Da ne beše korone, pitanje je da li turisti iz Srbije „otkrili“ jezera, banje, planine, reke u svojoj zemlji.
Doduše, nisu to činili dobrovoljno i na prvu loptu jer su granice prema omiljenim letnjim destinacijama turista iz Srbije bile zatvorene zbog pandemije, pa su hteli, nehteli krenuli u upoznavanje sa lepotama Srbije. Bogata u različitostima, Srbija je mogla da ponudi atrakcije, moderno, etno, zeleno, urbano, bučno, tiho, skupo, jeftino i sve to bliže ili dalje od mesta stanovanja.
Istočna Srbija, turistička potpuno nepravedno malo skrajnuta, a naročito Đerdap kao njen deo, ovog je leta doživeo turističku ekspanziju. Da li je to bilo nostalgično prisećanje na školske ekskurzije koje su podrazumevale obilazak đerdapske hidrocentrale, arheološkog lokaliteta Lepenski Vir i Golupca u kome su, kako urbana legenda kaže padali prvi poljupci, ili neki praktičniji razlozi, tek u julu i avgustu bila je prava umetnost obezbediti smeštaj. Tome su sigurno doprineli i vaučeri za odmor u Srbiji, ali i ponuda ovdašnjih turističkih poslenika.
Istina, ona je bila „skraćena“ za tradicionalne manifestacije koje su ranijih godina bile motiv za turistički dolazak, ali je na drugoj strani bilo nekih infrastrukturnih ulaganja koja su doprinela poboljšanju ponude. Tako je na primer lokalni put do vodopada Blederija, atraktivnog izletišta u opštini Kladovo sređen nasipanjem, tamponiranjem i valjanjem grebane asfaltne mase debljine do 10 centimetara celom dužinom i širinom puta.
Ovaj spomenik prirode kojim upravlja Turistička organizacija opštine Kladovo je uz HE „Đerdap 1“, tvrđave Fetislam i Diana, Trajanov most i Arheološki muzej Đerdapa, bio mesto na kome se ovog leta beležila izuzetno dobra poseta, čemu je doprinela promocija turističkih lokaliteta kojom se bavila opštinska Turistička organizacija.
– U julu i avgustu svi smeštajni kapaciteti bili su popunjeni. Iako se turistička sezona ovog leta značajno razlikuje od prethodnih i u Kladovu, jer je zatvaranje granica doprinelo boljoj posećenosti domaćih turističkih lokaliteta kojih je Srbija prepuna, nadamo se da će naši ljudi i narednih godina nastaviti da upoznaju svoje okruženje i koriste prelepe prirodne potencijale koje imamo – kaže direktor TOO Kladovo David Đurđević.
Kroz najatraktivniji deo Đerdapske klisure godinama unazad krstare rumunski izletnički čamci. Procena je da ih ima oko 200 i turiste voze kroz Veliki i Mali Kazan, do statue dačkog kralja Decebala, Manastira Mrakonija, Trajanove table… Za vožnju Dunavom ovog se leta i na srpskoj strani Dunava tražilo mesto više, a mesta nije bilo naročito puno budući da je osim dva broda (Akvastar Maksim i Đerdap) turistima na raspolaganju bilo desetak čamaca.
-Imali smo više zainteresovanih turista za vožnju čamcem, nego što smo mogli da povezemo. Sezona je bila odlična, mada nešto kraća nego obično. Planiramo da dalje širimo posao i da do idućeg proleća i početka nove sezone nabavimo još jedan katamaran. Ova je sezona zbog korone bila drugačija, ali se nadamo da će iduća godina, ako epidemiološka situacija bude u redu, bar 50 odsto biti kao ova i mi ćemo biti zadovoljni – kaže za Danas Milan Radojković iz MR grupe koja raspolaže sa dva čamca.
Na društvenim mrežama najčešće se ovog leta nalazila Tvrđava Golubac, a kako i ne bi kada ju je za par meseci posetilo više od 100 hiljada turista i gužva na parkingu pred tvrđavom bila je opšte mesto. Kažemo par meseci jer ovogodišnja sezona u Kompleksu Tvrđava Golubački grad praktično počela 9. maja nakon relaksiranja mera Kovida 19.
-Osnovna karakteristika ove sezone jeste izuzetna brojnost posetilaca, do 5.septembra ukupno je bilo 106.498 posetilaca i uglavnom su to bili domaći turisti. Bilo je i stranaca ali veoma mali broj. U strukturi posetilaca najveći broj su činile porodice sa malom decom, zatim, studenti, penzioneri itd. Primena mera u borbi protiv KOVIDA 19 uz ograničenja same Tvrđave uslovila je drugačiju organizaciju funkcionisanja Kompleksa što je dovelo do privremenog ograničavanje ulaska u Kompleks, i stvaranje redova za ulazak u Tvrđavu. Takođe, deo prezentacije same Tvrđave relaizovan je drugačije u odnosu na uobičajnu prezentaciju same Tvrđave- objašnjava za Danas direktorka DOO za razvoj turizma „Tvrđava Golubački grad“.
Da li je Tvrđava Golubac fotogeničnija za Instagram i FB ili ljude iz Srbije više zanima srednji vek nego praistorija, tek na arheološkom nalazišti Lepenski Vir ove godine manje posetilaca. Lepenski Vir je u avgustu posetilo nešto više od deset hiljada turista, a u julu ih je bilo oko sedam hiljada što je slično prošlogodišnjem učinku.
-Avgust je bio dobar, ali je struktura sasvim drugačija – nema stranaca, nema kruzera, nema grupnih poseta, nema školskih ekskurzija. Posetioci su iz Srbije, stranaca je bilo malo, a oni inače u ukupnoj poseti učestvuju oko 35 odsto. Prošle godine je bilo više od 64 hiljade domaćih i stranih turista, ako ove godine bude polovina prošlogodišnje posete biće dobro – rekao nam je direktor Turističkog prostora „Lepenski Vir“ Vladimir Nojković.
Što se cena tiče, bile su na nivou prošlogodišnjih. Mada je naravno bilo i onih koji su želeći da iskoriste korona situaciju brže,bolje podigli cene ne razmišljajući da će ih to, u konačnom računu, koštati mnogo više. Na sreću, to su ipak bili sporadični slučajevi, pa je i utisak turista pozitivan. Korona nam je poremetila mnoge planove, među njima i one za letovanje. Ali kako u svakom zlu ima i ponešto dobro, zahvaljujući pandemiji otkrili smo da i Srbija ima dobra mesta za odmor.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.