Da li Fijat i dalje ima iste privilegije 1Foto FoNet Aleksandar Levajkovic

Datum 29. septembar 2018, označavan kao „dan de“ kad je ostanak Fijata u Srbiji u pitanju, prošao je pre gotovo deset dana, a ovaj auto gigant je još uvek u Kragujevcu, i nema nikakvih naznaka da namerava da ode.

Naprotiv, i otkad je istekao desetogodišnji ugovor Srbije i Fijata o formiranju zajedničke automobilske kompanije, radi se uobičajeno u dve smene, a iz pogona svakodnevno izlazi standardnih 410 gotovih automobila dnevno.

Otuda uveliko deplasirano zvuče i deluju medijske „ekskluzive“, plasirane iz Vlade Srbije, da Fijat sigurno ostaje u Srbiji i Kragujevcu. Nije zato naodmet ponoviti da nije nikakva novost to da Fijat ostaje ovde, već da bi bila novost kad bi se saznalo pod kojim to uslovima ostaje. Iz menadžmenta kompanije Fijat Krajsler automobili Srbija još proletos su stizale informacije, strogo nezvanične, doduše, da će ugovor Srbije i Fijata, bez obzira što se bliži 29. septembar, da važi i traje i nakon tog datuma, odnosno sve dok se jedna od ugovornih strana ne povuče iz njega. Ali, šta to u praksi znači?

U Italiji nepovlačenje iz poslovnih sporazuma neretko podrazumeva nastavak saradnje pod uslovima koji su važili ranije. Da li je to tako i kad su ugovor države Srbije i Fijata u pitanju, pouzdano se ne zna. Ono što se u vezi sa tim zna jeste da se premijerka Ana Brnabić krajem septembra u Beogradu srela sa predstavnicima Fijata. Pregovore između Vlade Srbije i top menadžmenta FCA, međutim, ne najavljuju ni jedna ni druga strana. Da li to, onda, znači da Fijat nastavlja da posluje u Srbiji po starom, odnosno sa svim privilegijama i benefitima koje je imao i do sada? Podsetimo da je Fijat, prema ugovoru koji je 29. septembra 2008, potpisao sa ondašnjom Vladom Srbije, oslobođen plaćanja svih poreza, kao i svih državnih i lokalnih doprinosa i taksi.

Fijat je, nadalje, svake godine dobijao i po nekoliko milijardi dinara na ime subvencija. U 2016, kragujevačkoj fabrici su, na primer, iz državnog budžeta uplaćene subvencije od 3,7 milijardi dinara, dok je lane taj iznos prepolovljen na 1,8 milijardi.

Neispunjene obaveze

Vlada Srbije je uoči ovogodišnjeg  29. septembra mogla da podseti menadžment FCA da je ugovorom iz 2008. bilo predviđeno da se pet odsto rezervnih delova za svetsko tržište proizvodi u Kragujevcu. Ovde, doduše, ima te proizvodnje, ali, koliko je javnosti poznato, ne u predviđenom obimu. Ali ni Vlada nije ispunila sve svoje obaveze prema Fijatu, konkretno one vezane za izgradnju auto-puta do Koridora 10 i obilaznice oko Kragujevca i modernizacije pruge Lapovo-Kragujevac-Kraljevo. Rok za ispunjenje te obaveze istekao je pre ravno šest godina.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari