Da li Kragujevac ponovo postaje dolina gladi? 1

Javnost još uvek ne zna koliko je kragujevačkih automobildžija tokom prošlog meseca napustilo svoja radna mestra.

 Ni gotovo mesec i po dana od okončanja izjašnjavanja zaposlenih u kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija i njenim kooperanstkim firmama (Manjeti mareli, Džonson kontrol, Sidžit i PMC) o ponuđenom socijalnom programu za rešavanje problema prekobrojnih radnika, nakon ukidanja jedne od tri proizvodne smene, javnost ne zna koliko je kragujevačkih automobildžija tokom prošlog meseca napustilo svoja radna mestra.

Suvlasnici kragujevačke fabrike automobila, Fijat i Vlada Srbije, istrajavaju u totalnom ignorisanju javnosti, ne pozivajući se pritom, ni na fraze o poslovnoj tajni, a kako nema nikakvih naznaka da će da promene stav, to je već sasvim izvesno da tačan broj radnika koji su pre mesec i kusur dana u FCA Srbija i njenim dobavljačkim fabrikama faktički dobili otkaz, zvanično nikada neće biti saopšten.
Špekuliše se da je iz FCA Srbija otišlo između 700 i 750, a iz kooperantskih firmi od 300 i 400, što će reći da je krajem jula, otpremnine koje su, u zavisnosti od godina staža, iznosile od 4.800 do 12.000 evra, uzelo oko 1.100 radnika, što je za nekoliko stotina manje od prvobitno predviđenog broja trudbenika koji, zbog pada proizvodnje i plasmana „fijata 500L“, moraju da odu iz fabrike automobila.

Ono što je, međutim, poznato jeste da je FCA Srbija i dalje, prema oficijelnim podacima Ministatrstva finansija, ubedljivo najveći domaći izvoznik. Kragujevačka fabrika je u prvom polugođu na evropska i severnamerička tržišta izvezla automoboile u vrednosti od 663,6 miliona evra, što je čak za četiri puta više od prvih pratilaca na listi najvećih srpskih izvoznika – pirotskog „Tigra“ i smederevske Železare. Nevolja je što je polugodišnji izvoz FCA za oko 70 miliona evra manji od ostvarenog u istom periodu prošle godine (715 miliona evra), a koji je, opet, za 65 miliona evra manji od šestomesečnog plasmana u 2014, kad je u inostranstvu prodato automobila za blizu 800 miliona evra, što je, takođe, bio pad u odnosu na prvo polugodište 2013, u kojem je izvoz vredeo 840 miliona evra. Proizvodnja i plasman pada iz godine u godinu, a rentabilnost poslovanja fabrike, pored niske cene rada i ugovornih beneficija, od nedavna se spašava i otpuštanjem radnika, što nikako nije dugoročno rešenje. Naprotiv…

U menadžmentu FCA Srbija se nadaju da će pad plasmana biti sprečen redizajnom „fijata 500L“, koji bi sa delimično promenjenim „likom“ na svetskim tržištima trebalo da se pojavi naredne godine. U fabričkom sindikatu smatraju da je još jedan model, makar i ponovna proizvodnja „punta“ za domaće i kupce u regionu, spasonosno rešenje, odnosno jedini način za upošljavanje kapaciteta, te sprečavanje daljih otpuštanja i evntualno zapošljavanje novih radnika. Novog modela, po svemu sudeći, bar u dogledno vreme sigurno neće biti, a obnavljanje proizvodnje „punta“, o kojem se svojevemeno govorilo, očigledno je stavljeno „ad akta“. Kragujevačkim radnicima ostaje da čekaju septembar 2018, kada ističe aktuelni desetogodišnji ugovor između Fijata i Vlade Srbije o formiranju zajedničke kompanije, i kada treba da počnu novi pregovori o njenoj daljoj sudbini.

Rukovodstvo Sindikata FCA Srbija, čija je uloga u prošlomesečnom otpuštanju kragujevačkih „automobildžija“ bila i ostala poprilično nejasna, čeka i na ispunjenje obećanja premijera Aleksandra Vučića koji je nedavno najavio da će u Kragujevac da dovede „jednog velikog komponentaša“, koji će da zaposli oko 1.500 radnika, odnosno tačno onoliko koliko ih je, prema prvobitnim zvaničnim informacijama, trebalo da ode iz fabrike automobila i njenih kooperantskih firmi. Sindikalci FCA Srbija tvrde, ne bez osnova, reklo bi se, da će, ukoliko Vučić ne ispuni to svoje obećanje, Kragujevac već krajem ove godine ponovo „postati dolina gladi“.

Strepnje ove vrste podgrejavaju i činjenice da novih investicija u Kragujevcu, osim u Vučićevim najavama, nema na vidiku, da delegacije inostranih investitora i ambasada, osim poneke kineske, već odavno obilaze šumadijsku i prvu srpsku prestonicu kao ono „kiša oko Kragujevca“, te da na auto-putu prema Koridoru 10, nakon nedavnog puštanja jedne deonice od šest kilometara, ponovo nema žive duše.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari