Vlada Srbije bi na sutrašnjoj sednici trebalo da usvoji program prodaje Fijatovog modela „punto“ po modelu „staro za novo“, a kako Danas saznaje, u Ministarstvu ekonomije, prodaja će početi u drugoj polovini marta, za kada je najavljen početak proizvodnje tog Fijatovog modela u Zastavi.

Planirano je da akcija zamene starih za nove automobile traje do septembra ove godine, a procenjuje se da će biti zamenjeno tek oko 5.000 starih automobila, što bi moglo da znači da država u ovaj posao ulazi oprezno. S jedne strane, trebalo bi oslušnuti reakcije potencijalnih kupaca, a s druge, treba sagledati situaciju u državnoj kasi iz koje će se subvencionisati kako deo prodajne cene „punta“, tako i kamate na kredite za kupovinu tog modela.

Ali, sudeći po jagmi koja ovih dana vlada za kupovinu „zastave 10“, gotovo je izvesno da 5.000 starih automobila koji će, do septembra, moći da se zamene za nove, ni izdaleka neće zadovoljiti potrebe kupaca, kako zbog povoljnih uslova prodaje „punta“, tako i zbog broja vremešnih automobila u Srbiji, koji već odavno ne ispunjavaju ni ekološke standarde, ni bezbednosne norme. U prilog tome govori podatak da od registrovanih oko 1,5 miliona automobila, čak dve trećine, prezicnije oko milion putničkih vozila ne ispunjava evropske ekološke norme. Ohrabruje, doduše (ne)zvanična najava, da će prodaja „punta“ po principu „staro za novo“ i uz subvencije države biti nastavljena i nakon septembra ove godine.

Vlasnici starih automobila zainteresovani za kupovinu novog „punta“, uz subveniciju države od 1.000 evra, moraće svoje „polovnjake“ najpre da predaju nekom od reciklažnih centara, odnosno nekoj od firmi koje se bave reciklažom metalnih delova automobila. Firme koje će moći da se bave tim poslom odrediće Ministarstvo za zaštitu životne sredine i u njima će se reciklirati metalni delovi koji čine između 70 i 80 odsto automobila. Akumulatori će se, po svemu sudeći, reciklirati u fabrici u Somboru, dok će se stakla sa starih automobila izvoziti, pošto se u Srbiji nijedna firma ne bavi reciklažom tog materijala. Automobilsko ulje i ostali fluidi sakupljaće se u buradima zapremine do 200 litara, posle čega će biti prerađivani ili trajno odlagani. Vlasnici starih automobila će u centrima za reciklažu, nakon predaje automobila, koji mora da bude u voznom stanju, dobiti potvrdu, koja im obezbeđuje državnu subvenciju od 1.000 evra, i sa kojom će novi „punto“, umesto za 6.999 evra, moći da kupe po ceni od 5.999 evra i taj iznos će moći da otplate na kredit od pet do sedam godina, sa godišnjom kamatom od 4,5 odsto.

Prodaja „punta“ po modelu „staro za novo“ obezbediće najpre da ove godine, umesto planiranih 15.000 vozila, bude proizvedeno znatno više, najverovatnije oko 50.000 automobila tog modela. Tim pre što će se „punto“ prodavati i na tržištima zemalja CEFTA sporazuma, a sve izvesnije i u Rusiji, sa kojom se pregovara o bescarinskom izvozu putničkih vozila iz Srbije. S druge strane, zamena starih automobila uveliko će doprineti podmlađivanju voznog parka u Srbiji koji je star između 15 i 18 godina.

Rasprodata „zastava 10“

Zastavine prometne fime u Beogradu, Somboru i Kragujevcu izdale su do juče u podne ukupno 574 profaktura za prodaju domaćeg „punta“, odnosno modela „zastava 10“. Reč je o prodaji na kredit od pet do sedam godina, bez učešća i uz godišnju kamatu od 4,5 odsto. Kako je na fabričkim zalihama i u prodajnoj mreži do juče bilo oko 600 „desetki“, to se može konstatovati da je kompletan kontingent „zastave 10“, ponuđen domaćim kupcima po subvencionisanoj ceni i povoljnim kreditnim uslovima rasprodat za dan i po. Domaće prometne kuće evidentirale su i oko 450 potencijalnih kupca Fijatovog „punta“, odnosno vlasnika starih putničkih vozila koje žele da taj model automobila kupe po principu „staro za novo“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari