Krajem ove godine Vlada Srbije planira da formira „novi Jat“, firmu u koju će preći imovina nacionalnog avioprevoznika, uključujući sletove, odnosno dozvole za sletanje na aerodrome, zatim avioni i većina radnika. Već na proleće, najverovatnije u martu, u novu aviokompaniju stići će četiri Erbasova aviona A319, uzeta na lizing i firma će početi da saobraća. Istovremeno, „starom Jatu“ će biti ostavljeni svi dosadašnji dugovi i kompanija će otići u bankrot.

Nova firma, opremljena avionima evropskog proizvođača, zatim će u nekom trenutku biti ponuđena na prodaju stranom partneru, viđenom u liku Etihad ervejza, koji će najverovatnije preuzeti manjinski udeo od 49 odsto Jata.

To je ukratko Vladin plan za rešenje pitanja Jata, gubitaša za kojeg već godinama država ne uspeva da nađe kupca. Problem na koji u resornom Ministarstvu saobraćaja još nemaju odgovor je odakle će država pokriti multimilionske dugove ove kompanije, koji će joj ostati po realizaciji plana. Kako kažu, radna grupa za rešenje problema nacionalnog avioprevoznika u kojoj će biti i predstavnici Ministarstva finansija, „biće formirana, danas, sutra, ovih dana“ i ona će utanačiti sve detalje.

Čisto finansijski gledano, Jat je u ogromnim problemima. Prema finansijskom izveštaju za prošlu godinu, dugoročna rezervisanja i obaveze ove kompanije iznose 18,8 milijardi dinara, a odložene poreske obaveze još 477 miliona, što je ukupno 172,4 miliona evra duga, računato po jučerašnjem srednjem kursu Narodne banke.

Republičkim budžetom za narednu godinu nisu predviđena sredstva za podmirivanje ovih troškova, tako da će poverioci Jata neminovno ostati kratkih rukava. Naoko dobra vest je što Jat većinom duguje državnim preduzećima, Aerodromu Nikola Tesla i Kontroli letenja, pa će eventualne tužbe, koje bi mogle da spreče odvajanje kvalitetne imovine od propalog Jata, zasigurno izostati. Prema nedavno objavljenim informacijama, Jat je u septembru samo beogradskom aerodromu dugovao 18,7 miliona evra, od čega je čak 15,8 miliona bio dug stariji od 60 dana.

Među dugovima Jata su i ogromni krediti, uzimani prevashodno radi prostog preživljavanja, za koje u punom iznosu garantuje država. Tako su budžetom za 2013. godinu predviđene garancije za čak 61,5 miliona evra glavnice duga po Jatovim kreditima. Ako Jat bankrotira, država će morati bankama da isplati pun iznos ovog duga, a redovno na naplatu u 2013. stiže čak 11,7 miliona evra.

Jat je najviše kredita uzeo Unikredit i Sosijete ženeral banke, kojima duguje po 25,75 miliona evra uzetih uz kamatu od 3,95 odsto plus tromesečni euribor, dok Komercijalnoj banci duguje 10 miliona evra po kreditu za likvidnost, koji nosi kamatu od 5,25 odsto plus euribor.

Osim ovog novca i dugova prema aerodromu, dobavljačima i drugim poveriocima, država će morati da obezbedi i garancije za nabavku novih aviona. Osim četiri Erbasa A319, u novi Jat bi trebalo da tokom naredne godine stignu i četiri ATR-a, a 2015. godine još četiri Erbasa A320, koje će Jat kupiti. Država će za nabavku ovih aviona morati da garantuje sa 140 miliona dolara, za šta u budžetu za 2013. nema novca, ali je moguće da garancije neće biti neophodne pre 2015. godine kada bi kupljeni avioni trebalo da budu isporučeni. Kupovina će delimično biti finansirana i sa 23,5 miliona dolara avansa koji je Srbija dala Erbasu još 1998. godine, kada je nameravala da kupi avione ovog proizvođača, što se na kraju nije dogodilo.

S druge strane, novac za lizing ostalih erbasa i ATR-a će morati odmah da se pronađe, mada bi i Jat odmah trebalo da počne da ostvaruje zaradu. Nakon što novi nacionalni avioprevoznik postane profitabilan, Etihad bi trebalo da preuzme državne garancije za nabavku novih aviona na sebe i da dobije, najverovatnije manjinski udeo u Jatu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari