Parkiranje u gotovo svim većim gradovima Srbije postaje sve ozbiljniji problem.
Reporteri Danasa istraživali su koliko košta parking u desetak gradova u Srbiji.
Zrenjanin: Sat parkiranja u najužem centru grada 55 dinara
Zrenjaninci se mogu parkirati u crvenoj, zelenoj i žutoj zoni, mogu koristiti dva privremena parkirališta a mogu automobil parkirati i na takozvanim opštim parkinzima.
Novi cenovnik, koji je donelo Javno preduzeće „Pijaca i parkinzi“ u primeni je od 1. juna a najskuplji sat parkiranja je u crvenoj zoni, u ulicama u najužem centru grada, 55 dinara. U žutoj zoni, sat parkinga košta 45 a u zelenoj 35 dinara. Sat parkiranja na privremenim parkiralištima je 35 a na posebnim 40 dinara. Parking se plaća putem SMS poruke. Postoji mogućnost kupovine dnevne karte kao i mesečnog i godišnjeg zakupa.
Po nižim cenama, parking mogu zakupiti stanari zgrada u blizini parkinga, povlašćene cene imaju i invalidi i učesnici ratova.
Javno komunalno preduzeće nedavno je promovisalo i zlatnu parking kartu i ko za nju plati 3 720 dinara mesečno ili 24 750 dinara godišnje, može se neograničeno parkirati na svim gradskim parkinzima.
Ako parking ne plati, vlasniku vozila sledi kazna od 1 200 dinara. Ukoliko kaznu plati u roku od pet dana, platiće samo polovinu.
Cena usluge pauka je od 6 000 dinara za automobile i 10 800 dinara za kamione. Za započeto odnošenje vozila, vlasnik će platiti 2 000 dinara. Vozilo koje je nepropisno parkirano, može biti i blokirano i to košta 3 000 dinara.
Propisana je i kazna na one koji oštete stubiće na parkingu i ona iznosi 1 500 dinara a kazna za oštećenje ručice na rampama iznosi 21 000 dinara.
U Zrenjaninu ne postoji javna garaža.
Zaječar: Celodnevna karta za prvu zonu 250 dinara
Vozačima u Zaječaru na raspolaganju su oko 800 parking mesta kojima upravlja JKP „Parkiranje projektovanje i nadzor“.
Cena parkiranja u Zaječaru u prvoj zoni po satu iznosi 50 dinara, u drugoj 40 i u trećoj 25 dinara dok celodnevna karta za prvu zonu iznosi 250 dinara, drugu 120, odnosno za treću 80 dinara.
Sat parkiranje za vreme manifestacija – vašari, koncerti, košta kao parkiranje u drugoj zoni, i iznosi 40, dok celodnevna karta iznosi 120 dinara.
Parkiranje u garažama košta 55 dinara za sat, a ako se tiket koji se dobija prilikom ulaska u prostor za parkiranje izgubi, doplaćuje se 770 dinara.
Za vozila do 800 kilograma, ako ga pauk ukloni, potrebno je platiti 4.000, dok za vozilo od 801 do 1.330 kilograma plaćanje je 5.000 dinara.
Ako je vozilo težine od 1.331 do 1.900 kilograma, kazna za uklanjanje vozila paukom je 6.000 dinara, a za vozilo od 1.901 kilogram do maksimalne nosivosti, potrebno je platiti 7.000 dinara.
Kada je paukom započeto uklanjanje vozila, a to se smatra podizanja od zemlje, plaća se 2.000, dinara, a ako je vozilo podignuto plaća se pun iznos po težini vozila.
Majdanpek: Praking se ne naplaćuje
Vozači u majdanpečkoj opštini, bar za sada, ne treba da brinu da li je isteklo vreme za parkiranje i da li će njihove četvorotočkaše zbog nepoštovanja propisa odneti pauk.
U ovoj opštini korišćenje parkinga se ne naplaćuje. U oba gradska naselja, Majdanpeku i Donjem Milanovcu postoje uređena parkirališta i ona, uglavnom, zadovoljavaju potrebe vlasnika automobila.
Gužva za mesto obično nastane u vreme održavanja manifestacija na otvorenom, kada parking ispred zgrade opštine u Majdanpeku i na pristaništu u Donjem Milanovcu, budu lokacija za postavljanje bine na kojoj se odvija program, pa mesta za parkiranje nema.
Onda se mesto za parking traži u obližnjim ulicama ili na drugim uređenim parkiralištima.
Novi Sad: Područje naplate parkinga sve šire
U Novom Sadu će uskoro početi naplata dodatnih 1500 parking mesta u naseljima Podbara i Rotkvarija.
Građani nisu zadovoljni zbog takvog poteza, s obzirom da već godinama muku muče sa nedostatkom parking mesta.
A taj problem nastao je masovnom izgradnjom u prethodnim decenijama, tokom koje se nije naročito brinulo o problemu parkinga.
I tako su brojne, uže ulice, postale pakao za parkiranje, ali i za saobraćaj.
No, to ne sprečava Parking servis da naplaćuje svoje usluge širom grada, zbog čega brojni Novosađani svoje mesto nalaze na divljim parkiralištima, ali i u dvorištima tuđih zgrada, ukoliko ima mesta.
Oni koji plaćaju parking, koliko će platiti, zavisi od „aranžmana“ koji izaberu.
Tako je za sat vremena, u crvenoj zoni potrebno izdvojiti 53 dinara, u plavoj 44, a u beloj 30 dinara, dok dnevna parking karta košta 95 dinara.
Na parkiralištima sa kontrolom ulaska i izlaska cena je 45 dinara, a na istom tipu parkinga kod Instituta u Sremskoj Kamenici cena je nešto niža, 30 dinara.
Na povremenom parkiralištu „Štrand“, bez obzira na vreme zadržavanja, cena je 35 dinara.
Kada idete u šoping na „Najlon“, parkiranje kod te pijace, bez obzira na vreme zadržavanja, plaća se 75 dinara.
Znatno je skuplje parkiranje tokom sajamskih manifestacija, takođe bez obzira na vreme zadržavanja, kada se mora izdvojiti 250 dinara, odnosno čak 1000 dinara za parkiranje autobusa, dok je posebna parking karta, u trajanju od 24 sata 900 dinara.
Kada su u pitanju rezervisana parking mesta, u crvenoj zoni cena je 445 dinara, u plavoj 346 i u beloj 297 dinara, sve u dnevnom iznosu, dok je na rezervisanom parking mestu na opštem parkiralištu, dnevno potrebno takođe 297 dinara.
Povlašćena stanarska kartica, na koju imaju pravo građani čije je prebivalište u ulici u kojoj se naplaćuje parking, iznosi 130 dinara mesečno, odnosno 1560 dinara na godišnjem nivou.
Kartica za pravna lica i preduzetnike košta 2.370 dinara mesečno, odnosno 28.440 dinara godišnje.
Zlatna parking kartica za fizička i pravna lica, koja važi na svim parkiralištima, bez vremenskog ograničenja zadržavanja košta čak 5.800 dinara mesečno.
Ukoliko ne platite parking, stiže pauk, koji će, uz vaš automobil, odneti i vaš novčanik, s obzirom da, prema aktuelnom cenovniku, uklanjanje nepropisno parkiranih vozila kreće u rasponu od 5.000 do 20.250 dinara.
Međutim tu nije kraj.
Čuvanje vozila na depou za sve kategorije vozila, preko 24 sata iznosi 184 dinara, osim za motorna vozila od 1.901 kg i više, teretna vozila do 4 tone najveće dozvoljene mase i autobuse registrovane za 15 putnika.
Za njih je trošak čuvanja na depou duže od 24 sata 258 dinara.
Odnošenje nepropisno parkiranog vozila može biti prekinuto ukoliko vozač dođe pre odnošenja, s tim što će vozač snositi sve do tada nastale troškove, odnosno 3.000 dinara u roku od osam dana.
Niš: Pauk služba od 5.000 do 10.000 dinara
Parkiranje putničkih vozila u Nišu košta od 50 do 180 dinara po času, u zavisnosti od gradske zone i parkirališta, ali građani se mogu odlučiti i za mesečnu, polugodišnju i godišnju pretplatu, koje mogu biti isplativije, navode u niškom Parking servisu.
Uklanjanje nepropisno parkiranih putničkih vozila na depo, koje obavlja Pauk služba, staje od 5.000 do 10.000 dinara, u zavisnosti od težine vozila, dodaju u ovom javnom komunalnom preduzeću.
U Nišu, inače, ima svega 3.600 uličnih parking mesta, te samo četiri garaže, odnosno posebnih parkirališta.
Prema dostupnim podacima, u ovom gradu ima skoro 90.000 vozila.
Prema važećem cenovniku, parkiranje vozila na opštem parkiralištu u trajanju od 60 minuta, za svaki započeti čas, u prvoj zoni košta 60 dinara, u drugoj zoni 45 dinara, a u ekstra zoni 90 dinara. Drugi čas parkiranja u prvoj zoni košta 180 dinara.
Višesatna parking karta koja važi za datum kada je započeto njeno korišćenje u prvoj zoni košta 600 dinara, a u drugoj 450 dinara.
Povlašćena stanarska parking karta za stanare koji parkiraju svoja vozila na opštim parkiralištima u kraju gde stanuju, u prvoj i ekstra zoni košta 6.500 dinara za jedan mesec, 35.750- za pola godine i 65.000 dinara- za godinu dana.
Ovakva stanarska pretplata u drugoj zoni košta 3.500 dinara za jedan mesec, 19.250- za šest meseci i 35.000 dinara- za 12 meseci.
U svim gradskim zonama dnevna parking karta koja važi od trenutka izdavanja do istog vremena u prvom sledećem danu u kojem se naplaćuje parkiranje košta 1.100 dinara.
Parkiranje u garaži na Sinđelićevom trgu za svaki započeti čas košta 70 dinara, a na posebnom parkiralištu “Čair” pored stadiona Fudbalskog kluba Radnički- 50 dinara.
Za parkiralište “Čair” može se kupiti i mesečna karta, koja staje 1.800 dinara.
Na ovom parkiralištu stanari iz Zetske ulice, od broja 2 do 6 i od broja 1 do 53 imaju povlašćene parking karte, koje na mesečnom novou koštaju 700 dinara, a za godinu dana- 7000.
Parking karta na posebnom parkiralištu „Goran Ostojić“ pored Doma zdravlja košta 50 dinara za 60 minuta.
U garaži u Tržnom centru “Ambasador” parking karta za 60 minuta košta 100 dinara.
Uklanjanje nepropisno parkiranog automobila od 800 kilograma na depo, koje sprovodi Pauk služba, košta 5000 i 6000 dinara, u zavisnosti od lokacije.
Odnošenje putničkih vozila teških od 801 do 1330 kilograma košta 6000 i 8000 dinara, a vozila od 1.331 do 1.900 kilograma staje 8.000 dinara i 10.000 dinara.
“Započeti proces uklanjanja” svih nepropisno parkiranih vozila, kao i postavljanje uređaja kojima se sprečava odvoženje takvih vozila košta 4000 dinara.
Premeštanje i blokada, odnosno deblokada vozila staje od 4000 do 8000 dinara.
Čuvanje uklonjenih vozila na depou do deset dana, za svaki dan košta 500 dinara, a duže od deset dana, za svaki dan- 50 dinara.
Vranje: Najskuplja godišnja karta za parkiranje 45.000 dinara
Sat parkiranja u prvo i drugoj parking zoni u Vranju po satu košta od 35 do 40 dinara, stim što se svaki naredni sat plaća 50 dinara.
Dnevna parking karta u prvoj zoni košta 250, a u drugoj sto dinara manje.
Mesečna pakring karta za prvu zonu u Vranju plaća se 1.900 dinara, dok je cena za drugu zonu četristo dinara niža. Mesečni zakup fiksnog mesta u prvoj zoni plaća se 6.000 dinara, a za istu uslugu u drugoj zoni platićete 3.000 dinara. Mesečna naknada za parkiranje u garaži kod gradskoh hotela za fizička lica košta 2.500, a za pravna dve hiljade dinara više.
Najskuplja je godišnja parking karta za pravna lica u obe zone koja košta 45.000 dinara, dok fizička lica plaćaju u zavisnosti od zone od 15 do 19.000 dinara.
Uslugu pauka ukoliko je vaš automobil nepropisno parkiran, na javnoj ili zelenoj površini ili na mestu gde se to kažnjava po saobraćajnim propisima platićete u Vranju 6.500 dinara, koliko košta i odnošenje napušetnog vozila po nalogu komunalne inspekcije.
Dnevna ležarina za vozilo koje je odneo pauk naplaćuje se 500 dinara.
Kragujevac: Dnevna karta u javnoj garaži 750 dinara
Najjeftinija parking karta u Kragujevcu košta 24 dinara. To je cena svakog započetog sata u zoni “dva”. Za one koji se parkiraju bliže centru u zoni “jedan” cena započetog sata košta 35 dinara.
U najužem gradskom jezgru u Kragujevcu moguće je automobil ostaviti na istom parking mestu samo dva sata. Cena prvog sata košta 55, a započetog drugog sata 78 dinara.
U zonama “jedan” i “dva” moguće je kupiti i dnevnu parking kartu koja košta 110 i 99 dinara.
Na posebnim zatvorenim parkiralištima (koji nisu javna garaža) započeti sat košta 60, osim na parkingu “Zastava” na kome košta 30 dinara.
Kragujevčani koji koriste usluge javne garaže u centru grada za prvi čas moraju da izdvoje 50 dinara, dok je dnevna karta 750 dinara.
Za Kragujevčane koji žive u zonama u kojima se parking plaća obezbeđena je stanarska mesečna karta. Da bi je koristili, potrebno je da se auto vodi na osobu koja živi na adresi u blizini parkinga. Cena stanarske mesečne karte za prvo vozilo je 300, a ukoliko porodica poseduje i drugi automobil cena za njega je 600 dinara.
Parking u Kragujevcu može da se plati slanjem SMS poruka ili kupovinom greb parking karte za određenu zonu. Ukoliko Kragujevčani ne uplate parking na jedan od ova dva načina, ne piše im se zvanično kazna, već im se izdaje opšta dnevna karta u iznosu od 990 dinara.
Ukoliko je plate u roku od osam dana, odobrava se popust u iznosu od 50 odsto i cena karte iznosi 495 dinara.
Što se tiče podizanja nepropisno parkiranih vozila u Kragujevcu postoji nekoliko kategorija “kazni”, koja zavisi od mase automobila. Tako na primer, za podizanje automobila mase do 800 kilograma cena je 5.000 dinara. U zavisnosti od mase automobila kazne mogu da budu i 8.000 ili 10.000, a najskuplje je podizanje automobila čija je masa preko 1.901 kilogram i iznosi 20.000 dinara.
Subotica: U crvenoj zoni sat parkiranja 38,94 dinara
Što se tiče parkirališta, postoje četiri zone i vreme parkiranja u ovim zonama nije ograničeno.
U crvenoj zoni cena parkiranja za svaki započeti sat iznosi 38,94 dinara. U žutoj zoni cena parkiranja iznosi 29,47 dinara, dok je u zelenoj zoni taj iznosi 100,00 dinara, a u plavoj zoni je cena parkiranja za svaki započeti sat 20,42 dinara.
U Subotici ne postoje javne garaže, ali postoje zatvoreni parkinzi.
Cena karte na otvorenom parkingu kod Mlečne pijace je 29,47 dinara, dok je na parkingu kod Otvorenog Univerziteta 38,94 dinara.
Kada su u pitanju kazne, odnošenje nepropisno parkiranog vozila na parking prostor „Depo“, sa čuvanjem u trajanju od 24 časa, iznosi 5.000 dinara.
Šabac: Cena parkinga u crvenoj zoni 42, u plavoj 36 dinara
Kao i u većini urbanih sredina, i u Šapcu je prisutan problem nedovoljnog broja javnih parking mesta u odnosu na broj automobila na ulicama.
Posebnu muku muče građani koji žive u centralnom gradskom naslju Benska Bara, koji su gotovo u svakodnevnoj potrazi za slobodnim parkiralištem, trošeći uz to gorimo i živce.
Cena parkinga u crvenoj zoni u Šapcu košta 42 dinara po satu, dok je u plavoj zoni 36 dinara.
Parkiranje se naplaćuje u vremenskom period od sedam do 21 sat, a subotom od sedam do 14 časova.
Posle tog perioda, i nedeljom, parkiranje se ne naplaćuje.
Dnevna karta, za obe zone, koja važi 24 časa, košta 156 dinara po satu.
Iako je ranijih godina više puta najavljivana izgradnja javne garaže, Šabac je do sada nije dobio.
Stanarske mesečne karte iznose 420 dinara i izdaju se građanima u zoni naplate parkinga, za ulicu u kojoj žive.
Postoje, i “povlašćene rezervne parking mesečene karte” koje su namenjena fizčkim i pravnim licima koja žele da se parkiraju na bio kom nerezervisanom parking mestu.
Ako je reč o plavoj zoni, cena je 1.080 dinara, dok je za crvenu i plavu zonu, cena mesečne karte 2.040 dinara.
Rezervisano parking mesto, JKP “Parking Šabac”, naplaćuje 8.400 dinara.
Ukoliko “pauk”, odnese vozilo po nalogu Policijske uprave ili Komunalne inspekcije, vlasnika automobila u Šapcu to će koštati 3.500 dinara.
Cena za vozilo koje “pauk” odnese sa zelene površine je 3.816 dinara, dok je samo pokušaj prenosa vozila 1.590 dinara.
Ležarina uklonjenog vozila na depo, ne naplaćuje se tri dana, dok je svaki naredni započeti dan 265 dinara.
Užice: Parkiranje je nemoguća misija
Parkirati auto u centru Užica je nemoguća misija. Sadašnja lokalna vlast, kao i prethodne, plaćaju studije o parkiralištima i obećavaju da će problem rešiti, ali problem je, izgleda, nadrastao i njih i njihova moguća rešenja.
Osim što je veoma malo parkirališta, drastično je porastao broj vozila. S druge strane, investitori ne poštuju obavezu da grade parkirališta i podzemne garaže u stambenim objektima koji, poslednjih godina, niču u, inače, prenaseljenom centru grada.
Dodatni problem je i taj što je grad u kotlini i okružen brdima, pa nema prostora za širenje, dok lokalna vlast taj i slične komunalne probleme rešava tako kao da je Užice u ravnici. Najavljuju gradnju fast garaža, ali od toga još uvek nema ništa.
U gradu je ukupno 1.296 parking-mesta sa naplatom, od kojih je u crvenoj zoni 434, u plavoj 702, kao i 160 u javnoj garaži. To je pet puta manje od potreba jer je, novom studijom parkiranja, utvrđeno da je dnevni obim parkiranja 6.400 vozila.
Zbog toga vozači ostavljaju automobile gde stignu – zauzimaju trotoare, prilaze zgradama, dečjim igralištima i drugde, a česte su i svađe oko parking-mesta.
U takvom haosu, stanari pojedinih zgrada su uzeli stvari u svoje ruke. Kako bi sačuvali parking-mesta samo za sebe, montirali su raznorazne fizičke zapreke i metalne stubiće ispred višespratnica i celom dužinom trotoara. To je veoma učestala praksa, ali niko od nadležnih ne reaguje na takvu samovlju.
Parkiranje u crvenoj zoni košta 35, u plavoj 25 i postoji mogućnost kupovine dnevne karte u plavoj zoni za 100 dinara.
Te cene, podsećaju u Parking servisu, delu JKP Bioktoš, koji gazduje parkiralištima, nisu se menjale od 2010. godine, kada je počela naplata putem SMS-a.
Dodaju da je najveći problem nedostatak parking-mesta u samom centru grada i ističu da užički vozači nemaju naviku da koriste javnu garažu.
„Javna garaža je popunjena sa oko 60 d 70 odsto dnevno, što je više nego prošle godine, kada je to bilo 40 do 50 odsto. U garaži, koja je u centru grada, parkiranje košta 40 dinara po započetom satu, ali Užičani nisu navikli da je koriste“, kažu u Parking servsu.
Mesečno parkiranje u garaži, jedinoj u Užicu, košta 4.000, a za tri meseca treba platiti 10.500 dinara.
Odnošenja vozila „paukom“, po nalogu komunalne milicije, košta 4.000 dinara.
Mesečno, kažu u Parking servisu, „pauk“, odnese oko četrdesetak nepropisno parkiranih vozila.
Novi Pazar: Sat parkiranja u ekstra zoni 60 dinara
Sat vremena parkiranja u “ekstra” zoni Novog Pazara, kao i na četiri zatvorena parkirališta u sklopu Javnog komunalnog preduzeća “Parking servis”, košta 60 dinara.
U prvoj zoni cena je jeftinija za 10 dinara, a u drugoj za 20 dinara.
Pretplatna karta za mesec dana parkiranja na zatvorenim parkiralištima iznosi 3.000 dinara, u ekstra i prvoj zoni (samo za stanare) 500 dinara, a drugoj 300 dinara.
Za one koji ne žive u ekstra ili prvoj zoni, a želeli bi da tu parkiraju svoj automobil cena mesečne karte je 3.000 dinara, a u drugoj zoni 2.000 dinara.
Godišnja karta za parkiranje u ekstra i prvoj zoni (za stanare) iznosi 5.000 dinara, a u drugoj zoni 3.000 dinara.
Za one koji ne žive u tim reonima, cene su mnogo veće, 20.000 dinara za ekstra i prvu, a 15.000 za drugu zonu.
Vozači, čije je vozilo neproprisno parkirano, a policija je obavestila “Parking servis” da je neophodno uklanjanje automobila, uslugu dolaženja “pauka” plaćaju 1.800 dinara.
Ukoliko “pauk” podigne vozilo, a vozač stigne na lice mesta, “spuštanje” će ga koštati 2.400 dinara.
Ako se desi da “pauk” automobil odveze na depo “Parking servisa”, cena preuzimanja vozila je i pet puta veća.
Ovi iznosi na snazi su od juna ove godine, kada je Skupština Novog Pazara usvojila zahtev “Parking servisa” za povećanje cena usluga parkiranja.
Novi Pazar: Sat parkiranja u ekstra zoni 60 dinara
Sat vremena parkiranja u “ekstra” zoni Novog Pazara, kao i na četiri zatvorena parkirališta u sklopu Javnog komunalnog preduzeća “Parking servis”, košta 60 dinara.
U prvoj zoni cena je jeftinija za 10 dinara, a u drugoj za 20 dinara.
Pretplatna karta za mesec dana parkiranja na zatvorenim parkiralištima iznosi 3.000 dinara, u ekstra i prvoj zoni (samo za stanare) 500 dinara, a drugoj 300 dinara.
Za one koji ne žive u ekstra ili prvoj zoni, a želeli bi da tu parkiraju svoj automobil cena mesečne karte je 3.000 dinara, a u drugoj zoni 2.000 dinara.
Godišnja karta za parkiranje u ekstra i prvoj zoni (za stanare) iznosi 5.000 dinara, a u drugoj zoni 3.000 dinara.
Za one koji ne žive u tim reonima, cene su mnogo veće, 20.000 dinara za ekstra i prvu, a 15.000 za drugu zonu.
Vozači, čije je vozilo neproprisno parkirano, a policija je obavestila “Parking servis” da je neophodno uklanjanje automobila, uslugu dolaženja “pauka” plaćaju 1.800 dinara.
Ukoliko “pauk” podigne vozilo, a vozač stigne na lice mesta, “spuštanje” će ga koštati 2.400 dinara.
Ako se desi da “pauk” automobil odveze na depo “Parking servisa”, cena preuzimanja vozila je i pet puta veća.
Ovi iznosi na snazi su od juna ove godine, kada je Skupština Novog Pazara usvojila zahtev “Parking servisa” za povećanje cena usluga parkiranja.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.