Ono što zabrinjava i iritira vozače u Srbiji jeste činjenica da cene goriva konstantno rastu od početka godine.
Statistika pokazuje da se od 3. januara prosečna maloprodajna cena benzina povećala za 6,1 odsto (8,79 dinara po litru), a dizela za 7,5 odsto (11,3 dinara po litri).
U poslednjih mesec dana benzin je poskupeo za 3,34 dinara po litru a dizel za 5,21 dinar. Prema rečima Tomislava Mićovića, generalnog sekretara Udruženja naftnih kompanija Srbije, s obzirom da naftu i derivate nafte proizvođači i uvoznici kupuju za dolare, treba uzeti u obzir da je u navedenom periodu kurs dolara povećan za 4,3 odsto – sa 98,14 na 102,39 dinara. U ovom periodu, tačnije od 17. marta povećane su i fiskalne obaveze prema državi, za dva dinara.
– Pored navedenog svakako najznačajniji uticaj je imao rast berzanskih kotacija sirove nafte i derivata. Tako je recimo od početka godine sirova nafta poskupela za 14,6 odsto ili oko 10 dolara po barelu. Od četvrtka, 24. maja, do ponedeljka, 28. maja, cena sirove nafte je bila u blagom padu, ali je odmah zatim povećana za oko tri odsto. Cena brenta je krajem maja sa 75,3 povećana na 77,86 dolara za barel – objašnjava Mićović, dodajući da je u poslednjih mesec-dva sve što utiče na maloprodajnu cenu goriva išlo nagore.
– Srbija više od 80 odsto svojih potreba za gorivom zadovoljava iz uvoza, bilo uvozom sirove nafte, bilo derivata, tako da je nemoguće izbeći uticaj globalnog tržišta nafte i međusobnog odnosa valuta – naglašava Mićović. On dodaje da državi po raznim osnovama pripada 53 do 55 odsto iz maloprodajne cene goriva, tako da samo ona može da doprinese smanjenju cena.
– Pošto su proizvođači i uvoznici derivata nafte pritisnuti rastom nabavnih cena sirove nafte, benzina i dizela, prinuđeni na korekcije svojih cena, u ovakvim situacijama su prethodnih godina mnoge države reagovale privremenim smanjenjem akciza. Po svemu sudeći nagli rast berzanskih kotacija će uskoro zahtevati upravo tu reakciju i naše države – ističe Mićović.
Naš sagovornik upozorava da treba biti oprezan sa konstatacijama da cena nafte stalno pada, jer to jednostavno nije tačno.
– Ima tu i padova i rasta, ali trend rasta se beleži od juna prošle godine. Pre oko godinu dana barel brenta je koštao oko 44,82 dolara, a sada je 77,86 dolara po barelu, što je povećanje od 73 odsto.
Ako se uporede aktuelne cene benzina u regionu, možemo da konstatujemo da se Srbija sa cenom od 1,28 evra po litru nalazi u sredini dok je dizel 1,36 evra po litru skuplji samo u Albaniji, gde košta 1,42 evra po litru. Ono što vozače dodatno opterećuje kada kupuju gorivo su veoma niske plate u Srbiji. Primera radi, sve države regiona imaju veće prosečne plate nego naša zemlja izuzev Makedonije i Albanije. Shodno tome cene goriva znatno više opterećuju budžet vozača u Srbiji nego u većini susednih zemalja.
Ekspert za energetiku Vojislav Vuletić kaže za Danas da je evidentno da cena sirove nafte i kurs dolara skaču međutim da i trgovci naftom koriste tu situaciju da što više povećaju profit.
– Kada cena nafte na svetskim berzama pada, u Srbiji uglavnom ne dolazi do smanjenja cena. Sa druge strane kada cena nafte skače, uvek dolazi i do poskupljenja – ističe naš sagovornik. On dodaje da je država ta koja bi trebalo da reaguje u takvim situacijama.
– Kada poskupi gorivo, onda se to odrazi i na cene transporta a samim tim na poskupljenje osnovnih namirnica potrebnih za život čoveka. Upravo bi zato država trebalo da reaguje i upozori trgovce gorivom da maloprodajne cene moraju da budu tržišne, što između ostalog znači da budu realne a ne veštački formirane – naglašava Vuletić.
Trenutna prosečna maloprodajna cena benzina BMB 95 na pumpama u Srbiji iznosi 152,05 dinara po litru (državno zahvatanje je 82,88 dinara odnosno 54,5 odsto) a evrodizela 161,71 dinar po litru (državno zahvatanje je 86,05 odnosno 53,2 odsto).
Dveri i LSV za jeftinije gorivo
Beograd – Poslanici Dveri pozvali su juče građane da se u petak pridruže protestu zbog poskupljenja goriva i da tačno u 17 sati zaustave svoje automobile i blokiraju saobraćaj na sat vremena.
Liga socijaldemokrata Vojvodine juče je takođe reagovala na vesti o poskupljenju goriva i pozvala Vladu da saopšti „kako je moguće da građani plaćaju jednu od najvećih cena goriva u Evropi u odnosu na prosečnu platu“. LSV je pitao i kako je moguće da gorivo u Mađarskoj, Bugarskoj i BiH bude jeftinije nego u Srbiji, gde se crpi i prerađuje „naša nafta“ i gde, pritom, NIS-Gaspromnjeft plaća najnižu rudnu rentu u čitavoj Evropi.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.