Povodom 15. marta, Svetskog dana prava potrošača, Centar za evropske politike saopštio je da je pored proklamovanih prava i ostvarenog napretka na zakonodavnom planu, stanje zaštite potrošača u Srbiji još uvek daleko od željenog nivoa.
Politika zaštite potrošača proteklih nekoliko godina u Srbiji nije u centru pažnje i gotovo su zamrle aktivnosti na unapređenju uspostavljenih mehanizama zaštite, navodi CEP.
„Devet godina nakon početka procesa pravne harmonizacije u oblasti zaštite prava potrošača i nakon ostvarivanja zadovoljavajućeg nivoa zakonske usklađenosti, stvarni položaj potrošača u Srbiji je i dalje daleko nepovoljniji nego na području Evropske unije“, rekao je Dušan Protić, programski menadžer za unutrašnje tržište i konkurentnost i koordinator Radne grupe Nacionalnog konventa o EU koja prati pregovore o pristupanju Srbije EU u poglavlju koje se bavi zaštitom potrošača i zaštitom zdravlja.
Potrošačke organizacije su u velikoj meri prepuštene entuzijazmu pojedinaca, kažu stručnjaci iz CEP-a. Kultura poštovanja prava potrošača u poslovnoj praksi trgovaca je naročito problematična i na veoma niskom nivou, upozoravaju, dodaju iz CEP-a.
Veliki problemi su i, kako navodi Protić, nedovoljni i neefikasni mehanizmi nadzora nad poslovanjem trgovaca u pogledu ostvarivanja propisanih obaveza u odnosu na potrošače, neadekvatni instrumenti za zaštitu potrošača, slab kapacitet potrošačkih organizacija, nedostatak sudske zaštite, kao i nizak nivo obaveštenosti o pravima potrošača.
Član Užeg pregovaračkog tima za vođenje pregovora o pristupanju Srbije EU koji je zadužen za ovo poglavlje, Nebojša Lazarević, dodaje i da je pregovaračka pozicija Srbije za poglavlje 28 gotovo spremna, ali da ne treba da očekujemo otvaranje ovog poglavlja u narednim mesecima.
„Zbog predstojećih izbora za Evropski parlament i formiranja nove Evropske komisije, EU će biti preokupirana unutrašnjim pitanjima, pa je teško očekivati da će ostvariti formalan i vidljiv napredak i otvaranje ovog poglavlja, jer je za otvaranje potrebno dobiti pristanak svih članica EU, što je u ovom trenutku gotovo nemoguće“, objasnio je Lazarević. „Ali, to ne znači da treba da budemo obeshrabreni, ili još gore, da ne radimo ništa u narednom periodu. U narednim mesecima, treba da uradimo sve što je do nas kako bismo popravili stanje u ovoj oblasti, jer je to stvar koja se tiče prvenstveno naših građana“.
Povod za obeležavanje Svetskog dana zaštite potrošača je govor kojim se predsednik SAD Džon Kenedi obratio Kongresu, 15. marta 1962. godine, kojim je postavljen temelj javne politike zaštite potrošača.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.