Pored drugog dela zarade za novembar i akontacije za decembar, zaposleni u kragujevačkom Fijat Krajsleru danas treba da prime i 13. platu.
Ali, ne svi, pošto, prema Fijatovom pravilniku, pravo na 13. platu, u iznosu od 90 odsto od osnovne plate (32.638 dinara, bez minulog rada i nadoknada za topli obrok i prevoz ), što je nekih 29.000 dinara, imaju samo zaposleni koji su tokom godine odsustvovali do četiri sata sa posla.
Radnici koji su s posla odsustvovali od četiri sata do tri dana primiće tek 30 odsto 13. plate, dok će oni koji su izvan fabrike tokom godine proveli više od tri dana kućama poneti deo zarade za novembar i akontaciju za decembar i deset odsto od 13. plate, to jest od „Božićnog bonusa“, kako ovu isplatu zovu u menadžmentu Fijat Krajslera. Zaposleni koji su ove godine bili više od tri puta na bolovanju, danas od 13. plate neće da dobiju – ništa. U fabrici kažu da Fijat Krajsler na ovaj način pokušava da se bori protiv lažnih bolovanja.
Inače, prema kolektivnom ugovoru, ali i pravilu koje važi u svim fabrikama Fijat Krajslera širom sveta, 13. plata isplaćuje se pod uslovom da je konkretna fabrika u godini u kojoj radnicima deli „Božićnicu“ poslovala pozitivno.
Naši sagovornici u kragujevačkom Fijat Krajsleru tvrde da je ta fabrika i ove godine, bez obzira što je proizvela tek do 40.000 automobila, poslovala u plusu i to ne samo zahvaljujući subvencijama i benefitima koje dobija od države.
U kragujevačkom Fijat Krajsleru, naime, u ukupnim troškovima poslovanja plate učestvuju tek sa dva do tri odsto, tim pre što država i dalje plaća doprinose na plate šumadijskih „automobildžija“.
S druge strane, troškovi materijala i delova za ugradnju u automobile čine čak 87 odsto ukupnih troškova proizvodnje. Kako se u 2019. radilo tek stotinak od 220 do 230 uobičajenih radnih dana, i kako je, posledično, proizvodnja bila ubedljivo najmanja otkako iz pogona izlazi model „500L“, to su i troškovi materijala, odnosno proizvodnje, pojašnjavaju sagovornici našeg lista, bili najmanji do sada. Otuda je i ovogodišnje poslovanje, tvrde, sasvim izvesno – pozitivno.
Inače, prema poslednjoj informaciji, zaposleni u šumadijskom Fijat Krajsleru koji su od početka meseca što na kolektivnom odmoru, što na novom plaćenom odsustvu, u fabriku se vraćaju 14. januara. U prvoj polovini naredne godine biće oko 60 radnih dana. Nakon toga, zaposleni bi, kako se sve glasnije špekuliše, mogli da budu poslati na duže plaćeno odsustvo, kako bi, u drugoj polovini 2020, startovale pripreme za proizvodnju novog ili još jednog modela automobila. Pominje se i izgradnja novih hala u fabričkom krugu.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.