Konsultantska kuća za globalni menadžment – A.T. Kerni, objavila je, deseti po redu, godišnji indeks najbolje rangiranih zemalja kad je reč o širenju maloprodaje na globalnom nivou (GRDI). Ova studija, kojom je obuhvaćeno 30 zemalja u razvoju, pomaže prodavcima da prioritete u strategijama globalnog širenja određuju oslanjajući se na rang-listu najatraktivnijih tržišta maloprodaje koja se utvrđuje na osnovu 25 kriterijuma, uključujući ekonomske i političke rizike, zasićenost tržišta i razliku između rasta BDP-a i rasta maloprodaje. Zanimljivo je da je GRDI 2011. zabeležio dramatične promene na globalnom tržištu – u prilog tome govori i podatak da je Brazil popravio svoju poziciju na rang-listi skočivši sa petog na prvo mesto.

Registrovano je takođe da su se južnoameričke zemlje dobro držale tokom recesije dostižući u 2010. godini impresivan rast od šest odsto bruto domaćeg proizvoda. Prema oceni Majkla Morijatija, partnera A.T. Kernija i jednog od autora studije, Brazil je privlačno ciljno tržište zbog očekivanog rasta BDP-a od pet odsto tokom narednih pet godina, zatim zbog velike i pretežno urbane populacije i širenja maloprodajne mreže. Osim toga, Morijati ukazuje i na činjenicu da brazilska vlada planira znatna ulaganja u infrastrukturu, kao i da se beleži dramatičan rast priliva stranog kapitala.

Još tri južnoameričke zemlje – Urugvaj, Čile i Peru – uspele su da se plasiraju među prvih deset. Tako se, recimo, Urugvaj popeo sa osmog na drugo mesto ove liste. Prema oceni analitičara Kernija ta zemlja, koja je prošle godine zabeležila rast BDP-a od 8,5 odsto „šlepa se na skutima Brazila“. Veličina Urugvaja, u kombinaciji s pozitivnim makroekonomskim pokazateljima, učinili su tu zemlju interesantnom prodavcima na malo koji nameravaju da krenu u pohod na druga tržišta. I Čile, koji se uspešno oporavio od recesije, pridružio se ovoj grupi zemalja pozicionirajući se na visoko treće mesto. Procenjuje se da je ovo jedno od najkonkurentnijih tržišta Latinske Amerike, utoliko pre što je čileanska vlada usvojila paket mera za stimulisanje maloprodaje. Jedna od posledica tog poteza jeste rast BDP-a za 5,2 odsto koliko je ostvareno u 2010, dok se u 2011. očekuje rast za još 6,1 odsto.

Na GRDI listi 2011. dobro se kotiraju i zemlje Bliskog istoka i severne Afrike. Doduše, politički nemiri u Egiptu i Tunisu mogli bi da osujete planove prodavaca na malo koji su nameravali da se lociraju na tom području, ali s druge strane veoma mlada populacija koja je obeležje ovog regiona (više od 60 odsto stanovništva starosti je između 15 i 39 godina) mogla bi, posmatrano na duže staze, pozitivno da utiče na uključivanje tih zemalja u svetske ekonomske tokove. Ova opaska posebno se odnosi na zemlje poput Kuvajta, Saudijske Arabije i Ujedinjenih Arapskih Emirata koje na GRDI skali zauzimaju prvih deset mesta, a koje se nisu suočile s nemirima pa je realno očekivati njihov stabilan ekonomski razvoj.

Povodom desetogodišnjice objavljivanja GRDI, tim analitičara Kernija ponudio je retrospektivu koja pruža uvid u to kako je globalna maloprodaja rasla i menjala se tokom prethodne decenije. Na osnovu tih podataka moglo bi se zaključiti da su se u različitim intervalima regioni otvarali globalnim prodavcima na malo. Tako je, recimo, početkom 2000. fokus bio na istočnoj Evropi, jer su ta tržišta postajala članice Evropske unije. S druge strane ulazak Kine u Svetsku trgovinsku organizaciju (2001. godine) obeležilo je otvaranje tog tržišta za trgovinu i investicije. Ova širenja tržišta pratile su zemlje Jugoistočne Azije, Latinske Amerike i Bliskog istoka, a procenjuje se da će i Afrika uskoro doći u fokus interesovanja globalnih prodavaca na malo. Iskustvo iz prethodne decenije ukazuje i na to da je održavanje profitabilnih performansi jedan od izazova sa kojim se suočavaju trgovci na malo.

Konsultantska kuća A.T. Kerni ima dugu tradiciju – formirana je 1926. godine i može se reći da je bila savetodavac od poverenja vodećim svetskim korporacijama u svim industrijskim delatnostima. A.T. Kerni danas ima kancelarije u 38 zemalja.

Igra portfolia

Ključno saznanje do kojeg su, posle desetogodišnjeg iskustva, došli analitičari ove konsultantske kuće svodi se na konstataciju da je „globalno širenje maloprodaje igra portfolia“. To praktično znači da uspešan poduhvat podrazumeva optimalnu mešavinu zemalja, formata i operativnih modela. „Očigledno je da ne postoji univerzalna formula globalnog razvoja koja bi svima odgovarala. Utoliko pre što se zemlje nalaze na različitim nivoima razvoja i imaju različite profile rizika/dobiti. To od prodavaca zahteva da svoje planove kreiraju u skladu sa situacijom, odnosno da popune portfolio tržišta kako bi što uspešnije balansirali kratkoročne rizike i dugoročni razvoj“, ističe Hana Ben-Šabat, partnerka A.T. Kernija i jedan od autora studije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari