U jugozapadnoj Srbiji je, protekle godine, otvoreno 25 degustacionih centara tradicionalnih proizvoda, koji bi trebalo da privuku turiste i pospeše razvoj turističke privrede.
Pored toga, signalizacijim je obeleženo 60 turističkih atrakcija, destinacija i seoskih domaćinstava. Taj koncept, koji se pokazao uspešnim, mogao bi da se primeni u celoj Srbiji, kako bi se osmislila turistička ruta tradicionalnih proizvoda. Po ugledu na evropske zemlje, degustacioni centri trebalo bi da privuku pažnju turistima, a jugozapadna Srbija, posebno užički i zlatiborski kraj, ima čime da se pohvali. Ovaj kraj poznat je po izuzetno kvalitetnim tradicionalnim proizvodima, poput suhomesnatih i mlečnih, a tu su i rakija, džemovi, ali i rukotvorine i stari zanati…
Proizvođači su, uz podršku Programa razvoja privatnog sektora u jugozapadnoj Srbiji (PSD), opremili prostor za prijem gostiju koji mogu da probaju i kupe tradicionalne proizvode i da saznaju nešto više o načinu njihove proizvodnje. S druge strane, na glavnim putnim pravcima, koji vode do Crnogorskog primorja i Zlatibora, ali i na drugim sabraćajnicama – regionlanim i lokalnim, postavljena je turistička signalizacija sa putokazma koji turiste „navode“ do seoskih domaćnstava i degustacioinih centara. Taj projekat sprovodi Regionalna razvojna agencija Zlatibor u Užicu uz finansijsku podršku Švajcarske agencije za razvoj i saradnju. U saradnji sa JP Putevi Srbije, Ministarstvom turizma, Turističkom organizacijom Srbije, lokalnim turističkim organizacijama, postavljeni su i putokazi, čime su postala „vidljivija“ domaćinstva koja proizvode pršutu, sir, kamjak, rakiju, grnčariju, a turisti u tranzitu, ili oni koji žele da se zadrže duže u takvim ambijentu lakše se snalaze i mogu da planiraju svoje putovanje. Vlasnici domaćinstava kažu da im je takva vrsta podrške izuzetno značajna, jer im gosti sve češće dolaze.
Uz opasku da je reč o novoj turističkoj ponudi, u koju su se uključili proizvođači tradicionalnih proizvoda, Darko Đurović, koordinator Programa i zamenik direktora Regionalne razvojne agencije Zlatibor, kaže za Biznis da lokalne turističke organizacije, agencije i hoteli sada mogu gostima da ponude i izlete do degustacionih centara koji, osim turističke, imaju i edukativnu ulogu, a za vlasnike i ekonomsku dimenziju, jer u njima mogu da prodaju svoje proizvode i da zarade.
Naš sagovornik navodi da je interesovanje tradicionalnih proizvođača za učešće u tom projektu bilo veliko i da je od stotinak prijavljenih odabrano njih 25 koji su podržani u nameri da razvijaju degustacione centre. Osmišljena je i stranica na Internetu (tradicionalniproizvodi.com) na kojoj su predstavljeni degustacioni centri, proizvođači i njihovi proizvodi.
Miloš Zarić, iz zlatiborskog sela Kečera, vlasnik je prvog degustacionog centra za pršutu u Srbiji, koji je pod imenom Max Zara, otvoren pre nekoliko dana. Na porodičnom imanju, na kome je Milošev deda započeo prozvodnju pršute, zaokružena je i registrovana kompletna proizvodnja – od klanice, preko pogona za sušenje i pakovanje goveđe i svinjske pršute, kobasice, slanine i čvaraka.
– Nasledio sam porodičnu tradiciju proizvodnje pršute po staroj recepturi koju su moji preci primenjivali još pre sto godina. Moja porodica i ja smo već duže zainteresovani za realizaciju ove ideje, ali bila nam je potrebna podrška i Regionalna razvojna agencija Zlatibor pojavila se u pravom trenutku s projektom koji nam je omogućio da izgradimo degustacioni centar. Turistima nudimo da probaju ukuse izvornih domaćih proizvoda, ali i da obiđu naše pogone i da se informišu o tradicionalnoj proizvodnji, baziranoj isključivo na domaćoj sirovini – komentariše za Biznis Zarić i dodaje da su u toj porodičnoj firmi zaposleni svi članovi njegove porodice.
On kaže da je otvaranje degustaciog centra, ali i postavljane turističke signalizacije, odličan vid promocije njegovog imanja. Cenatr radi pola godine, ali je zvanično otvoren pre nekoliko dana i broj gostiju se povećava. Objašnjava da se gosti najčešće zadržavaju nekoliko sati.
– Reč je uglavnom o turistima u tranzitu, ali sklopio sam ugovor s jednom agencijom koja nam dovodi orgnizovane grupe iz Slovenije, koje su smešetne na Zlatiboru i rado obilaze zlatiborski kraj. NJihovi utisci su fantastični, pa iste grupe dolaze nekoliko puta. Uvek ih dočekamo sa pogačom i solju, poslužimo rakijom i kafom, a potom sledi degustacija i obilazak proizvodnje. Neki od njih i kupuju naše prozvode. Mi ne proizvodimo ogromne količine, već akcenat stavljamo na kvalitet. U proseku mesečno proizvedemo od 500 do 700 kilograma suvog mesa koje prodajemo na pijaci, ali i u restoranima – objašnjava naš sagovornik i kaže da su među gostima, osim domaćih turista, Švajcarci, Rusi i drugi, a neretko i diplomate iz Beograda.
Embrion turističke rute tradicionalnih proizvoda
– Kroz ishranu se turistima na najbolji način prezentuje bogatstvo naše kulture i tradicije. U Evropi su takvi degustacioni centri standardna turistička ponuda. To je kod nas zapostavljeno, pa je utoliko važnije naglasiti da je naš koncept moguće primeniti u celoj Srbiji. Drugim rečima, ovaj projekat bi mogao da bude embrion buduće turističke rute tradicionalnih proizvoda kroz Srbiju, ali neophodno je da se uspostave standardi kvaliteta, koje bi takva domaćinstva i centri trebalo da ispune – objašnjava Darko Đurović, koordinator Programa i zamenik direktora Regionalne razvojne agencije Zlatibor.
Aplikacija o najatraktivnijim destinacijama
U saradnji sa Turističkom organizacijom Srbije osmišljena je aplikacija za mobilne telefone na srpskom i engleskom jeziku, koja će, osim tekstova i fotografija, imati i audio zapise o najznačajnijim destinacijama. Kako je najavljeno aplikacija će biti predstavljena na predstojećem Sajmu turizma u Beogradu. Turisti će moći da je preuzmu na graničnim prelazima u zonama u kojima je Ministarstvo turizma omogućilo besplatan prstup bežičnom Internetu.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.