Lazarevačka firma “Bauvezen”, koja se ovih dana pominje u vezi sa hapšenjima u EPS-u zbog korupcije, morala bi da odgovara jer ni posle skoro četiri godine nije završila rekonstrukciju centralnog Trga kralja Milana u Nišu, izvršenim radovima već treba popravka, a u najvećoj meri je isplaćena, ocena je dela stručnjaka i opozicije.
Oni traže odgovornost i za beografsku firmu “Termomont”, koja, takođe, ni posle tri godine nije okončala kozmetičku sanaciju Tvrđavskog mosta, koji se nalazi u produžetku trga, a radovi su loše izvedeni i preplaćeni.
Direkcija za izgradnju grada Niša, koja je obavljala nadzor nad obe rekonstrukcije, nije odgovorila na pitanja Danasa da li su centralni trg i Tvrđavski most prošli tehnički prijem i dobili upotrebne dozvole, ali su naši izvori iz tog javnog preduzeća kazali da ovakvog prijema nije bilo, a da dozvola nije dobijena.
I “Bauvezen” i “Termomont” se označavaju kao firme bliske aktuelnoj vlasti i Srpskoj naprednoj stranci, a na tenderima godinama unazad dobijaju velike i veoma isplative građevinske poslove.
I trg i most formalno završeni 2021, a nisu
Rekonstrukcija centralnog trga u Nišu počela je krajem juna 2019. godine, a Tvrđavskog mosta početkom marta 2020.Oni traže odgovornost i za beografsku firmu “Termomont”, koja, takođe, ni posle tri godine nije okončala kozmetičku sanaciju Tvrđavskog mosta, koji se nalazi u produžetku trga, a radovi su loše izvedeni i preplaćeni.
Direkcija za izgradnju grada Niša, koja je obavljala nadzor nad obe rekonstrukcije, nije odgovorila na pitanja Danasa da li su centralni trg i Tvrđavski most prošli tehnički prijem i dobili upotrebne dozvole, ali su naši izvori iz tog javnog preduzeća kazali da ovakvog prijema nije bilo, a da dozvola nije dobijena.
I “Bauvezen” i “Termomont” se označavaju kao firme bliske aktuelnoj vlasti i Srpskoj naprednoj stranci, a na tenderima godinama unazad dobijaju velike i veoma isplative građevinske poslove.
I trg i most formalno završeni 2021, a nisu
Rekonstrukcija centralnog trga u Nišu počela je krajem juna 2019. godine, a Tvrđavskog mosta početkom marta 2020.
Gradonačelnica Dragana Sotirovski je saopštila da je trg ”završen” krajem jula 2021, a most nekoliko dana kasnije, početkom avgusta, mada je bilo očigledno da radovi još uvek traju, a golim okom vidljivi nedostaci se otklanjaju i danas.
Direkcija za izgradnju grada je krajem prošle godine raspisala javnu nabavku za izbor izvođača radova koji će “završiti” Trg, na kojem nije rekonstruisano još oko 1.000 kvadrata, i otkloniti nedostatke koje je za sobom ostavila lazarevačka firma, ali je postupak obustavljen jer nijedan ponuđač nije dostavio ponudu.
Prema izveštavanju medija, “Bauvezen” je krajem prošle godine zbog nagomilanih dugova navodno prebacio svoj kapital na drugu firmu, „Hidrotim solušn“.
Koliko koštaju rekonstrukcije?
Do danas je ostalo nejasno koliko koštaju radovi na rekonstukciji trga i mosta, jer su vlast, opozicija i stručnjaci u različitim periodima saopštavali i dijametralno različite cifre.
Iz Grada su ovih dana kazali da je “ukupna vrednost izvedenih i priznatih radova na trgu iznad 204 miliona dinara sa PDV-om”.
Deo opozicije i stručnjaka, međutim, tvrdi da je cena rekonstrukcije trga čak 525 miliona dinara, pozivajući se na odluku o budžetu grada Niša za 2020. godinu, u kojoj je navedena ta cifra.
Nju je negirala gradonačelnica Sotirovski, navodeći da je reč o projektovanoj sumi, a da će se prava cena koštanja znati kada svi radovi budu završeni.
Sredinom 2021. godine kazala je da su radovi na trgu i na mostu “koštali ukupno 253 miliona dinara”.
U Direkciji za izgradnju grada su na samom početku kozmetičke sanacije Tvrđavskog mosta, inače dugačkog svega 65 metara, kazali da će ona trajati najviše četiri meseca, a da je čitav posao vredan 60 miliona dinara.
Rekonstrukcija je, međutim, trajala duže od 550 dana, a cena koštanja koju pominju deo opozicije i stručnjaka se popela na “pola milion evra”.
“Bauvezen” Nišlijama ostao dužan oko 1.000 kvadrata
“Zbog toga što ne postoje tehnički prijemi i upotrebne dozvole ni za trg ni za most, čitav taj centralni deo grada se još uvek vodi kao gradilište. ‘Bauvezen’ i posle ovoliko vremena Nišlijama duguje još oko 1.000 kvadrata na trgu, kao i novoizgrađenu fontanu na trgu, koja je već ‘crkla’ i ne verujem da skoro može da bude popravljena, jer je njena konstrukcija urađena pogrešno. Kvalitet ugrađenih betonskih ploča ispred Gradske kuće i na udaljenijim delovima trga potpuno je različit, a ne bi trebalo da bude. Betonske ploče i na trgu i na mostu postavljene su neravnomerno, pa se ljudi spotiču“, kaže za Danas građevinski inženjer Danijel Dašić, koji ima iskustva sa ovom vrstom radova.
Dašić navodi da je problematično i zašto je „neko“ za ovakvu rekonstrukciju izabrao firmu “Bauvezen”, za koju se zna da je jedan od najvećih poreskih dužnika u Srbiji i da se nalazila na „crnoj listi“ Ministarstva građevinarstva zbog niza prekršaja, kao što su loš kvalitet radova i probijanje rokova.
Nakon sanacije od rekordnih 550 dana, most popucao i u potpunom mraku
On još kaže da kod Tvrđavskog mosta fale diletacione spojnice na delu gde most dodiruje obale, i koje “svaki most mora da ima”, jer omogućavaju njegovo nužno pomeranje. Umesto toga, kaže, most je zaliven bitumenom, koji je pukao na stotinu mesta jer ne može da izdrži pomeranje, pa se stalno “krpi”.
Pritom, most je sada u potpunom mraku, odnosno nema bar četiri stuba javne rasvete, koje nalažu propisi, dok sistem osvetljenja u rukohvatu, koji je bio u pink i drugim bojama, više ne funkcioniše, jer je bio postavljen sa spoljne strane, i činile su ga “obične kineske led trake”.
“Sanacija mosta dugačkog manje od 65 metara, a koja je podrazumevala samo uklanjanje starog asfalta, čišćenje, zaštitu, farbanje i delimične popravke, mogla je da bude završena za četiri meseca, i da zaista košta 60 miliona dinara.
Umesto toga, ona je do formalnog otvaranja trajala duže od 550 dana i koštala pola miliona evra, odnosno 500 evra po kvadratu, što predstavlja očitu korupciju i zlupotrebu javnih resursa”, kaže on.
Dašić veruje da zbog ovakvih propusta na centralnom trgu i Tvrđavskom mostu “ima posla” za Agenciju za sprečavanje korupcije, kao i za policiju i tužilaštvo.
Stanković (NS): “Bauvezen” nije završio 30 odsto radova na trgu, posao za tužilaštvo
Poslanik Narodne stranke Đorđe Stanković kaže da firma “Bauvezen” nije završila 30 odsto radova na Trgu kralja Milana.
“Pitam gradsku vlast koliko je ukupno iz gradske kase izdvojeno za radove na trgu i koliko tačno koštaju novi radovi, kao i ko je angažovao ’Bauvezen’, za koju smo ukazivali da je korupcionaška. Očigledno je da je plaćena dogovorena cena, a da ta firma nije završila radove pa je otišla u stečaj da bi sakrila korupciju“, rekao je Stanković.
On je na sednici Skupštine Srbije pozvao tužilaštvo da ispita sve poslove ove firme posle navoda da su njeni predstavnici uhapšeni zbog navodnih malverzacija u EPS-u.
On je kazao da „svi putevi u vezi sa tom firmom vode“ ka ministru građevinarstva Goranu Vesiću.
Rekonstrukcija mosta za Ginisa
Nepoznati autori veb- sajta “jelgotovmost” su od početka remonta Tvrđavskog mosta podsećali na njegove “Ginisovske dimenzije”.
Njegova kozmetička sanacija, računajući do trenutka kada je gradonačelnica saopštila da je formalno završena, trajala je duže nego čovekovo putovanje od Zemlje do Marsa, koje se završilo za 270 dana.
Ona je, takođe, bila duža od putovanja satelita od Zemlje do Jupitera (405 dana), prvog putovanja Kristofera Kolumba do Amerike (70) i prve ekspedicije na Južni pol (58 dana).
Trajala je duže i od oba balkanska rata (283 dana), savezničkog oslobađanja zapadne Evrope od Nemaca (85) ili Albanske golgote (54 dana).
Duža je i od kompletne izgradnje Empajer stejt bildinga, oblakodera u Njujorku sa 105 spratova, koja je završena za 485 dana.
Dugačak spisak unosnih poslova “Bauvezena” i “Termomonta”
Potpredsednica beogradskog odbora Stranke slobode i pravde Ana Gođevac ocenila je ovih dana da je jedan od razloga za smenu tužiteljki Višeg javnog tužilaštva u Beogradu Bojane Savović i Jasmine Paunović “sigurno 24 projekta firme ‘Bauvezen’ u Beogradu i ostatku Srbije za samo dve godine”.
Ona je kazala da je ova firma, sama ili zajedno sa “firmama iz istog miljea”, dobila na raznim javnim nabavkama za samo dve godine projekte u vrednosti od 4,6 milijardi dinara.
Podsetila je da je “Bauvezen” radio “i neke od najskandaloznijih SNS projekata u Beogradu, kao što su glavna autobuska stanica, koja je još uvek ledina, a počela je da se gradi u martu 2018. godine, rekonstrukcija Bulevara patrijarha Pavla, koja se radi od 2019. i kasni, te rekonstrukcija takozvana ‘četiri bulevara’, koja nije završena ni posle 900 dana rada”.
Najbizarniji beogradski projekat firme „Bauvezen“, kako je istakla, možda je pasarela kod Kalemegdana, koja povezuje Beogradsku tvrđavu i Savski kej, a koja je građena dve i po godine i plaćena oko dva miliona evra, mada je “ceo problem povezanosti mogao da se reši jednim semaforom i zebrom, što je trošak od nekoliko hiljada evra”.
Portal Pištaljka je krajem prošle godine objavio da je samo te godine, dok su mediji pisali da gradonačelnik Leskovca preti ostavkom ukoliko „Bauvezen“ dobije još neki posao u tom gradu jer više od tri godine rekonstruiše tamošnji trg, ta firma pobedila na još dvanaest tendera u zemlji, od kojih su većinu raspisala beogradska javna preduzeća.
Firma “Termomont” je, pak, prema izveštaju Topličkog centra za demokratiju, “šampion” u direktnim pogodbama, kojima se zaobilaze javne nabavke.
“Termomont” je na taj način, kao deo konzorcijuma, dobio posao izgradnje objekta “Fabrike vakcina”, kao i tri kovid bolnice u Srbiji- Novi Sad, Batajnica i Kruševac.
Samo u 2020. godini prihodovao je 7, 1 milijardu dinara, odnosno 170 odsto više nego prethodne godine.
U 2019. godini je čak 69,8 odsto ukupnog poslovnog prihoda ostvario od poslova sa javnim sektorom, putem javnih nabavki.
U 28 takvih postupaka nije bilo nikakve konkurencije, u dva postupka su učestvovala dva, a u jednom tri ponuđača, rekli su u Topličkom centru.
Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.