Bojkot trgovinskih lanaca: "Apetiti toliko porasli da je to prevazišlo svaku razumnu meru" 1foto (BETAPHOTO/DRAGAN GOJIĆ)

Poskupljenja poslednje tri, četiri godine, iako usporena, barem mereno zvaničnom statistikom, izgleda da su prevršila meru.

Prvi korak su prošle nedelje napravili Hrvati kada su odlučili da bojkotom upozore trgovce da bi dalja poskupljenja mogla i njih da koštaju, a ne samo kupce.

Već ovog petka sve države nastale iz bivše Jugoslavijesem Slovenije odlučile su da urade isto. U Srbiji, udruženje potrošača Efektiva pozvalo je građane da u petak bojktuju pet velikih trgovinskih lanaca, Delezove prodavnice Maksi i Šop end go, Merkatorove Idea prodavnice, DIS, Univereksport i Lidl.

Srbija je već imala generalnu probu prošlog petka kada je, doduše iz različitih motiva, proglašen generalni štrajk. Neke radnje nisu radile, većina jeste, ali nije bilo ni blizu kupaca kao inače.
Današnji bojkot, deluje da je bio još uspešniji.

Jutros oko osam sati reporter Danasa ulazi u veliku prodavnicu Univereksporta u Beogradu. Desetak ljudi se muva po povelikoj prodavnici, ali ako se malo bolje pogleda većina njih su radnici iz prodavnice ili dobavljača koji pune rafove.

Prolazi između rafova su pusti, sa tu i tamo ponekim kupcem koji razgleda robu. A ispod proizvoda uglavnom crvene cedulje sa cenama – svuda akcija.

Idemo dalje od prodavnice do prodavnice. Retko gde je otvoreno više od jedne kase. I tamo gde ljudi obično pre posla staju da kupe potrepštine, poprilično prazno.

U Maksiju na Slaviji oko podne jedan čovek na kasi kod kasira i jedan na samouslužnoj kasi. Retko viđen prizor.

U Idei kod Beograđanke, velikom objektu na prometnom mestu u centru grada, na ogromnom prostoru može se uočiti svega desetak kupaca.

Ni Lidl nije bolje prošao. Poprilično prazno među rafovima, samo se nekoliko kupaca poređalo ispred dve otvorene kase. Ono što se retko viđa, vitrine sa svežim pecivima u ovoj radnji skoro sasvim prazne, što ukazuje da su se već spremili na manju posetu danas.

Bojkot trgovinskih lanaca: "Apetiti toliko porasli da je to prevazišlo svaku razumnu meru" 2
Foto: Danas / N. I.

Da li je bojkot uspeo ili ne, teško je reći. Za razliku od Hrvatske gde su njihovi poreznici objavili presek stanja u 16 sati prema kom je izdato 40 odsto manje računa i da je promet bio za 50 odsto manji nego inače, naša Poreska uprava nije odgovorila na upit za istim podacima.

Da li su prometi kod najvećoh trgovaca zaista smanjeni ne zavisi samo od toga koliko su se danas uzdržavali od kupovina. Ukoliko se juče kupovalo više nego obično da se danas ne bi išlo u radnje, neće biti nekog efekta na promet. Isto važi i ako su se svi „čuvali“ za subotnju nabavku.

Na društvenim mrežama uoči današnjeg bojkota kružila su „uputstva“ da se umesto u velike trgovinske lance ide u male radnje „na ćoku“ i na pijace.

Na Vidikovačkoj pijaci mogla se videti gužva veća nego inače za radni dan.
Neki mesari na pijaci tvrde da promet i nije tako loš s obzirom im je petak inače loš dan za prodaju.

Bojkot trgovinskih lanaca: "Apetiti toliko porasli da je to prevazišlo svaku razumnu meru" 3
Foto: Danas / N. I.

Radnica jednog lanca manjih trgovinskih radnji, koji se ne nalazi na spisku za bojkot, kaže da imaju malo veći promet nego inače. Navodi da je u jednoj njihovoj radnji u centru Beograda juče bio povećan promet za deset odsto.
Ona postavlja i pitanje i da li su ljudi pravilno razumeli „pravila“ bojkota, pa misle da se to odnosi na sve prodavnice, a ne samo na najveće trgovinske lance, pa ne kupuju nigde.

Trgovci su međutim, još juče reagovali na najavu bojkota. Do javnosti je došlo obaveštenje Univereksporta dobavljačima u kome u kojem im poručuju da neće prihvatiti izmene cenovnika počev od 1. januara pa do kraja prvog kvartala.
Predlažu da se prijavljeno povećanje cena koje se odnosi na period posle 1. janaura odloži i da se cene vrate na nivoe pre poskupljenja.

Bojkot trgovinskih lanaca: "Apetiti toliko porasli da je to prevazišlo svaku razumnu meru" 4
Foto: M.O./Danas

U slučaju da dobavljači izmene cenovnik mimo poslovnoj odluci Univereksporta, ovaj trgovinski lanac poručuje da će im roba u tom slučaju biti sklonjena sa rafova.
Razlog je to što su „duže vreme izloženi percepciji da su cene u njihovim maloprodajnim objektima odraz isključivo njihove politike visokih malorodajnih marži, usmerene na sticanje ekstra profita“.

Uporedo sa bojkotom u Srbiji, i potrošači iz Bosne i Hercegovine, Crne Gore, Severne Makedonije i Hrvatske su takođe odlučili da danas pošalju poruku trgovcima, koju kako vidima oni prosleđuju i dobavljačima, da je dosta sa poskupljenjima.

U nekim od tih zemalja su i državni zvaničnici pozdravili bojkot. Recimo premijer Crne Gore Milojko Spajić je pozvao trgovce na „korektan odnos sa potrošačima“, a u Makedoniji su jednodnevni bojkot prodavnica podržali premijer Hristijan Mickoski i ministar ekonomije Besar Durmiši.

Premijer Hrvatske Andrej Plenković rekao je da je bojkot „važna i artikulirana poruka građana koji prate i uspoređuju cijene te smatraju da je dio tih cijena neprihvatljiv u odnosu na slične ili iste proizvode vani, gdje u današnje vrijeme tehnološkog napretka mogu bez većih problema i sami usporediti cijene s onima u drugim državama“.

Nijedan srpski zvaničnik nije se oglasio povodom jednovnenog bojkota trgovinskih lanaca.

U Beogradu uspeo bojkot, u unutrašnjosti slabiji odziv

Predsednik Udruženja za zaštitu potrošača „Efektiva“ koje je pozvalo na bojkot, Dejan Gavrilović, kaže za Danas da po praznim marketima može da nasluti da je bojkot dao rezultat.

Za naš medij je ispričao da je obišao nekoliko marketa u Beogradu koji su deo trgovinskh lanaca sa „bojkot liste“ i da su svi bili gotovo prazni, čak i oni marketi koji uvek imaju „bar 10 ljudi na kasi“.

„Međutim, javljaju nam ljudi da je, na primer, u Negotinu i Subotici slab odziv za bojkot, ali to je možda u nekom objektu, možda je u nekom objektu drugačije, preciznu informaciju može da da samo Poreska uprava“, rekao je Gavrilović.

Na pitanje da li očekuje da će Poreska uprava objaviti te podatke, Gavrilović smatra da neće.

„Mislim da država ovo doživljava kao neki napad na sebe. Prijatno ću se iznenaditi ako izađu sa podacima“, izjavio je predsednik „Efektive“.

Gavrilović je otkrio za Danas da će „Efektiva“ nastaviti sa akcijama koje će imati za cilj da trgovinskim lancima ukažu na visoke cene, i najavio je da će biti i bojkota, kao i da bi pre sledećeg bojkota mogao biti održan protest ispred nekog trgovinskog lanca.

„Nastavićemo sigurno sa ovakvim akcijama, ali ćemo biti malo oprezniji, jer znamo da je prvi bojkot zanimljiv svima, drugi će možda isto biti, već kod trećeg opada interesovanje i medija i građana, tako da nećemo se sa tim ispucavati tako brzo. Ideja je da sledeći bojkot targetira jedan trgovinski lanac na duži period“, rekao je Gavrilović.

Prema njegovim rečima, pokušaće i da pozovu i trgovinske lance i državu kako bi se videlo gde su problemi i da li postoji prostor da se reaguje, a cilju smanjenja cena.

Predsednica Upravnog odbora Republičke unije potrošača Vesna Perinčić ističe da je akcija bojkota, koja je krenula iz Hrvatske i prelila se na zemlje u okruženju, uspela da upozori trgovinske lance da su njihovi apetiti toliko porasli da je to prevazišlo svaku razumnu meru.

„Nema opravdanja za tako visoke cene u prodajnim objektima i one ne mogu da se pravdaju inflatornim pritiscima ili bilo kojim drugim razlozima koje trgovci navode“, rekla je Perinčić.

Primetila je da trgovci u Srbiji nisu reagovali na pokretanje postupka od Komisije za zaštitu konkurencije, da nisu promenili svoje ponašanje i da nisu oborili cene.

„I dalje smo svedoci da su cene u svim tim trgovačkim objektima ujednačene“, ukazala je Perinčić.

Međutim, ona smatra da je akcija trebalo da se ograniči samo na trgovce protiv kojih je Komisija pokrenula postupak zbog sumnje da su dogovarali cene, ili da se u akciju uključe svi ostali.

Primećuje da se na „bojkot listi“ Udruženja „Efektiva“ nalaze trgovinski lanci koji nisu bili deo postupka Komisije, ali da se nisu našli neki drugi.

Za trgovinske lance koji se nisu našli na listi, kako kaže, na dan bojkota dobili su „besplatnu propusnicu“ i „trljali su ruke“.

„Ova akcija može da ima pravi efekat kada se udruže sve potrošačke organizacije, kada se uključe mediji, ministarstva, kao što se to dogodilo u Crnoj Gori i Hrvatskoj, gde su ministri podržali akciju pa i predsednik Vlade, onda ta akcija dobija posebnu težinu“, smatra Perinčić.

Generalno, kako kaže, bojkot može da donese rezultate i nada se će akcija kolega iz „Efektive“ uroditi plodom i da će doneti boljitak potrošačima, a da će trgovci malo razmisliti o smanjenju marže.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari