CEP: Ministarstvo saobraćaja kao zarobljeni regulator 1CEP: Dušan Protić i Ranka Miljenović

Centar za evropske politike (CEP) je danas ocenio da nedavne izmene Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju u Srbiji stvaraju gotovo nepremostive prepreke za određene oblike organizovanog prevoza putnika nove generacije.

„To je klasičan primer takozvanog zarobljavanja regulatora (regulatory capture)“, ocenio je programski menadžer za unutrašnje tržište i konkurentnost u CEP-u Dušan Protić.

On je u saopštenju naveo da je Ministarstvo gradjevinarstva, saobraćaja i infrastrukture sprovedenim zakonskim izmenama potpuno isključilo mogućnost organizovanja prevoza putnika putem platformi baziranih na konceptu ekonomije deljenja.

„Ekonomija deljenja je savremeni trend u svim razvijenim ekonomijama koji podrazumeva razmenu usluga ili dobara preko platformi koje koriste internet ili drugu elektronsku tehnologiju, između jednakih subjekata koji neko svoje dobro ili uslugu, u konkretnom slučaju prevoz, obezbedjuju ili ustupaju drugim korisnicima, prema raspoloživom vremenu i mogućnostima“, objasnio je Protić.

Kako je naveo, Uber i Airbnb su samo najpoznatije platforme te vrste, ali svakog dana se javljaju nove, u različitim sferama života, kojima se olakšava pristup uslugama i one čine jeftinijim za potrošače.

„U Srbiji od nedavno uspešno funkcioniše servis CarGo, savremena digitalna platforma koja je na zadovoljstvo potrošača obezbedila kvalitetnu uslugu prevoza putnika po konkurentnoj ceni u odnosu na usluge taksi prevoza“, kazao je Protić.

Po njegovoj oceni, zakonske izmene su, pored ostalog, predvidele usluge prevoza putničkim vozilom isključivo u tradicionalnom obliku taksi usluge, zasnovane na konceptu taksi udruženja, obračuna cene putem taksimetra i tarife koja se utvrđuje odlukom javnih vlasti i tzv. limo servisa koji se vezuje samo za old-tajmere i luksuzne automobile.

„Zarobljeni regulator je u ekonomskoj teoriji poznata situacija kada se državni organ, nadležan da reguliše odredjeno tržište, nalazi pod dominantnim uticajem interesa učesnika na tom tržištu i njihovih interesa, umesto javnog interesa i interesa gradjana. Ministarstvo pokazuje da je ‘zarobljeno’ od strane interesne grupe koju čine taksi udruženja, kao jedan od aktera na tržištu usluga prevoza putnika, koji želi da zadrži svoj postojeći položaj i spreči ulazak i rad konkurencije“, kazala je izvršna direktorka CEP-a Ranka Miljenović.

Dodala je da „problem koji se javlja kao posledica ove prakse je višeslojan i prevazilazi slučaj CarGo“.

„Ovo je loša poruka za investitore i potencijalne nove tržišne aktere, jer prvi pokušaji lokalizacije ekonomije deljenja na domaćem tržištu nailaze na snažan otpor tradicionalnih struktura tržišta i javnih vlasti. Time se ne pružaju uverenja da će mogućnosti koje obezbedjuje digitalna ekonomija biti adekvatno sprovedene u tržišnom i institucionalnom okruženju u Srbiji, naročito kada se tržišni regulator, nadležno ministarstvo ili drugi organ, stavi direktno u funkciju zaštite položaja tradicionalnih tržišnih aktera“, upozorila je Miljenović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari