stoga je aktuelno radno vreme primereno aktivnostima koje se trenutno na aerodromu ostvaruju. Kako one budu rasle odnosno kako se broj linija koje saobraćaju kao „Moravi“ bude povećavao shodno tome će se usklađivati i radno vreme – ističe Vojinović.

Savetnik za strana ulaganja Mahmud Bušatlija kaže za Danas da se u projekte poput izgradnje Aerodroma „Morava“ ne ulazi dok se ne uradi studija koja bi pokazala opravdanost izgradnje takvog objekta. – Tek kada se ustanovi da je izgradnja aerodroma opravdana to jest da on može da ostvaruje profit onda se pristupa izgradnji. Da li će određena lokacija biti pogodna za izgradnju aerodroma zavisi od interesovanja putnika za tu destinaciju. Kraljevo je nekada bio jak industrijski centar.

To je bilo za vreme postojanja Jugoslavije. Da je ostala takva situacija težnja za izgradnjom aerodroma u njegovoj blizini bi imala smisla naročito kada je reč o kargo avio saobraćaju. Međutim u međuvremenu se promenila situacija na tom planu. S obzirom da nije poznato da li su obavljene planske procene i pripreme za izgradnju ovog aerodroma u ovom trenutku je veoma teško proceniti da li će on postati komercijalan ili ne, odnosno da li će obezbediti potreban broj linija – navodi Bušatlija.

Aerodrom „Morava“ je dobio međunarodnu licencu međutim dok se ne završe potrebni radovi na proširenju piste na njega neće moći da sleću avioni tipa Boing 737 već samo ATR modeli aviona. Očekuje sa da prve linije kada je reč o Aerodromu „Morava“ budu uspostavljene u zimskoj sezoni a već se spominje da se pojedine kompanije interesuju za letove ka Nemačkoj i Turskoj. Na aerodromu je trenutno 37 zaposlenih koji su prošli osnovnu obuku na aerodromu u Nišu, ali im tek predstoji dodatna obuka, kako bi dobili zvanične sertifikate. Aerodrom „Morava“ je formalno otvoren 2012. godine međutim u tom trenutku nije ispunjavao sve uslove za ostvarivanje civilnih letova a razlog je bila nedovoljna dužina piste te je njegovo zvanično otvaranje prolongirano sve do danas.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari