Nova glavna autobuska stanica koja se gradi na Novom Beogradu trebalo je da počne sa radom u januaru ove godine, barem nam je tako obećao predsednik Privremenog organa Grada Beograda, doskora gradonačelnik, Aleksandar Šapić pre nepuna tri meseca.
Međutim, u stvarnosti, stanica je još uvek daleko od puštanja u rad, u šta smo se sami uverili prilikom obilaska ove lokacije.
Naime, Šapić je početkom novembra prošle godine obišao radove na novoj beogradskoj autobuskoj stanici, koja se gradi na Novom Beogradu i tom prilikom naglasio da očekuje da će u januaru sledeće godine sav autobuski saobraćaj u gradu biti prebačen upravo tu.
„Pre otprilike dva meseca obavestili smo javnost da smo konačno raskopčali „Gordijev čvor”, koji je bio vezan proteklih pet godina i da smo uspeli da uđemo u ponovne radove na autobuskoj stanici, koji su počeli još 2017. godine. Onda su prekinuti i suštinski do letos nisu nastavljeni. To sada sve ide svojim tokom i očekujemo da ćemo u januaru 2024. godine biti u prilici da sav autobuski saobraćaj prebacimo ovde“, rekao je on tada.
Šapić je tada poručio da očekuje da će opet biti na tom mestu u januaru, kada će odatle krenuti prvi autobusi.
Međutim, danas je 2. februar 2024. godine, a na stanici ni Šapića ni autobusa, samo nekolicina bagera i drugih mašina, od kojih je samo jedna u radu i ukupno petnaestak radnika.
Na ogromnom prostoru, gde je u centralnom delu izgrađen deo stanice sa peronima i dve velike tende i iscrtana mesta za autobuse, sve ostalo još uvek liči više na ledinu nego na autobusku stanicu koja treba da počne sa radom.
Danas se obratio i Gradu Beogradu sa pitanjem zašto stanica nije otvorena i zašto radovi kasne, ali do objavljivanja ovog teksta, odgovore nismo dobili.
Da se podsetimo, i sadašnji ministar građevinarstva Goran Vesić, dok je bio zamenik gradonačelnika Beograda, obišao je ove radove, ali 2020. godine.
On je tom prilikom podsetio da Grad Beograd skoro pedeset godina pokušava da izgradi novu autobusku stanicu, koliko je vremena prošlo otkad je prostor u Novom Beogradu sedamdesetih godina prošlog veka određen za tu namenu.
„Do kraja sledeće godine Beograd će dobiti pravu autobusku stanicu kakvu i treba da ima. Ona će biti integrisana sa železničkom stanicom „Novi Beograd” i činiće jedinstvenu celinu“, najavio je tada Vesić, ali i to obećanje ostalo je neispunjeno, kao i Šapićevo iz novembra prošle godine.
Prema Vesićevim rečima, stanica će imati 42 odlazna perona, 20 dolaznih, kao i 18 za turističke autobuse, koji će prvi put polaziti sa jednog mesta, a ne iz različitih delova grada.
Predviđeno je i da stanica ima i staničnu zgradu sa svim sadržajima neophodnim putnicima, kao što su banka, pošta, restorani, kafići.
Prema Vesićevim rečima, podzemna garaža treba da broji dve stotine parking mesta plus još oko pedeset iznad zemlje, kao i veliku taksi stanicu.
Od ovog megalomanskog projekta koji se odlaže već godinama, na terenu još uvek nema ni naznaka, u šta smo se i lično uverili prilikom obilaska.
Građevinski inženjer Danijel Dašić za Danas navodi da svaka izgradnja ima više motivacionih elemenata, takozvanih “zvezda vodilja”.
„Nekad su to bile vizije, razvoj, modernizacija, javni interes… Danas je, na žalost, glavna “zvezda vodilja” izgradnje u Srbiji – interes investitora, bez ikakvog elementa koji bi uvažavao javni interes ili, potrebe građana“, ukazuje on.
Naš sagovornik podseća da je slično bilo i na primeru železničke stanice u Beogradu.
„Radovi su išli brzo samo dok nije ugašena i razmontirana stara stanica, a nakon toga se godinama produžavao rok za završetak nove. Imajući to u vidu, možemo očekivati da će nova stanica biti završena najverovatnije tek nakon smene ove vlasti, jer je ona svoj cilj ostvarila onog trenutka kad je zatvorila staru stanicu i otvorila prostor za nove kvadrate u nastavku „Beograda na vodi““, smatra Dašić.
Što se tiče obećanja zvaničnika, on smatra da su ona sva potrošena.
„Od onog “za dve, najviše dve i po godine”, do hita Željka Samardžića “u oktobru, biće u novembru”. Izgleda da smo “osuđeni” da živimo stare serije, od Bele lađe, preko Boljeg života, i čekanja da “Dolaze dolari”. Došli smo do “Maratonaca koji trče počasni krug” i najtačnijeg objašnjenja Bilija Pitona o roku za završetak: “u januaru ste rekli lova u aprilu, od tada je prošlo godinu dana”“, slikovito objašnjava naš sagovornik.
Sa njim je saglasan i direktor Centra za lokalnu samoupravu (CLS) Nikola Jovanović.
„Sve se loše radi, bez plana, bez odgovornosti i bez mnogo pameti. Beograd, a posebno Novi Beograd zaslužuju bolje“, poručuje on.
Jovanović dodaje da je nova autobuska stanica strateški objekat za Beograd, jer će na neki način biti objedinjene glavna autobuska i važna železnička stanica na Novom Beogradu.
„Ali, na žalost, sve je loše rađeno od početka. Beograd nije trebalo da ulazi u partnerstvo sa “BAS”-om, već je trebalo da raspiše međunarodni tender za strateškog partnera ili da sam izgradi stanicu“, navodi on.
Jovanović podseća da je Aleksandar Šapić na početku svog mandata najavio da će Grad preuzeti taj projekat i izbaciti “BAS” iz priče, ali da se to nije desilo.
„Drugi problem je stalno probijanje rokova, koje se dešava još od kada su počeli radovi. Osim neispunjenog obećanja da će grad preuzeti autobusku stanicu, Šapić je slagao i da će ona biti završena u januaru“, tvrdi naš sagovornik.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.