Zaposleni u Građevinsko industrijskom kombinatu „1. maj“ iz Lapova nastavili su juče blokadu pruge Beograd – Niš na stanici Lapovo Varoš u znak protesta zbog neisplaćenih zarada, i drugu hladnu decembarsku noć proveli su u šatoru, razapetom između dva koloseka i pored logorske vatre oko koje se okupljaju ne bi li se ugrejali.
Predsednik Sindikata „1. maja“ Novica Marković ističe da radnici ne nameravaju da odblokiraju prugu sve dok im ne budu isplaćena dugovanja.
– Realno je što tražimo isplatu zaostalih plata i poništenje privatizacije firme. Nerealno je, međutim, očekivati da će većinski vlasnik preduzeća ponovo da pokrene proizvodnju i uposli radnike. Da ga je interesovao opstanak ne bi krajem prošle godine obustavio proizvodnju betonskih građevinskih elemenata – naglašava Marković. Najave direktora „1. maja“ Velimira Radenovića da će pokrenuti stečajni postupak u preduzeću, Marković označava kao „prazne pretnje“. On dodaje da radnike nimalo ne brinu ni najavljene krivične prijave Železnica Srbije jer su „ u toliko beznadežnoj situaciji da ništa više ne može da ih uplaši“. – Bolje bi, međutim, i za nas i za Železnice Srbije bilo da država napokon preduzme nešto i reši naše zahteve, poručuje Marković.
U međuvremenu, saobraćaj na tom delu pruge bio je obustavljen, a Nenad Stanisavljević, direktor Medija centra Železnica Srbije kaže za Danas da je za putnike međunarodnih i putničkih vozova u unutrašnjem saobraćaju organizovan autobuski prevoz između Lapova i Markovca. On dodaje da je tranzitni teretni saobraćaj preusmeren ka Bugarskoj i Rumuniji, deo domaćeg teretnog saobraćaja je preusmeren na Požegu i Kraljevo, ali i da su zbog blokade Železnica Srbije bile prinuđene da otkažu saobraćanje nekih teretnih kompozicija.
– Blokada pruge Beograd – Niš, Železnice Srbije dnevno košta oko 10 miliona dinara. Dužni smo da putnicima na međunarodnim linijama novčano kompenzujemo kašnjenje u visini do 30 odsto od cene prevoza. Međunarodni železnički propisi čiji smo potpisnici nas istovremeno obavezuju da platimo i hotelski smeštaj putnicima čije je putovanje blokada prekinula. Plaćamo i autobuski prevoz putnika na relaciji Lapovo – Markovac kako bi nesmetano mogli da nastave svoje putovanje. S obzirom da moramo da izmeštamo saobraćaj ka drugim relacijama angažujemo dopunska vozna sredstva i ljudstvo što takođe iziskuje dodatno finansijsko opterećenje. Treba uračunati i indirektne troškove koje trpi Železnica jer se ljudi ovih dana ređe odlučuju na kupovinu voznih karata znajući da je pruga u Lapova blokirana – objašnjava Stanisavljević. On podseća da su tokom trodnevnog trajanja blokade međunarodnog Koridora 10 u novembru Železnice Srbije pretrpele ukupnu materijalnu štetu od oko 30 miliona dinara. Stanisavljević naglašava da je od juna bilo ukupno devet blokada pruge u Lapovu zbog čega su Železnice Srbije pretrpele štetu koja se meri u desetinama miliona dinara.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.