"Od posete Sija, rokovi sve kraći": Radovi na brzoj pruzi završeni "pre vremena" 1Foto: Shutterstock/Maja Tomic; Printscreen/Nova S

Za nešto više od dva meseca biće završeni radovi na brzoj pruzi Novi Sad-Subotica što je, prema rečima ministra građevinarstva Gorana Vesića, najbrže izgrađena brza pruga na svetu. Međutim, sagovornici Danasa podsećaju da je ova pruga najavljivana još od 2015. godine.

Goran Vesić najavio je završetak radova ove brze pruge za 30. jul ove godine. Ova deonica je deo šireg projekta izgradnje pruge od Beograda do Budimpešte.

Brza pruga od Beograda do Budimpšete trebalo bi da dozvoli vozovima brzine od 200 kilometara na sat, a na relaciji od Beograda do Subotice stizaće se za oko 80 minuta.

Vesić je dodao i da je ovo najbrže izgrađena brza pruga na svetu u pogledu vremena za koje je izgrađena i broja kilometara.

Ipak, kraj radova ne podrazumeva i puštanje pruge u rad.

S prvim danima avgusta počinju statičke, a od septembra i dinamičke probe, a sam saobraćaj do kraja godine, naveo je RTS.

Prema Vesićevim rečima, radovi na brzoj pruzi počeli su 1. jula 2022. godine.

Međutim, kako je Danas ranije pisao, radovi na ovoj pruzi traju od 2017, iako je tadašnja ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović početak izgradnje predviđala za 2015. godinu.

Gradnja brze pruge počela je 2017, a u novembru 2021. krenulo se sa radovima na deonici od Novog Sada do Subotice, što je ozvaničeno zajedničkim pritiskanjem tastera za početak izgradnje predsednika Vučića, ministra spoljnih poslova i spoljne trgovine Mađarske Petera Sijarta i ambasadorke Kine u Srbiji Čen Bo.

Vučić je rekao tada je da će naša zemlja pre kraja 2024. završiti svoj deo pruge ka Mađarskoj.

Građevinski inženjer Danijel Dašić za Danas navodi da „novi“ ministar Vesić, po svom starom običaju, pokušava da „skocka“ stvari.

„Kao što znamo iz iskustva sa Trgom u Beogradu, to mu retko i uspeva. Ali Tik-Tok ministri očito imaju svoje metode“, kaže on.

Dašić poručuje da Gugl ipak sve zna.

„Tako da znamo da je skoro pre deset godina, početkom januara 2015. tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović početak radova na pruzi Beograd-Subotica najavila za kraj te godine, a njihov završetak za dve godine, dakle do kraja 2017. Krajem 2017. se i desilo nešto, ali je to bio tek početak radova, a ne završetak. I tako, od izbora do izbora, sledila su obećanja, što bi inspirisan Vojvodinom rekao Đorđe Balašević „ima li šta lakše, no obećati““, podeseća naš sagovornik.

On ukazuje da su rokovi za završetak menjani pre i posle svakih izbora, od 2016. do 2028.

„Najave su menjane, tako da je jedno vreme to bilo samo za prugu do Novog Sada, pa onda je Soko obećan da sleti jednog dana i do Subotice. A u to vreme i Mađari imaju svojih problema sa EU administracijom i kineskim načinom rada“, podseća Dašić.

Prema njegovim rečima, izgleda da je stvarni rok završetka konačno došao sa „puta svile“.

„Najverovatnije je drug Si naredio da sve mora biti gotovo što pre, za transport robe od luke Solun do Budimpešte, kao glavnog distributivnog centra Kine u Evropi. I desilo se nešto, što bi Aca rekao „po prvi put u novijoj istoriji Srbije“ rokovi su počeli da se smanjuju“, naglašava on.

brza pruga
Foto. J. Patarčić/Danas

Od početka 2025. rok je sad skraćen na kraj 2024, podseća Dašić.

„Tako da naš Tik-Tok ministar može da najavi nešto „pre roka“. Pre kog roka, to više ni nije bitno, jer jedno su predizborni rokovi, a drugo je drug Si. A otvaranje pre stvarnog završetka? Mora tako, jer velika Kina ipak ne vodi računa o uklapanju njihovih interesa u termine naših izbora. A glasači? Oni će „progutati“ sve što im se servira na „ružičasto-srećnom pravu da znaju sve““, ukazuje on.

Inženjer saobraćaja Karlo Polak za Danas navodi da ovo nije najbrže izgrađena pruga na svetu.

„I ne treba nam najbrže izgrađena pruga na svetu. Jako brza građevinska operativa je isplativa samo najvećim zemljama sveta, jer u maloj zemlji nakon što nešto brzo izgradi nema šta da radi“, objašnjava on.

Polak, naprotiv, samtra da trenutna vlast veoma sporo sprovodi određene radove.

„Vezano za brzinu radova, upravljačka elita koja je došla na vlast 2012. ima jednu od najsporijih građevinskih operativa u istoriji Srbije. Imamo čitav sistem običnih kapitalnih remonta koji su se razvlačili po pola godine, pa i nekoliko godina“, podseća naš sagovornik.

Kapitalni remont pruge Rakovica – Mala Krsna (Beograd -Požarevac), kako ukazuje, već tri godine nije završen.

„Takvi radovi su se u ranijoj istoriji Srbije završavali za do dva meseca“, naglašva on.

Što se tiče završetka radova u julu, a puštanja u rad tek krajem godine, Polak pojašnjava da je to normlano.

„Kod infrastrukture, samo kod tekućih remonta se sistem pušta u rad odmah po završetku radova. U ostalim slučajevima vrše se testiranja, i vozila i pruge i signalne opreme nekoliko meseci“, navodi on.

U periodu testiranja može se, kako dodjae, i delimično pustiti redovan saobraćaj, ali znatno smanjenom brzinom.

„Za vreme testiranja građevinska operativa se ne povlači potpuno, kako bi uklonila probleme utvrđene testiranjem“, kaže Polak.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari