Bankarsko poslovanje sa stanovništvom na pragu je velikih promena koje nisu samo posledica tehnološke revolucije, ekonomskog šoka ili promena u navikama potrošača – bar ne svakog od navedenih faktora pojedinačno. Kompanija A. T. Karni identifikovala je pet ključnih trendova koji će najviše uticati na tri područja bankarskog poslovanja sa stanovništvom. Biznis dodatak će u više nastavka objaviti rezultate istraživanja čiji su autori Domen Zadravec i Lan Filipič.


Većina usluga koje nam danas pružaju poslovnice sutra više neće postojati, dok će se deo ostalih usluga preseliti na internet. To, međutim, ne znači da će poslovnice nestati sa scene, ali se bankama savetuje da obrate pažnju na njihov izgled, veličinu, lokaciju i ulogu naročito kad je reč o poslovanju sa stanovništvom. Izvesno je, takođe, da će gotovo sve funkcije poslovnica u budućnosti biti dostupne i u onlajn obliku, a ključnu ulogu u prelasku na digitalizovanu mobilnu poslovnicu odigraće biometrijska tehnologija, koja će smanjiti potrebu za ličnom identifikacijom. Na pitanje: da li misle da će do 2025. biometrijska identifikacija zameniti druge vidove identifikacije, čak 81 odsto učesnika u istraživanju dalo je potvrdan odgovor (slika 7). Kad je reč o Jugoistočnoj Evropi, s tom konstatacijom se složilo tek 25 odsto ispitanika. Analitičari Karnija procenjuju da će se u dogledno vreme sve aktivnosti, koje podrazumevaju lični kontakt, postepeno preseliti na internet. To praktično znači da će internet i mobilne aplikacije nuditi dorađene vizualizacije, koje će klijentima na pristupačan način obrazložiti složene proizvode. Da bi odgovorile na taj izazov, banke će morati da ponude klijentima jake argumente za posetu poslovnicama, koje će, figurativno rečeno, morati da postanu paradni konji banaka, koji fizički prenose njihove ključne poruke. Jedan od prvih koraka u tom pravcu biće promena radnog vremena prilagođenog zahtevima klijentima. Drugim rečima, banke će morati da se suoče sa tehnološkim inovacijama, odnosno sa konkurencijom poput Gugla i Amazona, zatim manjih preduzeća sa tehnološkim fokusom, poput Pejpala, i novih koncepata kao što je bankarska zajednica (benking comjuniti). Ukoliko žele da ih nadmaše, banke će morati da identifikuju ključne faktore poslovanja sa stanovništvom.

Na pitanje: iz kojih će industrija (internet kompanije, kompjuterski hardver/elektronski proizvođači i telekomunikacione kompanije) doći ozbiljni konkurenti banaka, većina ispitanika procenjuje da su internet kompanije najveća pretnja (slika 8) s obzirom na to da raspolažu mogućnošću korišćenja pozamašne baze podataka o navikama potrošača, nalik onima koje se već koriste (i prodaju) u Guglu i Fejsbuku. Novi konkurenti će se na početku, najverovatnije, fokusirati na pojedinačne usluga koje se mogu podeliti na pet grupa: upravljanje ličnim finansijama, štednja i investicije, plaćanja, finansije stanovništva, projekata i korporacija i najzad elektronske valute. U svim navedenim grupama konkurencija već postoji, a najopasniji konkurenti dolaze iz internet sveta, proizvođača računarske opreme i provajdera telekomunikacijskih usluga. Pobednici iz bankarske industrije neće najverovatnije biti najuspešniji u ograničavanju konkurencije i ponudi novih usluga, već oni koji će usluge alternativnih ponuđača najbolje povezati sa svojom ponudom.

Akcijski plan za banke

Činjenica je da sve ove potencijalne promene mogu za banke da budu izvor brojnih teškoća. Tradicionalno bankarstvo rizikuje da u očima potrošača bude prepoznato kao zastarelo i da će ga nadmašiti novi igrači na tržištu. Uz to očekivane promene i izazovi dobra su prilika za aktuelne igrače da promene svoj poslovni model, što će im dati konkurentsku prednost. Kako bi se lakše nosile sa potencijalnim izazovima, banke bi trebale da izrade preventivni akcijski plan u pet tačaka. Reč je o adresiranju demografskih promena, fokusiranju na potrebu za udobnošću, upotrebi tehnoloških inovacija u svoju korist, korišćenju opsežnih podataka i fokusiranju na poverenje klijenata. Banke su i dalje „domaći tim“ na terenu finansijskih proizvoda, ali je bitno da brzo donose odluke i sprovode akcije kako bi zadržale stečenu prednost. Takođe, kako bi nastavile da budu uspešne u budućnosti, banke će morati da razviju svoje postojeće prednosti, a uklone mane. Moraće da prisvoje inovativne pristupe interakcije sa svojim klijentima kako bi ih uveli u svoj biznis model, kao i da dodaju komplementarne usluge koje na tržištu već nude konkurenti. Tako bi banke podigle barijere za ulazak na tržište integrisanih provajdera koji bi potrošačima mogli da ponude atraktivniju uslugu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari