Glavni ekonomski događaj danas je potpisivanje ugovora između Vlade i francuske korporacije Vansi erports o koncesiji za aerodrom „Nikola Tesla“ koji bi Srbiji trebalo da donese ukupno 1,53 milijarde evra, odnosno 501 milion kao naknadu za preuzimanje upravljanja i kroz obavezne investicije još 732 miliona.
Kako je saopšteno nakon odluke o izboru partnera, u januaru ove godine, „koncesija za finansiranje, razvoj kroz izgradnju i rekonstrukciju, održavanje i upravljanje infrastrukturom aerodroma i obavljanje delatnosti operatera daje se na rok od 25 godina“, a očekuje se da će godišnja taksa iznositi između pet i 16 miliona evra. Inače, profit aerodroma 2012. bio je 130.000 evra, a u 2017. je ostvareno između 28 i 29 miliona evra. U Vladi Srbije zadovoljni su izborom koncesionara, a premijerka Ana Brnabić je objavljujući odluku o izboru najbolje ponude, rekla da je ceo posao urađen transparentno, uz ogroman profesionalni iskorak, što je i pokazano time što su u nadmetanju učestvovale najbolje kompanije širom sveta.
Ekonomisti, međutim, ne dele optimizam vlasti niti veruju da će čitav proces zaista biti transparentan, posebno ne ugovor koji se sklapa sa francuskom kompanijom. Milan Kovačević, konsultant za strane investicije, ističe da je Vlada do sada, prilikom donošenja odluke o raspisivanju tendera za koncesionara, već prekršila nekoliko zakona, pa će još jedno ignorisanje legislative biti lakše.
– Kao i četiri do pet miliona građana, i ja sam akcionar aerodroma pa bi, prema zakonu o javnim akcionarskim društvima ključne odluke o statusu preduzeća trebalo da donosi skupština, jer je to raspolaganje imovinom velike vrednosti. To bi podrazumevalo da se sačini i neki materijal iz koga bi bilo vidljivo da je koncesija potrebna, pa bi od akcionara bila zatražena saglasnost za promenu po kojoj sve, od imovine do zaposlenih, prelazi u ruke koncesionara. Ništa od toga nije učinjeno. Ja sam upozorio i Skupštinu i Vladu na tu zakonsku obavezu, ali odgovor nisam dobio – ističe Kovačević.
On nije uveren ni da će se koncesijom ostvariti projektovani cilj razvoja aerodroma, jer kaže da je logičan interes koncesionara sopstvena zarada, pa će se naročito u „drugom poluvremenu“ limitiranog posla truditi da što više zadrže za sebe, da povrate uplaćeno i ostvare profit.
– Problem je što mi ne znamo ni kakve su dalje namere sa aerodromom, zašto mu je pridodato okolno zemljište, šta će još pisati u ugovoru. Ne znamo ni kakve su povlastice date Er Srbiji i zašto je država bez saglasnosti akcionara, omogućila da ta firma kvari poslovni rezultat aerodroma u korist Etihada. Nepoznanica je i kako će biti raspoređen novac od koncesije. Da li će on biti podeljen akcionarima ili investiran. Ako se uloži u nešto što daje manji prinos od profita koji je aerodrom do sada uplaćivao u budžet, onda je posao štetan. Sve te odgovore tražio sam od Vlade, ali ih nije bilo – ističe Kovačević.
Cilj je centrala za region
Tender za izbor koncesionara raspisan je u februaru prošle godine, a početkom januara ove objavljeno je da je najbolju ponudu dala Vansi erport osnovana 1996. godine kao ćerka firma Vansi koji upravlja sa 35 aerodroma u svetu, a godišnje opslužuje 132 miliona putnika i više od 200 aviokompanije. Vrednost poslovanja Vansija 2016. bila je veća od milijardu evra. Glavni izvršni direktor te korporacije i predsednik Vansi erportsa, Nikolas Notebert izjavio je da će beogradski aerodrom biti sedište za centralnu i istočnu Evropu gde do sada nisu poslovali. Kompanija je ranije saopštila da je njen cilj poboljšanje uslova rada beogradskog aerodroma, kako bi se omogućilo Er Srbiji da ponudi nove letove na dužim rutama.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.