Forbs: Da li će nakon Hercegovačke i Savska postati privatna ulica? 1Foto: Shutterstock/AstroStar

Kada je novinarka N1 televizije Maja Nikolić u oktobru prošle godine pokušala da snimi prilog u Hercegovačkoj ulici, u tome je odlučilo da je spreči obezbeđenje Beograda na vodi.

Pristup koji su imali ovom „zadatku“, mnogo govori o svesti o ovom stambenom kompleksu. Radniku obezbeđenja „otelo“ se da ne može da se snima, jer je to – privatna ulica.

I to možda i ne bi bilo čudno imajući u vidu da je posebnim zakonom odnosno leks specijalisom za Beograd na vodi dozvoljeno da se izgradnja ili rekonstrukcija ulica, koje su oduvek bile javna svojina, poveri većinski privatnom investitoru, piše Forbs.

U članu 17 posebnog zakona, koji nosi dugačak naziv Zakon o utvrđivanju javnog interesa i posebnim postupcima eksproprijacije i izdavanja građevinske dozvole radi realizacije projekta Beograd na vodi navodi se sledeće:

„Republika Srbija i Grad Beograd mogu, u cilju privođenja zemljišta urbanističkoj nameni, zaključiti i druge ugovore, a naročito ugovore kojima se poverava izgradnja, rehabilitacija, sanacija ili rekonstrukcija objekata komunalne i ostale infrastrukture, svih drugih površina javne namene, uključujući i izgradnju objekata javne namene u javnoj svojini i njihovo održavanje, kao i vršenje određenih komunalnih i drugih delatnosti“.

Ugovori nisu dostupni javnosti

Da su takvi ugovori zaključivani vidi se iz dokumentacije koja prati izdavanje građevinskih dozvola za izgradnju ovog kompleksa.

U rešenju o građevinskoj dozvoli za izgradnju objekata u susedstvu Beogradske autobuske stanice iz novembra prošle godine, kao prilog investitor je dostavio i ugovore o finansiranju izgradnje nedostajuće infrastrukture zaključene između Grada Beograda, Beograda na vodi i Direkcije za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda i to za delove saobraćajnica. Ugovori su zaključeni u junu 2017. i decembru 2020.

Forbes Srbija tražio je krajem februara kopije ovih ugovora, ali je Direkcija odbila da ih dostavi sa obrazloženjem da za to nema odobrenje Grada Beograda. Forbes je uložio žalbu Povereniku za informacije od javnog značaja koji još nije rešio naš predmet.

Postojanje ove opcije, da većinski privatni investitor gradi ili rekonstruiše objekte javne namene, smeštene na zemljištu u javnoj svojini, omogućilo je Beogradu na vodi da krajem decembra 2023. podnese zahtev za dobijanje lokacijskih uslova za gradnju i rekonstrukciju na parcelama 836/5, 836/6, 836/7 i 836/8 (i još pet manjih parcela) u katastarskoj opštini Savski venac.

Iza ovog mnoštva brojeva zapravo se kriju četiri zemljišne parcele kojima se proteže Savska ulica i koja odvaja Beograd na vodi od ostatka grada. Reč je o potezu od zgrade nekadašnjeg Srboleka i policije do zgrade Stare pošte pored Savskog trga. Praktično cela ulica.

Tako je većinski privatni investitor, zahvaljujući posebnom zakonu, mogao da uradi ono što većina drugih ne može, da traži uslove za gradnju na zemljištu koje je u javnoj svojini i koje nije pod zakupom, jer je reč o ulici.

Kao i u drugim slučajevima, Beograd na vodi požurio je da obznani svoje planove i pre nego što je dobio potrebna odobrenja. Tako je na sajtu ovog kompleksa još 5. septembra 2023. (gotovo četiri meseca pre podnošenja zahteva za dobijanje lokacijskih uslova) objavljena vest pod naslovom: Savska nakon rekonstrukcije postaje jedna od najatraktivnijih beogradskih ulica.

Pored ilustracija na kojima se vidi kako će rekonstruisana ulica izgledati, navedeno je da će Beograđani tokom prve faze rekonstrukcije dobiti nova tramvajska stajališta, u blizini stare Pošte, a u narednim fazama nove trotoare, rasvetu i sadnju bujnog zelenila. Uz to, planirano je da Savska dobije i kompletno novu prateću infrastrukturu.

Uz informaciju da je Beograd na vodi finansijer radova, objavljena je još jedna zanimljiva informacija – predviđeno je da prva faza rekonstrukcije bude završena u novembru.

Kako se može videti na snimcima na mreži Jutjub, radovi na parceli 836/5 su izvođeni još u avgustu prošle godine i na kolovozu ispred zgrade stare Pošte postavljen je novi asfalt i rekonstruisano je tramvajsko stajalište kako je i najavljeno.

Evo lokacijskih uslova, ali ne može građevinska dozvola

Međutim, Grad Beograd, po ko zna koji put, rekao je Beogradu na vodi – ne. Tačnije jedno malo da i jedno veliko ne.

Kako se navodi u dokumentu, investitoru se izdaju lokacijski uslovi za gradnju i rekonstrukciju saobraćajnice Savska, na četiri glavne parcele kao i još pet dodatnih koje čine uski pojas sa strane Beograda na vodi.

Grad Beograd dao je, dakle, Beogradu na vodi lokacijske uslove, ali istovremeno poručio da neće moći da dobiju građevinsku dozvolu.

Kako se navodi u obrazloženju, ono što je Beograd na vodi zamislio da radi u Savskoj ulici, odnosno Idejno rešenje koje je podneo radi dobijanja uslova, nije u skladu sa Planom generalne regulacije šinskih sistema u Beogradu tj. nije kompatibilno sa planom prve faze izgradnje prve linije metroa.

„Na osnovu navedenog, utvrđeno je da nisu ispunjeni uslovi za građenje na predmetnim katastarskim parcelama, te se na osnovu ovih lokacijskih uslova ne može izdati građevinska dozvola, u skladu sa podnetim zahtevom“, navodi se u obrazloženju koje je potpisao sekretar Sekretarijata za urbanizam Marko Kulić.

To praktično znači da Beograd na vodi još neće moći da rekonstruiše Savsku ulicu tako da ni obezbeđenje ovog kompleksa još neko vreme neće imati muke da objašnjava da li je i ta ulica privatna ili ne.

Iako je preskočio prvu stepenicu u postupku pribavljanja dozvola, druga je zasad nedostižna. Beogradu na vodi ostaje da izmeni Idejno rešenje, ali prema dostupnim podacima, novi zahtev za lokacijske uslove još nije podnet.

U vesti kojom najavljuje rekonstrukciju Savske ulice, Beograd na vodi naveo je da će pored „privilegije stanovanja u okruženju koje objedinjuje dinamičan gradski život i mir bujnog zelenila, stanari Savske ulice imaće najkvalitetnije sadržaje na dohvat ruke“. Tu se nabrajaju prodavnice, restorani, kafići, šoping centar Galerija, Sava Promenada, Savski park, najsavremeniji sportski centar u zaleđu Savskog trga i brojni drugi sadržaji. Do kraja godine najavljuju se i izgradnja dvojezične državne osnovne škole i dečijeg vrtića, kao i rekonstrukcija zgrade Stare pošte.

Kao jedna od prednosti dodata je i metro stanica koja će biti pozicionirana iza nekadašnje Glavne železničke stanice, a gde će se ukrštati dve linije metroa, istog onog koji sada predstavlja prepreku rekonstrukciji Savske ulice.

Još nema ugovora o rekonstrukciji cele ulice

Forbes Srbija tražio je krajem februara od Direkcije za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda informaciju da li je sa preduzećem Beograd na vodi zaključen ugovor ili se radi na zaključivanju ugovora o radovima na infrastrukturi u Savskoj ulici, kao i informaciju o kojim radovima i infrastrukturi je reč. Na ovo pitanje Direkcija je delimično odgovorila, navodeći da je sa Beogradom na vodi zaključen ugovor u avgustu 2019. kojim su regulisana međusobna prava i obaveze u vezi sa finansiranjem za izgradnju i rekonstrukciju saobraćajnice na obodu Savskog trga odnosno na tom delu Savske ulice.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari