Udruženje potrošača Efektiva objavilo je danas da se oštro protivi uvođenju bakšiša, kao obavezne stavke u fiskalnim računima koje izdaju ugostitelji, navodeći da bi se time pored ostalog uvelo dodatno plaćanje, a ne plaćanje usluge, kao i da bi ta odredba bila neustavna.
Kako je navedeno, bakšiš ili napojnica, predstavlja poklon, kojim zadovoljni potrošač nagrađuje onoga ko ga je uslužio (konobar u kafiću ili restoranu) i zbog toga to ne može imati obaveznu formu, već je stvar izbora i odraz zadovoljstva pruženom uslugom.
Dodaje se i da ukoliko je nešto poklon, onda to predstavlja izbor, a pravo na izbor je jedno od osnovnih prava potrošača.
Iz Efektive podsećaju da Zakon o zaštiti potrošača predviđa da potrošač plaća uslugu koja mu je pružena i to srazmerno količini ili vrednosti te usluge.
„Kroz cene hrane i pića u ugostiteljskom objektu, koje su višestruko veće od redovnih cena u trgovinama, potrošač već plaća dobijenu uslugu, jer je u cenu koštanja uračunat i rad osoblja. Obaveznim bakšišom bi se uvelo dodatno plaćanje, već plaćene usluge“, naveli su iz tog udruženja.
Podsećaju i na analogiju sa radom nekih banaka, koje su obradu kredita naplaćivale u procentualnom iznosu, pa je za identično obavljen posao, veću obradu plaćao klijent koji je podigao veći iznos kredita.
„Tako bi se i u ovom slučaju dogodilo, da potrošači zapravo istu, već plaćenu uslugu, plaćaju različito, tj. zavisno od visine iznosa računa, što odredbe Zakona o zaštiti potrošača ne dozvoljavaju“, navedeno je u saopštenju.
Navedeno je i da se Ustavom Srbije garantuje zaštita prava potrošača.
„To znači da država ne sme da donosi zakone koji potrošača primoravaju na nešto što on ne želi, naročito da plati nešto čime nije zadovoljan. To znači da bi uvođenje ovakvog zakona bilo i neustavno, te bi se vrlo brzo našlo pred Ustavnim sudom“, objavila je Efektiva.
Smatraju da obrazloženje udruženja ugostitelja, da oni na ovaj način zapravo žele da zadrže radnu snagu, uvećavanjem njihovih primanja, „u najmanju ruku nema smisla ni logike, jer u tom slučaju treba da se odreknu dela svog profita, a ne da to prebacuju na teret potrošača, koji u ugostiteljski objekat ne dolaze zbog zadovoljenja potreba zaposlenih, već svojih ličnih“.
„Ne protivimo se opciji da bakšiš bude deo fiskalnog računa kao odraz dobrovoljnosti potrošača“, zaključili su iz efektive.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.