
U velikim trgovinskim lancima danas nisu bile gužve da se teško provlači između rafova, ali prodavnice nisu bile ni prazne kao 31. januara, kada je prvi put organizovan njihov bojkot.
Reporterka Danasa obišla je, prvog od pet dana bojkota, brojne velike trgovinske lance, a bojkot se može opisati kao poluuspešan, u zavisnosti od toga da li ste u centru ili na periferiji grada.
Prvi utisak je da je prošli bojkot u petak, 31. januara, bio nešto uspešniji kada se čak mogao zateći jednocifreni broj kupaca u objektima najvećih trgovinskih lanaca.
Cene se svuda „žute“ i „crvene“, akcije su na sve strane, idu čak i do 50 odsto, ali i dalje su to cene koje su pre samo nekoliko godina bile redovne.
Stoga je Udruženje za zaštitu potrošača „Efektiva“ pozvalo građane na novi bojkot velikih trgovinskih lanaca u trajanju od pet dana od ponedeljka, 10. februara do petka, 14. februara.
Poziv na novi bojkot, kao i prethodni put, obuhvata pet velikih trgovinskih lanaca – Deleze u sklopu kog posluju „Maxi“ i „Shop&Go“, zatim Merkator, čiji su „Idea“ i „Roda“, kao i „DIS“, „Lidl“ i „Univerexport“.
Iz ovog Udruženja ukazali su da se od prošlog bojkota i nakon javnog poziva trgovcima da preduzmu konkretne korake u cilju sniženja cena, čak dogodilo da su pojedini trgovci povećali cene.
Kako su građani odreagovali na bojkot?
Prilikom obilaska prodavnica, primetna je razlika između centra grada i periferije. Deluje da su sugrađani koji žive u centru Beograda više prihvatili ideju bojkota od onih u prigradskim naseljima.
Međutim, u marketima se uglavnom mogu videti stariji građani i penzioneri, što potvrđuje i radnica Maksija u centru Beograda.
„Danas i sutra je popust za penzionere, pa su uglavnom oni došli da kupuju. Ima i dosta stranaca, a nema puno mladih“, kaže ona i dodaje da promet jeste malo slabiji jer bi „u ovo vreme već trebalo da bude poduži red na kasi“. U tom trenutku reporterka Danasa je jedina bila na kasi.
S druge strane, u „Idea Beograđanka“ za Danas kažu da se ništa bitno nije promenilo.
„Prošli put se bojkot baš osetio, a danas je uobičajeno“, ističe jedna od radnica i konstatuje da se prošli put mnogo više reklamiralo, „bombardujući nas na TV-u“, a ovog puta nije.
I zaista, opšti utisak je da je kampanja za ovaj petodnevni bojkot bila osetno slabija, što bi mogao biti jedan od razloga malo veće posete marketima nego prvi put, barem što se tiče ovog prvog dana bojkota.

U pojedinim prodavnicama nisu želeli da komentarišu da li se bojkot oseti ili ne, ali je vidno bilo da nema puno kupaca.

Reporterka Danasa razgovarala je i sa potrošačima, pa je tako jedna starija sugrađanka zbunjeno odgovorila da ne zna za bojkot i da je „dobro da je na vreme pazarila da ne ostane gladna“.
Ipak, u prigradskim naseljima je nešto drugačija situacija.
U jednom objektu na Vidikovcu deluje da je stanje redovno. Radile su tri kase i na svakoj je bila gužva, a i samouslužne kase su bile pune.

U drugoj prodavnici, radnica koja izlaže robu kaže da jeste malo manji promet, ali nije puno obraćala pažnju.
U jednoj od Lidl prodavnica primetna je nešto manja gužva, ali su ipak radile tri kase, a kasirka tvrdi da je stanje redovno.
„Vidite da ne silazim sa kase, radimo punom parom“, poručila je ona sa osmehom.

Što se tiče manjih objekata velikih trgovinskih lanaca i u njima je uočena prosečna gužva, sa nešto većim brojem ljudi nego na dan prethodnog bojkota.
Kako su u uputstvima za bojkot građani pozivani da kupuju u manjim prodavnicama, specijalizovanim radnjama (mesare, pekare, ribarnice, prodavnice mlečnih proizvoda itd.) i na pijacama, proverili smo situaciju i tamo.
U jednoj lokalnoj prodavnici na Vidikovcu, koja nije na spisku za bojkot, radnica kaže da je stanje uobičajeno i dodaje da je za prošli bojkot ipak bilo više kupaca nego inače, te da su „očekivali i da danas bude navala“.
Na putu do Vidikovačke pijace i na samoj pijaci nema puno ljudi, može se reći da se „čuje tišina“, mada je ponedeljak inače najlošiji dan za promet na pijaci jer nema ni prodavaca, pa je tako više od pola tezgi bilo prazno.

Dakle, obilaskom prodavnica stiče se utisak da je prethodni bojkot bio uspešniji, ali s obzirom na to da je ovaj trenutni tek počeo rano je davati bilo kakve zaključke. A prave rezultate videćemo tek kada Poreska uprava objavi podatke o prometu i broju izdatih računa.
Rezultat prošlog bojkota
Podsetimo, podaci koje je objavila Poreska uprava su pokazali da je u petak 31. januara, na dan bojkota, promet bio manji za oko 32 odsto u odnosu na prethodni dan.
U odnosu na petak 17. januara, dve nedelje pre prvog bojkota, ostvaren je pad prometa od oko 36 odsto nego tokom „redovnih“ dana.
Podaci Poreske uprave o broju izdatih fiskalnih računa zabeležili su manji broj kupovinam, koji je smanjen za 25 odsto u odnosu na dan pre bojkota, a za 20 odsto u odnosu na dane dve nedelje ranije.
Udruženje Efektiva upozorilo je da će, ako ni posle ovog bojkota ne bude konkretne reakcije, zajedno sa potrošačima doneti odluku o bojkotu pojedinačnih trgovaca na duži period, sa ciljem da ih na taj način nateraju da snize cene.
Autorka je polaznica Danasove škole novinarstva.
Projekat „Danasova škola novinarstva je sufinansiran iz Budžeta Republike Srbije – Ministarstva informisanja i telekomunikacija.
Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.