Čekajući bescarinski izvoz "fijata 500L" 1Foto: EPA/SRDJAN SUKI

Uprkos očekivanjima susret premijera Vučića i ruskog predsednika Putina nije doneo nikakav pomak kad je reč o, u više navrata najavljivanom, bescarinskom izvozu „fijata 500L“ na rusko, ali i tržišta ostalih zemalja Evroazijske ekonomske unije.

Da li to znači da se ta tema nije našla na dnevnom redu ili, možda, postignuti dogovor nije za širu javnost, teško je u ovom trenutku reći. Izvesno je, međutim, da je Vučić pokrenuo inicijativu da se predstojećeg leta, ili jeseni, u Beogradu organizuje samit lidera država Evroazijske ekonomske unije (EEU), na kojem bi se razgovaralo i o izvozu kragujevačkog „velikog fiće“ u evroazijske zemlje. Ma koliko nadrealno delovalo da se jedan međunarodni skup tako visokog ranga organizuje kako bi se razgovaralo o jednokratnom izvozu desetak hiljada automobila na tržište od oko 180 miliona stanovnika. Bilo kako bilo, činjenica je da pregovori o proširenju Sporazuma o slobodnoj trgovini između Ruske Federacije i Srbije i eventualnoj primeni u ostalim državama EEU (Belorusija, Kazahstan, Jermenija i Kirgizija), traju još od 30. septembra prošle godine. Za sada, bez konkretnih rezultata.

„Fijat 500L“, dakle, još nije stekao povlašćeni status, koji mu omogućava prodaju bez naplate carinskih dažbina, a glavni „krivac“ za to je ruski predsednik koji nije ispunio, dva puta dato, obećanje da će dozvoliti da se jedan kontingent (od 5.000 do 10.000 automobila) izveze u Rusiju, bez plaćanja carine. Treba, međutim, podsetiti da proširenje Sporazuma o slobodnoj trgovini podrazumeva i tzv. uzajamne kvote, odnosno bescarinski plasman istog broja ruskih automobila (najverovatnije „lada“) na srpsko tržište.

Obeshrabrujuće deluje i podatak da se još ne nazire epilog, 30. septembra 2016. godine, započetih pregovora o proširenju slobodne trgovine između Srbije i Rusije uvođenjem novih proizvoda (automobili, šećer, sirevi, živinsko meso i cigarete), te primeni tog trgovinskog aranžmana i na ostale države Evroazijske ekonomske unije. Ministar trgovine Rasim LJajić nedavno je demantovao da je izjavio da će izvoz „fijata 500L“ u Rusiju i ostale zemlje EEU početi sredinom decembra 2016. Naš list , međutim, nikada nije ni tvrdio da je on rekao da će izvoz „velikog fiće“ po povlašćenom statusu da startuje sredinom decembra, već da je najavio da će do tada da budu okončani pregovori.

Ćutanje srpskih zvaničnika, koji su od eventualnog povlašćenog plasmana „fijata 500L“ svojevremeno pravili političke predstave za javnost (pomenuću razgovor Putina i Vučića o tome u direktnom prenosu na RTS-u u oktobru 2014. godine), otvara prostor za spekulacije da su ti pregovor negde „zapeli“. Možda zato što je reč o poslovnom aranžmanu koji je štetan po Srbiju, pošto bi jeftine „lade“ ugušile neveliko domaće tržište. Ima i onih koji tvrde da bi povlašćenoj prodaji „lada“ mogla da se usprotivi i ruska kompanija AvtoVAZ koja nije u većinskom vlasništvu države Rusije, već francusko-japanskog konzorcijuma Reno-Nisan.Reno, prema nezvaničnim informacijama, ne bi blagonaklono gledao na taj aranžman, jer bi to najozbiljnije ugrozilo plasman ostalih modela te kompanije u Srbiji.
No to su spekulacije. Baš kao što se u nedostatku zvaničnih informacija može samo nagađati da li su pregovori, započeti u aprilu 2013. godine, okončani – bezuspešno, ili se nastavljaju.

Zvaničnu potvrdu ishoda pregovora s nestrpljenjem iščekuju, pre svih, kragujevački trudbenici, koji imaju pravo da traže, i dobiju, konkretan odgovor. Ako je suditi prema obećanjima Vladimira Putina, kragujevački „veliki fića“ trebalo je da se nađe, najpre na ruskom, a docnije i na ostalim tržištima bivših sovjetskih republika koje sada čine Evroazijsku ekonomsku uniju, do kraja 2013. Taj rok je prolongiran najpre na 2014, pa na 2015, a zatim za kraj maja 2016. godine. Definitivan dogovor o realizaciji tog aranžmana najavljen je za sredinu decembra prošle godine…

Prestrojavanje u hod

Prema, doduše nezvaničnim, informacijama iz FCA Srbija, redizajnirani „fijat 500L“, trebalo je da bude predstavljen svetskoj i domaćoj javnosti na martovskim salonima automobila u Ženevi i Beogradu, nakon čega bi bio ponuđen kupcima na evropskim i severnoameričkim tržištima. Menadžment Fijat-Krajsler grupacije je, međutim, odustao od te namere zbog toga što je ovogodišnji plasman standardnih verzija „fijata 500L“, nadmašio prošlogodišnji. Tome u prilog i informacija da u kragujevačkoj fabrici automobila, ove godine nije bilo zastoja u proizvodnji.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari