Digitalizacija je proces koji temeljno menja današnje tržište i navike potrošača i zbog toga ona donosi brojne izazove, ali i prilike za moderne kompanije, ocenjeno je na sinoćnjem panelu kompanije NIS pod nazivom „Energetska industrija i digitalizacija – izazovi i prilike“ održanom u okviru Kopaonik biznis foruma.
Kiril Tjurdenjev, generalni direktor NIS-a, rekao je na panelu da je kompanija svesna uticaja digitalizacije na energetski sektor i da zato sa velikom pažnjom prati ovaj proces, kao i da je u NIS-u pokrenuta digitalna transformacija na svim nivoima kompanije.
„Identifikovali smo 60 inicijativa na nivou cele kompanije, od kojih smo 10 pretočili u specifične projekte, i to u svim baznim oblastima. Neki se odnose na istraživanje i proizvodnju nafte i gasa, neki na preradu nafte, dok su drugi projekti namenjeni krajnjim potrošačima“, rekao je Tjurdenjev.
On je dodao da je digitalizacija ipak samo „vrh ledenog brega“, te da je potrebno menjati mnogo procesa unutar kompanije, kao i van nje, kao i da se tokom digitalne transformacije menja cela korporativna kultura i sistem vrednosti.
„Na kraju se sve svodi na ljude i vrednosti. Morate imati ljude koji razumeju procese koji se dešavaju i koji imaju znanja da rade na novim tehnologijama“, rekao je Tjurdenjev.
On je kao pozitivan primer naveo Naučno tehnološki centar NIS-a u kome radi veliki broj mladih stručnjaka i koji svoje usluge u oblasti istraživanja i proizvodnje nafte i gasa, odnosno u procesu obrade velikog broja podataka u toj oblasti, pružaju i matičnoj kompaniji NIS-a, „Gasprom njeftu“, a sada rade i na proboju na globalno tržište.
Miloš Milisavljević, osnivač i direktor kompanije Strawberry energy, rekao je da je digitalizacija „velika sila koja se ne može zaobići“, tako da će i tradicionalne kompanije morati brže da se prilagođavaju ovom procesu kako bi ostale konkurentne.
Milisavljević je istakao da veliki broj startap kompanija svojim inovativnim rešenjima utiče na jačanje konkurencije i zauzeo se za bližu saradnju velikih kompanija i startap zajednice.
„Ono što se čini kao dobra ideja je da se i u Srbiji usvoji pravni okvir kako bi se stvorile poreske olakšice za one kompanije i pojedince koji investiraju u startapove. Sinergija velikih kompanija i startap zajednice je šansa za Srbiju u vremenu digitalizacije“, rekao je Milisavljević.
Tanja Kuzman, menadžer za startap i korporativne inovacije kompanije „PricewaterhouseCoopers“, ocenila je na panelu kompanije NIS da živimo u vremenu u kome će „promene biti jedina konstanta“.
Ona je rekla da digitalizacija donosi olakšice običnim ljudima, ali da mladi ljudi nisu zadovoljni samo tim olakšicama, već da su mnogo zainteresovaniji za šira društvena pitanja i da zato često odluke o kupovini određenih proizvoda donose na osnovu mišljenja o kompaniji koja ih proizvodi i koliko ta kompanija doprinosi društveno odgovornim procesima.
Prema njenim rečima, digitalizacija je proces koji se odvija brzo i velike kompanije moraju biti fleksibilne i osloboditi se straha od neuspeha pojedinih projekata kako bi ostale konkurentne. Tanja Kuzman je govorila i o potrebi da se obrazovni sistem prilagodi savremenim trendovima.
„Najveća briga za direktore kompanija je nedostatak kadrova koji poseduju znanja potrebna za promenu modernih tehnologija“, rekla je ona i dodala da se u srpskom obrazovnom sistemu u poslednjim godinama mnogo toga promenilo nabolje po ovom pitanju.
Nebojša Đurđević, generalni direktor „Digitalne inicijative“ ocenio je da je u Srbiji, kako bi iskoristila šanse koje donosi proces digitalizacije, potrebno mnogo više ulaganja u digitalne tehnologije i njihovu primenu u svim industrijama.
On je ocenio da Srbija ima dobre stručnjake i proizvode u oblasti IT tehnologija, ali da problem nastaje kada je potrebno da se ti proizvodi primene i u drugim industrijama, odnosno da ljudi iz tih industrija prepoznaju koje su mogućnosti digitalizacije u njihovim oblastima.
Đurđević je pohvalio srpski obrazovni sistem i činjenicu da je od petog razreda obavezno učenje osnova programiranja, ali je naveo da i zakonski okvir u našoj zemlji treba da prati savremena kretanja i motiviše dalji razvoj novih tehnologija i startap zajednice.
„Ulaganje u inovacije je mogućnost da se promeni situacija na tržištu. Status kvo ne postoji, već postoje samo dobitnici i gubitnici. Neke kompanije proces digitalizacije mogu da iskoriste da stvore dodatne vrednosti i postanu globalno konkurentne, dok druge mogu da ostanu marginalizovane. Bitno je da to kompanije u Srbiji što pre razumeju“, rekao je Đurđević.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.