Centar proizvodnje frižidera biće u Srbiji 1Foto: EPA ANTONIO BAT

Centar proizvodnje rashladnih uređaja kompanija Gorenje premešta u Srbiju odnosno u pogone fabrike u Valjevu.

Proširenje proizvodnje omogućiće i nova fabrika, za koju se uveliko radi projekat a predviđeno je da se izgradi na parceli nekadašnjeg Elinda. To je deo razvojnih dvogodišnjih planova o grupisanju proizvodnih celina, koje je objavio menadžment Gorenja, nakon što je tu slovenačku kompaniju pre nekoliko meseci kupila kineska Hisense grupa.

U Valjevu se i do sada nalazilo najveći deo proizvodnje rashladnih uređaja, ali je sada tu prenet i preostali deo opreme i linija, što je bila investicija vredna oko četiri miliona evra. Da bi se proizvodnja proširila, potrebna je nova fabrika koja će, prema procenama koštati nekoliko desetina miliona evra, počela bi sa radom do kraja naredne godine, a u početku će upošljavati oko 300 radnika, dok će za puni kapacitet biti potrebno još oko 700 zaposlenih. Inače, Gorenje samo u valjevskoj fabrici sada zapošljava više od 1.300 ljudi, koji su u protekloj godini ostvarili prihod preko 17 milijardi dinara od prodaje rashladnih uređaja na tržištima Srbije, Nemačke, Rusije, Češke i Mađarske. Izgradnjom nove hale Valjevo će postati centar Hisensea za proizvodnju rashladne tehnike.

– Gorenje je jedna od retkih fabrika s prostora bivše Jugoslavije koja je ne samo sačuvala brend, proširila se i na istočno i na zapadno tržište, nego je u proteklim godinama kupovala evropske fabrike i razvijala njihove marke poput češke More, holandskog Ataga ili švedskog Askoa. Tako je obezbedila da one ostanu na matičnom tržištu ali i da tu bude prostora za proizvodnju brendova Gorenje. Međutim, globalno tržište se menja, kompanije se ukrupnjavaju i mi smo u svetskim razmerama postali mali proizvođači. Takvi ne bismo mogli da opstanemo i zbog toga je menadžment Gorenja već nekoliko godina unazad tragao za pravim, strateškim vlasnikom. Našli smo ga u kineskoj Hisense grupi, koja je lider u proizvodnji elektronike na azijskom tržištu i po godišnjem prihodu od 12,3 milijarde evra, deset puta je veći od nas – objasnio je Denis Oštir, direktor za komunikacije u Gorenju.

Spajanje je, kaže on, donelo korist obema stranama. Hisense je preko Gorenja došao do evropskog tržišta a slovenačka kompanija, uz pristup trgovinama gde su Kinezi dominirali, dobila je mogućnost da razvija „pametne uređaje“ po kojima je kineska grupa među najjačima u svetu. Tako će u centralnoj fabrici Gorenja, u Velenju, biti nastavljena proizvodnja veš mašina i sušilica, planirana je, uz iskustvo i brend Hisensea i izrada televizora više klase, ali će tu biti i centar elektronike – Connect Life.

Reč je o platformi koja razvija uređaje povezane međusobno i preko mobilnih telefona novije generacije kojima će moći da se aktiviraju procesi u domaćinstvima. Primera radi, veš mašina će moći sušilici da prenese karakteristike opranog rublja kako bi odredila najoptimalniji način sušenja. Mobilnim telefonom će, takođe, biti moguće da se daljinski uključuju ili isključuju pojedini uređaji, proverava temperatura u frižideru ili pećnici i niz drugih funkcija. Uređaji koji se naslanjaju na ovu tehnologiju biće uskoro plasirani na zapadna tržišta i u Aziji, a za nekoliko godina mogu se očekivati i na evropskom prostoru.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari