"Prvo da nađemo rešenje da nam točkovi autobusa ne otpadaju": Kakve leteće automobile Vučić najavljuje i koliko je realno da ih vidimo u Srbiji 2027. godine? 1Foto: EPA-EFE/ANDREJ CUKIC

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić u više navrata je najavljivao leteće automobile u Srbiji, a najnovije obećanje je da ćemo ih imati do 2027. godine.

Tako je 9. marta ove godine, prilikom obilaska Vojnotehničkog instituta u Žarkovu, Vučić naglasio da je ideja da se izložba „EXPO 2027“ dočeka sa letećim automobilima.

„Za našu zemlju je velika stvar što će da predsedava Globalnim partnerstvom za veštačku ineligeciju. To govori koliko je Srbija uspela da uradi. Ne znam da li smo ikada imali takav napredak. Sve to možemo zahvljajući inteligenciji naših ljudi. Mnogo toga ćemo da dobijemo i naučimo. Nema sumnje da ćemo za „EXPO 2027″ da dočekamo vozila bez vozača i nadam se da će to biti premijera za jugoisotčnu Evropu takozvanih letećih automobila“, kazao je on tada.

Pre nekoliko dana, Vučić je najavio da će 8. i 9. aprila, za vreme boravka u Francuskoj, imati važne razgovore sa predsednikom te zemlje Emanuelom Makronom, a da je jedna od tema o kojima će se razgovarati i autoindustrija.

„Kinezi u svetu i Francuzi u Evropi su jedini u ovom trenutku sposobni za ono što je naš cilj, a to je da za „EXPO 2027″ imamo leteći taksi, da imamo leteće automobile u Beogradu, ma kako to izgledalo čudno“, naveo je Vučić.

On je dodao da će se truditi da Srbija bude prva ili druga zemlja u Evropi, koja će da uvede leteće taksije i to do 2027. godine.

Podsećamo, još 2018. godine je Vučić, prilikom posete Kini, pričao o prototipu letećih automobila u toj zemlji i molio predsednika Si Đi Pinga da se i Srbija na neki način uključi u to.

Međutim, iz predsednikovih govora, ostaje nedorečeno da li pod „letećim“ automobilima misli na automobile koji zaista lete ili na klasične automobile, ali kojima nije potrebna ljudska kontrola.

Generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Boris Ćorović objašnjava ovaj pojam i navodi  da su autonomna vozila ona koja u manjoj ili većoj meri mogu samostalno da upravljaju i kontrolišu sve radnje bez vozača.

„Postoji pet stepeni gradacije vozila kada je autonomija vožnje u pitanju. Postoji 0 – to je apsolutno odsustvo autonomije kod automobila. Kod stepena 1, vozilo je sposobno da obavlja samo jedan autonomnii zadatak u isto vreme, npr. automatsko kočenje, prilagodljivi tempomat, praćenje trake… Zatim nivo 2 označava da vozilo ima veće autonomne mogućnosti i da može istovremeno obavljati dva ili više naprednih sistema za pomoć vozaču, kao što su automatsko kočenje ili upravljanje i ubrzanje.  Nivo 3 je nivo „uslovne autonomije“. Ovaj nivo je već dosta bliži potpuno automatizovanoj vožnji jer se daleko manje oslanja na vozača, odnosno sposobno je da vozi bez vozača od početne tačke do odredišta, ali samo u kontrolisanim uslovima. Na nivou 4  vozilo se smatra potpuno autonomnim. Automobili ovog nivoa autonomije programirani su da se zaustave ukoliko sistem otkaže, ali ne na sred puta, već će se automatski skloniti iz saobraćaja i parkirati. Nivo 5 predstavlja potpuno autonomna vozila i na ovom nivou nisu potrebni ljudi kako bi vozila obavljala sve potrebne radnje za vožnju“, objašnjava naš sagovornik.

Međutim, kako dodaje, još uvek su dominantna vozila koja zavise od vozača.

„Većina komercijalno dostupnih „samovozećih“ ili autonomnih vozila trenutno je na nivoima 2 ili 3, što znači da zahtevaju određeni stepen vozačevog angažmana ili nadzora i mnogi napredniji brendovi imaju tu opciju“, navodi Ćorović.

"Prvo da nađemo rešenje da nam točkovi autobusa ne otpadaju": Kakve leteće automobile Vučić najavljuje i koliko je realno da ih vidimo u Srbiji 2027. godine? 2
Foto: Shutterstock/Robert Way

Što se tiče potpune autonomija, nivoa 5, to je u fazi testiranja kod proizvođača. Za sada, kako objašnjava, postoji na malo mesta u svetu i u ograničenim i kontrolisanim okruženjima.

„Kompanija iz Amerike „Waymo“ je lansirala javnu uslugu taksija bez vozača u određenim delovima grada, tako da su potpuno autonomne usluge taksija dostupne javnosti i bez sigurnosnih vozača u vozilu“, navodi Ćorović.

U tom smislu, kako kaže, moglo bi se reći da postoji mogućnost potpuno autonomnih vozila u 2027. godini i u Srbiji.

S druge strane, autorka i urednica emisije „Vrele Gume“ Lidija Piroški objašnjava pojam pravih letećih automobila.

„Pod pojmom leteći automobil podrazumeva se vrsta putničkog vozila koje može da prevozi putnike „od vrata do vrata“ vazduhom i putevima“, pojašnjava ona.

Ona podseća da su u svojoj emisiji „Vrele gume“ već predstavljali kompaniju „Archer“.

„Tada je situacija bila takva da je američki start-ap već uveliko usavršavao „Midnight“ (Midnajt), aero taksi na električni pogon, namenjan za četiri putnika, plus pilota“, kaže Piroški.

Ona podseća da je aviokompanija Junajted (United) najavila da će 2025. godine sa flotom „Midnajta“ povezati centre Njujorka , Čikaga i Hjustona sa tamošnjim aerodromima.

„U međuvremenu „Archer“ je svojoj kolekciji dodao još jednog strateškog partnera, a to je „Stellantis“. Stručnjaci mega kompanije za proizvodnju automobila, konsultovaće kolege iz „Archera“ kako da naprave fabriku kapaciteta od 600 do 2.000 letelica godišnje“, navodi Piroški.

Ona otrkiva i da postoji „šurovanje“ kompanije „Archer“ i Američke vlade oko angažovanja Midnajta na nosačima aviona, ali da je to trenutno državna tajna.

Globlano širenje „Archera“ u prvoj etapi je predviđeno za Indiju i Ujedinjene Arapske emirate, navodi naša sagovornica.

„Abu Dabi je definitovno zgodno mesto da se pronađu investitori široke ruke. U Kini, kompanija „Xpeng Motors“ počinje da prima porudžbine za leteća vozila od kraja ove godine“, objašnjava Piroški.

Ona smatra da ova tehnologija svakako neće moći u skorije vreme da bude implementirana.

„Sve i da se reše brojna tehnička pitanja, s obzirom da za ova vozila još ne postoji regulativa propisa, osiguranja i pre svega obuke, kao i da je za rešavanje ovih izazova potrebno pre svega vreme i bar neko iskustvo, veliko je pitanje njihova realna upotreba. Nadležnost kontrole letenja nad ovim vozilima je posebna velika tema“, ukazuje ona.

Piroški naglašava da još ni autonomna vozila nisu ušla u svakodnevnu upotrebu i da smo daleko od pravih letećih.

„Za sada što se naše teritorije tiče, bilo bi dobro da do 2027. prvo nađemo način da točkovi autobusa ne otpadaju i ne ubijaju ljude na ulicama, ali i da podmladimo nacionalni vozni park koji je u ovom momentu u proseku star 17 godina“, poručuje ona.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari