Javne ličnosti više ne bi smele da reklamiraju kladionice: Da li je država ušla u "rat" sa igrama na sreću? 1Foto: Shutterstock/Wpadington

Igre na sreću, među kojima u Srbiji dominiraju kladionice, mogle bi da dožive ozbiljan „udarac“ od strane Vlade Srbije, koja je spremila niz ograničenja u vezi sa njihovim oglašavanjem, ali i drugim pitanjima, ukoliko te novine budu usvojene i, pre svega, primenjene.

Vlada Srbije, kako deluje, odlučila je da uputi „snažan udarac“ igrama na sreću u Srbiji, a najpre kladionicama, što potvrđuje to da su u toku izmene i dopune dva zakona u vezi sa tim.

Naime, Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine predložilo je Zakon o izmenama i dopunama Zakona o oglašavanju koji je sad predmet javne rasprave, dok je s druge strane Ministarstvo finansija iniciralo Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o igrama na sreću.

Ukoliko oba ova predloga prođu skupštinsku proceduru i budu usvojena, to će doneti brojne promene za kladionice, za građane, ali i za one koji su do sada zarađivali reklamirajući te kladionice i kockarnice.

To se, pre svega, odnosi na javne ličnosti poput glumaca, sprotista, muzičara, influensera i ostalih, s obzirom na to da oni više neće smeti da učestvuju u reklamama koje propagiraju posebne igre na sreću.

Ova promena bi bila ogromna, s obzirom da su se u reklamama za kladionice do sada našla brojna imena glumačke scene kao što su Rade Šerbedžija, Miloš Biković, Radoslav Milenković… i estrade kao što su Severina Vučković, Aleksandar Vuksanović poznatiji kao Aca Lukas, grupa Hjurikejn (Hurricane) i ostali.

Pored njih, brojna lica iz sporta su se, takođe, oprobala u glumi tokom snimanja reklama za različite kladionice. Najveće ime svakako jeste srpski košarkaš Nikola Jokić, zatim tu je i drugi srpski centar Boban Marjanović, a u reklamama se našao i naš proslavljeni fudbaler Dušan Dule Savić.

Ovo su samo neka od imena naše javne scene, spisak javnih ličnosti koje su pristale da reklamiraju kladionice je mnogo širi.

Zakon u Srbiji razlikuje klasične i posebne igre na sreću.

U klasične spadaju igre kao što su loto, bingo i slične, dok u posebne spada klađenje na sportske i druge događaje, igre na automatima, kao i kartaške igre.

Jedna od glavnih novina ovih izmena jeste zabrana učestvovanja u reklamiranju posebnih igara na sreću svih javnih ličnosti, kao što su muzičari, glumci, sportisti, političari, umetnici, influenseri i svih drugih osoba koje imaju mogućnost da utiču na kupovne odluke drugih, zbog svog stvarnog ili pretpostavljenog autoriteta, znanja ili položaja.

Ovo se jedino ne odnosi na aktivne sportiste i sportske klubove i društva, koja sponzorišu priređivači igara na sreću koji se oglašavaju.

Glumac Rade Šerbedžija odgovorio je na upit Danasa, uz navode da je nekada davno u mladosti i sam strasno igrao sportsku prognozu.

„Bila je to bezazlena stvar i svi su sanjali glavni dobitak na sportskoj prognozi. To je bilo sasvim drukčije vrijeme i kladio si se uglavnom protiv države. A kockarnice su bile zabranjene za jugoslovenske državljane i mogli su se kockati samo stranci. Imale su nekakav poseban glamur. Vjerojatno zbog filmova o Džejms Bondu“, navodi on.

Šerbedžija podseća da je pre nekoliko godina i sam učestvovao u takvoj jednoj reklami.

„Mislio sam ako mogu Ronaldo i Mesi, zašto ne bih i ja. Ali sada vidim da to nema veze sa sportskom prognozom iz moje mladosti, da su kladionice postale masovna psihoza. Niču na svakom koraku i sigurno su štetne, posebno za mlade ljude“, upozorava on.

Ipak, Šerbedžija nije za zabranu izbora javnim ličnostima.

„Mislim da je obaveza države da ozbiljno i odgovorno reguliše rad kladionica, medijski prostor i dostupnost mladima, a da li će javne ličnosti, glumci i pevači učestvovati u reklamiranju, ostavio bih svakom individualno da odluči“, kaže on.

Sličnog mišljenja je i glumac Miloš Timotijević, koji, takođe, ne podržava reklamiranje kladionica.

„Ne samo da podržavam ove izmene zakona, nego bi trebalo zabraniti svako reklamiranje igara na sreću“, navodi on.

Timotijević smatra da poroci ne treba da se promovišu.

„Igre na sreću ili slobodno možemo da kažemo kockanje, spadaju pod tešku adikciju. Ukoliko je zabranjeno reklamiranje cigareta i alkohola, trebalo bi zabraniti i reklamiranje kocke. A to bi, po meni, trebalo da bude tek početak“, smatra on.

Profesor u penziji Božo Drašković skeptičan je i ne veruje da se radi o bilo kakvom „obračunu“.

„Ne mislim da će to suzbiti ulogu i profiterski značaj kladionica u Srbiji, niti da će umanjiti štetu koju kladionice prouzrokuju“, ukazuje on.

To je, prema njegovim rečima, jedna šminka.

„Ideja je da se ispostavi Evropi da su preduzete određene mere i izmenjene zakonske procedure. To će pisati u zakonu, a stvarnost će ići tokom kojim i sada ide. Očigledno da su ekonomski interesi ovih grupa dominantni u odnosu na bilo kakav racionalan pristup u rešavanju ovog problema“, tvrdi Drašković.

Propaganda kockanja će ostati, smatra on, čak i ako je ne reklamira neka javna ličnost.

Drašković dodaje da neće biti previše pozitivnog ili negativnog uticaja to što će javne ličnosti prestati da učestvuju u propagandnim porukama.

„To je običan zakonski trik, koji suštinski ništa neće promeniti“, naglašava naš sagovornik.

On poručuje da su se kladionice već previše raširile.

„Kada pogledamo broj kvadrata koje kladionice imaju po Srbiji u odnosu na industrijska postrojenja, videćemo da nam je industrija u zapećku. Ako jedna zemlja misli da je sreća u biznisu kladionica, onda je to jako loš put“, upozorava Drašković.

Šta će za kladionice biti dozvoljeno, a šta ne?

Prema Zakonu o izmenama i dopunama Zakona o oglašavanju, biće zabranjeno oglašavanje klasičnih igara na sreću na otvorenim površinama, osim na mestu koje je udaljeno najmanje 100 metara vazdušnom linijom od najbližeg kompleksa predškolske, školske, zdravstvene ili ustanove namenjene deci i maloletnicima.

Što se tiče posebnih igara, biće zabranjeno njihovo oglašavanje na otvorenim površinama, uključujući i autobuse, taksi i sva druga vozila, kako spolja tako i iznutra, i to putem oglasnih panoa (bilborda), plakata, displeja, svetlećih reklama i slično.

Međutim, iz toga je izuzeto reklamiranje na sportskim terenima tokom sportskih događaja koje sponzoriše priređivač igara na sreću, odnosno koji sponzoriše sportiste, sportske klubove ili reprezentacije koji su učesnici tih sportskih događaja i manifestacija, kao i obavljanje direktnih promotivnih aktivnosti na sportskim terenima tokom sportskih događaja.

Pored toga, izuzetak iz ove zabrane je postavljanje sredstava za oglašavanje na spoljnim površinama poslovnih prostorija u kojima se priređuju igre na sreću i na mestima na kojima se vrši uplata za priređivače i to najviše jednog naziva i jednog loga priređivača igre na sreću, tako da ne pokriva više od 25 odsto površine.

Dozvoljeno je i obavljanje promotivnih aktivnosti ispred poslovnih prostorija u kojima se priređuju igre na sreću, kao i postavljanje sredstava za oglašavanje na službenim vozilima.

Zabranjene su i svetleće reklame, osim na igračnicama.

Dalje, oglašavanje klasičnih igara na sreću putem elektronskih medija, kao i u bioskopima, pozorištima ili drugim prostorima gde se vrši prikazivanje, odnosno izvođenje predstava, dozvoljeno je, osim ako su tematski ili ciljano namenjene deci ili maloletnicima.

S druge strane, zabranjeno je oglašavanje posebnih igara na sreću na svim televizijama, što podrazumeva i na televizijama koje program emituju na nacionalnim frekvencijama, kao i oglašavanje na kablovskim televizijskim kanalima i lokalnim televizijskim kanalima, osim za vreme prenosa sportskih događaja, kao i 30 minuta pre i posle prenosa njihovog prenosa i to najviše 10 oglasnih poruka u trajanju od najduže 30 sekundi po jednog.

Zabranjeno je i oglašavanje posebnih igara u sadržajima internet portala i na Gugl i Jutjubu. Međutim, iz toga je izuzeto oglašavanje i isticanje bilo kog sadržaja na zvaničnim internet adresama priređivača igara na sreću, kao i izdanja sportskih internet portala koji su u celini tematski namenjeni objavljivanju sportskih sadržaja. Isto se odnosi i na internet stranice sportskih klubova i udruženja koja sponzoriše priređivač koji se oglašava.

Iz ove zabrane izuzete su i društvene mreže poput Fejsbuka, Tvitera, Instagrama, TikTok-a i drugih.

Pored televizije, zabrana važi i za radio, osim za vreme prenosa sportskih događaja, i to najviše 10 oglasnih poruka u trajanju od najduže 30 sekundi po jednog.

Dalje, reklamiranje je zabranjeno i u štampanim medijima, osim na stranicama koje su tematski namenjene izveštavanju o sportskim događajima.

Reklame neće smeti da se pojavljuju ni u filmovima, spotovima, serijama i pozorišnim predstavama.

Pored toga, tu su i druge zabrane, koje se odnose na reklamiranje bonusa i slično.

I u izmenama Zakona o igrama na sreću nalazi se nekoliko novina, a to se, pre svega, odnosi na udaljenost kladionica od škola, ali i na limite za uplate i isplate.

Kako je N1 preneo, priređivači igara na sreću sada će morati da uverenjem Republičkog geodetskog zavoda i mišljenjem veštaka saobraćajne struke o najkraćem bezbednom pešačkom putu, dokažu da su bar 200 metara udaljeni od osnovnih i srednjih škola, što je, inače, i do sada bila minimalna propisana udaljenost.

Uvedeno je, dodaju, i ograničenje iznosa kod onlajn klađenja.

„Za razliku od dosadašnjeg zakonskog rešenja koje nema ograničenje za gotovinske uplate i isplate za onlajn kockanje, uvodi se maksimalan iznos gotovinskih primanja uplata od igrača od 100.000 dinara, odnosno 100.000 dinara za isplatu igraču za onlajn kockanje i to po jednom igraču mesečno u svim kladionicama priređivača koji ima odobrenje i za priređivanje igara na sreću u kladionicama i za onlajn priređivanje“, navodi se u ovom predlogu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari