Da li Predsednik DRI poznaje budžetski proces?: Odgovor Pavla Petrovića Dušku Pejoviću 1foto FoNet Aleksandar Levajković

­Profesor Pavle Petrović, predsednik Fiskalnog saveta, odgovorio je na dopis predsednika Državne revizorske institucije Duška Pejovića u kom je DRI reagovala na navode iz intervjua profesora Petrovića u Novoj ekonomiji koje je objavio i Danas. Reakciju predsednika Fiskalnog saveta prenosimo u celosti:

Predsednik DRI dr Pejović, reagujući na moj intervju u Novoj ekonomiji, „demantuje“ navode Fiskalnog saveta o završnom računu, i iznosi, na kraju, dva glavna argumenta.

Prvi je: „Predsednik Fiskalnog saveta je u intervjuu izneo netačnu tvrdnju da Fiskalni savet daje mišljenje o završnom računu. Prema važećim propisima to nije tačno.“

Međutim, sasvim suprotno, važeći Zakon o budžetskom sistemu koji uređuje nadležnosti Fiskalnog saveta, u članu 92ž kaže da Fiskalni savet „priprema i podnosi Narodnoj skupštini analizu predloga zakona o završnom računu budžeta Republike Srbije“.

Da li to dr Pejović demantuje Zakon budžetskom sistemu ili ga ne poznaje? I jedno i drugo sigurno ne pomaže poslu koji obavlja.

Drugi argument se implicitno iznosi u zaključku demanta: „DRI ima obavezu da samo Narodnoj skupštini podnosi izveštaj o radu i dostavlja joj svaki izveštaj o izvršenju revizije korisnika javnih sredstava, što se odnosi i na Fiskalni savet, kao subjekt revizije“ (italic moj).

Ovo je tačno i široko poznato te nije jasno zašto nas dr Pejović sada, kada osporava analizu Fiskanog saveta, podseća da smo mi subjekt revizije DRI-a čiji je on Predsednik.

Da li on ovim implicira neke posledice po Fiskalni savet ako se naše analize ne poklapaju sa stavovima DRI? Moram da ga upozorim da bi to bio nedozvoljeni pritisak na rad nezavisne institucije kakva je Fiskalni savet.

Fiskalni savet je, kako to Zakon zahteva od nas, pripremio i podneo Narodnoj skupštini analizu predloga zakona o završnom računu budžeta Republike Srbije za 2022. i između ostalog ustanovio da je zakonska budžetska rezerva od 4%, koju Vlada koristi bez kontrole Skupštine, prekoračena i da je veliki deo otišao na nepoznate namene.

U svojoj zvaničnoj reviziji završnog računa DRI ništa o tome ne kaže, već sada, naknadno u reakciji na naše nalaze, dr Pejović priznaje da su sredstva za budžetsku rezervu iznosila 4,23%, i da je to „više za 3,9 milijardi dinara od propisanog maksimuma“.

A onda izneti problem pokušava da relativizuje iznoseći da možda sva budžetska rezerva nije i potrošena, iako Zakon o budžetskom sistemu uopšte ne prepoznaje niti definiše limit za potrošnju budžetske rezerve, već samo veličinu budžetske rezerve. Otuda nije pitanje da li je zakonski limit budžetske rezerve od 4% prekršen, to je sada nesporno nakon (nevoljnog) priznanja dr Pejovića.

Pravo pitanje je zašto odgovore na ove ključne probleme trošenja novca poreskih obveznika nismo mogli da pročitamo tamo gde im je bilo mesto – u zvaničnoj reviziji Završnog računa budžeta Republike?

Autor je predsednik Fiskalnog saveta

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari