Zbog moguće zloupotrebe dominantnog položaja na tržištu dostave hrane Komisija za zaštitu konkurencije pokrenula je postupak protiv kompanije Glovo.
U ugovorima koje je Glovo sklapao sa partnerima, Komisija je pronašla moguće tragove koje vode do zloupotrebe položaja, i u svom obrazloženju navode da pojedini ugovori sadrže propisanu naknadu koju je partner dužan da plati ako stupa u slična partnerstva sa drugim platformama.
Kao razlog za pokretanje postupka Komisija i navodi da su u nenadanoj poseti kompaniji u ugovorima pronašli i da Glovo svojim partnerima nudi visoke iznose u vidu ulaganja za marketing, uz obavezu vraćanja iznosa ukoliko se uspostavi saradnja sa još nekom platformom.
Osim toga, navodi Komisija su da su postoje i nepovoljni uslovi za raskid ugovora pre isteka njegovog važenja, gde su navedeni i penali u slučaju kršenja roka, poput zabrane raskida ugovora prvih 12 meseci i najave raskida 120 dana unapred.
Komisija u svom obrazloženju ističe i da osnovano pretpostavlja da Glovo primenjuje nejednake uslove poslovanja na iste poslove sa različitim učesnicima na tržištu i to prvenstveno kroz provizije koje imaju prema pojedinim partnerima, sve u zavisnosti da li sarađuju sa nekom drugom platformom ili ne.
Moguće zloupotrebe dominantnog položaja odnose se na period od osnivanja kompanije, što je bilo 2019. godine.
“Glovo je nakon preuzimanja platforme Donesi tokom 2021. značajno proširio mrežu poslovanja i drastično povećao svoj tržišni udeo i stekao dominantan položaj čime je ujedno promenjena i struktura ovog tržišta. Kao takav ima posebnu odgovornost u vezi sa radnjama koje preduzima na tržištu”, ističe se u obrazloženju Komisije za zaštitu konkurencije.
U kompaniji Glovo za Danas kažu da su uvereni da je Glovo usaglašen sa svim važećim propisima o zaštiti konkurencije i pozitivnim propisima, koji su definisani zakonom.
“Uvek sarađujemo sa nadležnim organima pa tako i aktivno sarađujemo sa Komisijom za zaštitu konkurencije, pružajući sve releventne informacije potrebne da im pomognemo u istrazi”, ističu u Glovo.
Akvizicija sa Donesi u Srbiji u julu 2021, napominju, bila je u skladu sa svim antimonopolskim i pozitivnim propisima koji su definisani zakonom, kako bi se omogućile nesmetana konkurencija na tržištu digitalnih platformi za posredovanje u prodaji i isporuci, prevashodno hrane iz restorana i drugih proizvoda i učinila ih dostupnim i neograničenim.
“Sve velike organizacije privlače pažnju regulatora i ovo ispitivanje je nešto što pozdravljamo, jer je od vitalnog značaja za očuvanje integriteta ekonomske konkurencije”, navodi se u odgovoru kompanije Glovo.
Dok traje postupak Komisije niko ne želi da prognozira i pretpostavlja šta bi moglo da se desi i koju bi kaznu mogao da dobije Glovo. Prema Zakonu, kazna može da ide do 10 odsto godišnjeg prihoda, ali se u praksi u svim ranijim slučajevima koje je Komisija pokretala to nikada nije desilo.
Saradnik i istraživač Centra za istraživanje javnih politika Ljubivoje Radonjić kaže da su oni na proleće 2020. radili istraživanje tržišta dostave hrane među 1.000 korisnika aplikacija u Srbiji.
Već tada je, kako kaže, došlo do porasta tržišta, jer su malo pre toga na tržište stigli i Wolt i Glovo, a jedini koji je postojao duže bio je Donesi, kao domaća kompanija koja je osnovana još 2006. godine.
“Istraživanje je pokazalo da tržište dostave hrane kod nas u tom trenutku vredi nekih 10,8 miliona evra na mesečnom nivou. Šest do sedam odsto korisnika u tom trenutku je koristilo aplikaciju Donesi, nekih 28 odsto Glovo, 21 odsto aplikaciju Wolt”,
Bitan podatak je, napominje on, da je u tom trenutku 75 odsto svih narudžbina bilo upravo preko aplikacije Donesi.
“To onda pokazuje ko ima koliko tržišnog učešća, i koliko je Glovo akvizicijom prošle godine zapravo prisvojio još tržišnog udela, odnosno došao do udela koji može biti pokazatelj njegove moći na ovom tržištu”, ističe Radonjić.
Novijih podataka o tome koliko tržišnog kolača ima u Centru nemaju, ali je, napominje on, evidentno da je spajanjem Glova i Donesi vrlo verovatno Glovo postao dominantan igrač.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.