Brži i jeftiniji transport "crnog zlata" 1Foto: FoNet MUP

U Srbiji će uskoro početi gradnja produktovoda koji će u značajnoj meri modernizovati i unaprediti kvalitet transporta nafte, najavljuju nadležni u Javnom preduzeću „Transnafta“.

Koliko je to značajno najbolje ilustruje podatak koji je izneo Nebojša Lemajić, izvršni direktor za investicije i razvoj „Transnafte“, da se u Srbiji čak 66 odsto „crnog zlata“ prevozi cisternama. – Potrebna je izgradnja produktovoda za transport nafte, jer su oni 40 puta pouzdaniji od transporta železnicom, a 100 puta pouzdaniji od transporta cisternama. Produktovod Pančevo – Smederevo bi trebalo da bude završen 2017. godine, nakon čega će se graditi pravac Pančevo – Niš, a od 2020 pravac Pančevo – Novi Sad – rekao je Lemajić. On je dodao i da Transnafta gradi skladište za sirovu naftu kapaciteta 20.000 kubnih metara koje bi po planu trebalo da bude završeno do juna sledeće godine.

Stručna javnost ističe da je najava izgradnje produktovoda veoma dobra vest za Srbiju a najveći benefit je što će transport nafte znatno pojeftiniti. – Dosad se taj transport obavljao uglavnom cisternama, što je dosta komplikovalo čitav proces. Produktovod omogućava da se nafta direktno iz rafinerije sprovede direktno do potrošača ili distributera. Definitivno je da će se cena transporta znatno sniziti a on će postati jednostavniji i kvalitetniji – kaže za Danas Slobodan Ružić, nekadašnji pomoćnik ministra energetike Srbije i direktor konsultantske firme Enerdži sejving grup. Prema njegovim rečima, da bi se izgradio produktovod prethodno treba uraditi studiju izvodljivosti. – Drugim rečima, potrebno je utvrditi da li postoji potreba za izgradnjom takve infrastrukture, odnosno utvrditi kolika je realna potrošnja nafte i naftnih derivata. Naime, u slučaju da je ta potrošnja mala izgradnja produktovoda se ne bi isplatila jer ne bi mogli da se pokriju materijalni troškovi izvođenja tog projekta. Dakle, izgradnja produktovoda podrazumeva i određeni stepem razvoja i produktivnosti privrede jedne zemlje. Verujem da su nadležni u „Transnafti“ uradili pouzdane analize na osnovu kojih su zaključili da se izgradnja produktovoda u Srbiji isplati – ističe Ružić.

Sa njegovim mišljenjem slaže se i Vojislav Vuletić, generalni sekretar Udruženja za gas Srbije, koji ističe da će transport nafte biti ne samo brži i jeftiniji nego i jednostavniji. – Kod transporta nafte cisternama problem predstavlja to što se ona mora pretovarati. Takođe, brzina prevoza je uslovljena gužvom u saobraćaju i stanjem na putevima. Kada je reč o produktovodima, nafta se direktno cevima prevozi ili do potrošača ili do distributera, što je daleko bolje rešenje – ističe Vuletić. On dodaje i da je takav način transporta kvalitetniji i u ekološkom smislu jer ne postoji opasnost od curenja nafte iz cisterni. – Produktovodi mogu da budu izgrađeni veoma brzo. Sam postupak postavljanja cevi ne traje dugo i nije komplikovano. Više vremena pak može da oduzme određivanje trase kojom će produktovod prolaziti. Naime, desiće se da će cevi morati da budu postavljene na privatnim posedima pa će tim domaćinstvima biti potrebno i nadoknaditi štetu. Recimo ako domaćin uzgaja pšenicu, rod će mu te sezone propasti tamo gde će cevi biti postavljene. Kasnije će on opet moći nesmetano da gaji pšenicu ali novac mu mora biti isplaćen za štetu koja će nastati prilikom izgradnje. Kad se završi taj deo, samo postavljanje cevi ide daleko lakše i brže – zaključuje Vuletić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari