U slučaju da kupac izgubi originalni račun prodavac je dužan da mu izda njegovu kopiju kako bi mogao da uloži reklamaciju i zatraži povraćaj novca ili zamenu proizvoda, saznaje Danas u Pokretu za zaštitu potrošača Srbije.
Račun u papirnoj formi, prema aktuelnom Zakonu o zaštiti potrošača, nije potreban kao dokaz kupcima koji su ceh platiti elektronskim putem već je dovoljno da u svojoj reklamaciji naznače kada je kupovina obavljena.
Redakciju našeg lista kontaktirala je čitateljka iz Niša koja nas je obavestila o problemu sa kojim se susrela tokom kupovine u radnji firme Sport Vision u Tržnom centru “Forum”.
– Nedavno sam kupila muške patike kao rođendanski poklon, ali nažalost, račun koji je izdat nije sačuvan. Kada smo posetili radnju tog 29. februara između 19 i 20 časova, platili smo gotovinom koristeći njihovu Sport Bonus karticu. Imamo jasnu predstavu o kupljenim artiklima i iznosu računa, ali nažalost, račun nije sačuvan. Primetili smo da su patike koje smo kupili izložbeni model i već tada smo videli moguće probleme sa kopčom za pertlu na desnoj patici. Međutim, imajući poverenja u popularni brend Sport Vision, nismo sumnjali u kvalitet proizvoda – navodi naša čitateljka.
Prema njenim rečima, nakon manje od tri meseca, patike su se raspale tačno na mestu koje je “prepoznato kao problematično”.
– Po izgledu, jasno je da nisu bile često nošene, s obzirom na vremenske uslove koji to nisu dozvoljavali. Odmah sam kontaktirala Sport Vision kako bih izrazila svoju zabrinutost i zatražila rešenje problema. Objasnila sam im situaciju detaljno, čak i bez računa, pružajući im alternativne dokaze o kupovini poput Sport Bonus kartice i originalne kutije od patika. Iz ličnog iskustva sa više od deset godina rada u maloprodaji, znam da imaju pristup računu u sistemu i da bi mogli izdati kopiju radi procesuiranja reklamacije – objašnjava naša čitateljka.
Ona dodaje da je “nažalost naišla na izazov u komunikaciji sa zaposlenima u Sport Vision”.
– Uporno su tvrdili da je račun neophodan za proces reklamacije, ignorišući činjenicu da sam im pružila druge dokaze o kupovini. Kako bih rešila ovu situaciju, tražila sam savet od organizacija za zaštitu potrošača i istražila druge mogućnosti za rešenje problema. Po njihovim instrukcijama, ponovo smo otišli do radnje i predali molbu za izdavanje kopije računa, ali opet smo bili na drzak način odbijeni – tvrdi naša čitateljka i dodaje da pored svih telefonskih poziva, ličnih poseta radnji, molbi i pismenih zahteva, radnici ovog trgovca sportskom opremom nisu želeli da izađu u susret i izdaju kopiju računa.
Ona navodi da kao potrošač ne odustaje od svojih prava.
-Nastaviću da se borim za pravedno rešenje i nadam se da će nadležni u toj firmi konačno čuti i uzeti u obzir moju žalbu – navodi naša čitateljka.
Predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Srbije Petar Bogosavljević ističe za Danas da naša čitateljka ima pravo da traži kopiju računa, da prodavac mora, shodno zakonskim rešenjima, da joj kopiju izda, a u slučaju da do toga ne dođe može da se žali nadležnima, odnosno Tržišnoj inspekciji.
– Prodavci često koriste taktiku odugovlačenja kako bi obeshrabrili i demotivisali potrošača da se založi za poštovanje svojih prava i zahteva nadoknadu štete. Zato je dobro da potrošači poznaju svoja prava, između ostalog i to da, primera radi, uopšte ne moraju da imaju primerak fiskalnog računa ako su kupovinu izvršili putem elektronske kartice. U tom slučaju je dovoljno da samo navedu kada su sporni proizvod pazarili i da ulože reklamaciju. Oni koji su kupovali gotovinom imaju pravo da zamole prodavca da im izda kopiju računa koju će priložiti kao dokaz uz reklamaciju. Naglašavam, da je prodavac dužan da takav zahtev kupca ispuni – navodi Bogosavljević i dodaje da bi naša čitateljka o problemu sa kojim se suočila trebalo da obavesti i Regionalni centar za zaštitu potrošača južne i istočne Srbije.
– U slučaju da se u roku od šest meseci od kupovine proizvod ošteti tumači se da je u pitanju fabrička greška. Ona ide na teret prodavca. Dakle, vaša čitateljka ima pravo na reklamaciju. Ima takođe pravo da zatraži da joj se izda kopija računa. Prodavac je u obavezi da joj u pisanoj formi na reklamaciju odgovori u roku od osam dana. Ako do toga ne dođe kupac treba da obrati Tržišnoj inspekciji kako bi na taj način zaštitio svoja prava – zaključuje naš sagovornik.
Povodom ovog slučaja, kontaktirali smo i nadležne u firmi Sport Vision kao i Tržišnu inspekciju međutim do zaključenja ovog broja našeg lista nismo dobili odgovore na postavljena pitanja.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.