Uredba o cenama naftnih derivata, na osnovu koje se formira maloprodajna cena goriva u Srbiji, mogla bi da bude izmenjena već u julu, saznaje Danas u izvorima bliskim Vladi Srbije. Naš sagovornik koji je želeo da ostane anoniman objašnjava da će se osnovna izmena sastojati u novom načinu određivanja maloprodajne cene naftnih derivata.

Ona, naime, više neće zavisiti od kretanja cena sirove nafte na svetskom tržištu već će se usklađivati sa referentnom cenom benzina u regionu Mediterana. Prema rečima našeg sagovornika to znači da će se pratiti takozvani plac riport, izveštaj koji se emituje svakog dana i koji registruje kotacije derivata kojima se trguje u određenim delovima sveta. Za naše područje referentna je mediteranska kotacija. Korekcije će se dešavati dva puta mesečno bez obzira na to da li će referentna cena prekoračiti prag od 1,5 odsto, kako predviđa aktuelna uredba. Dakle, nova formula će registrovati svaku korekciju proizvođačke cene naftnih derivata u regionu i uticaće na formiranje maloprodajne cene naftnih derivata u Srbiji. Naš sagovornik ističe da će izmene Uredbe dovesti do toga da će procenti poskupljenja, ali i pojeftinjenja, biti niži baš zbog toga što se neće čekati da referentna cena pređe prag od 1,5 odsto.

Izmene Uredbe o cenama naftnih derivata, u slučaju da ih Vlada Srbije prihvati, obezbediće da se maloprodajna cena naftnih derivata ujednači sa cenama benzina u zemljama regiona. Time će biti smanjen i udar na džepove vozača. Slična rešenja su već primenjena u Sloveniji, Hrvatskoj i još nekim zemljama u okruženju. Naravno, nikako ne treba izvući zaključak da će, u slučaju da se u Vladi usaglase i usvoje ovu uredbu, ona dovesti do smanjenja cena benzina. Pojeftinjenje je moguće jedino u uslovima pada cena sirove nafte i smanjenja akciza. Bez ispunjenja ta dva uslova, izmene Uredbe mogu da samo da omoguće da benzin poskupi u manjoj meri nego što je to slučaj sada, naglašava naš sagovornik.

Inače, s obzirom na to da poslovodstvo Naftne industrije Srbije zahteva povećanje cene rafinerijske prerade nafte sa 29 na 52 dolara po toni, a privatni prometnici traže da im se priznaju realni troškovi nabavke i transporta nafte, koji se nisu menjali u poslednjih pet godina, u slučaju kada bi se njihovim zahtevima izašlo u susret benzin bi poskupeo za četiri dinara, a cena je već sada astronomska i iznosi 100 dinara po litru. Portparol Ministarstva rudarstva i energetike Milan Budimir kaže za Danas da se o toj problematici razgovara i sa NIS-om i sa privatnim prometincima. Prema njegovim rečima, Ministarstvo je spremno da izađe u susret i jednima i drugima, ali da nikako neće dozvoliti da zahtevi NIS i prometnika izazovu dodatna poskupljenja naftnih derivata. Bivša savetnica za energetiku u Vladi Srbije Zorana Mihajlović – Milanović ističe da poslovodstvu NIS-a ne bi trebalo dozvoliti povećanje rafinerijske prerade nafte jer je ta cena već sada dovoljno visoka i to bi moglo da potpuno uništi privatne prometnike. NIS bi imao pravo da traži povećanje cene te usluge tek kada usledi liberalizacija tržišta naftnih derivata u Srbiji, smatra naša sagovornica.

 

Modernizaciju rafinerija da plati NIS

– Benzin u Srbiji je veoma skup. Očito je da zahtevom za većom prerađivačkom cenom nafte NIS želi da „ispegla“ gubitke i dođe do novca za modernizaciju rafinerija u Pančevu i Novom Sadu. Država nikako ne sme da dozvoli da građani Srbije iz svog džepa plaćaju modernizaciju rafinerija jer privatizacija NIS-a gubi smisao ako to ne uradi strateški partner – ističe Zorana Mihajlović – Milanović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari