Dogodine kvalifikacija za novi model 1Foto: FoNet/ Aleksandar Levajković

U upravo okončanom godišnjem ocenjivanju rada fabrike pod nazivom “Proizvodnja svetske klase” (WCM), kompanija Fijat Krajsler automobili Srbija potvrdila je “srebrni status” i dobila dva nova poena.

Sada ih, saznaje naš list, ima ukupno 68, odnosno dva manje od broja poena koji joj obezbeđuje “zlatni status”, i koji imaju vodeće Fijatove fabrike. Očekuje se da taj status osvoji već dogodine, čime se kragujevačkoj fabrici otvaraju nove perspektive.

I samo zadržavanje “srebrnog statusa”, uz dva dodatna poena, u godišnjem ocenjivanju organizacije i kvaliteta rada, bezbednost proizvodnog procesa, obučenosti radnika i drugog, pokazuje, tvrde u poslovnim krugovima, da menadžment Grupacije Fijat Krajsler automobili (FCA) ozbiljno računa na kragujevačku fabriku, koja bi, otuda, 2020. sa gotovo izvesnim “zlatnim statusom” u proizvodnji automobila svetske klase, napokon trebalo da dobije proizvodnju novog, to jest još jednog modela.

Naš list je, podsetimo, u više navrata navodio da proizvoidnju novog Fijatovog modela u Kragujevca ne treba očekivati pre 2020. godine, jer fabrika uprkos konstatntnom padu proizvodnje i plasmana i dalje posluje renbtabilno, kao i usled činjenice da je proizvodnja redizajniranog modela “Fijata 500L” statovala tek pre godinu i po dana. Kragujevački “veliki fića” je i dalje najrodavaniji automobil u svom segmentu na evropskom tržištu.

Ovogodišnja proizvodnja u FCA Srbija biće okončana 17. decembra, do kada će, usled usklađivanja proizvodnje sa zahtevima tržišta, u fabrici biti još 15-tak radnih dana. Izvesno je da će u kragujevačkoj fabrici u 2018. biti proizvedeno ukupno oko 60.000 automobila, što je za više od 10.000 vozila manje nego lane. Plan za narednu godinu još nije saopšten, a najverovatnije da javnost i zaposleni sa njime neće ni biti upoznati. Nije, međutim, teško pretpostaviti da će dogodine u Kragujevcu da bude proizvedeno manje automobila no ove godine, te da će iz pogona najverovatnije da izađe do 55.000 gotovih automobila.

Ono što je i dalje nepoznanica jeste pod kojim uslovima Fijat nastavlja da posluje u Srbiji, nakon što je krajem septembra istekao desetogodišnji ugovor države Srbije i te kompanije o formiranju zajedničke fabrike, a kojim je, podsetimo, italijanski partner u tom jednodecenijskom periodu bio oslobođen plaćanja svih poreza, doprinosa i taksi kako na republičkom, tako i na lokalnom nivou. Fijatova fabrika u Kragujevcu, redovno je uz te povlastice, od države dobijala i subvencije koje su preprošle godine bile veće od tri milijarde dinara, dok je lane taj iznos bio prepolovljen.

Naš list je već otvarao ovo pitanje, a iz Vlade Srbije nedavno je, preko medija, poručeno da država i Fijat, prema ugovoru iz 2008., imaju međusobnu obavezu otkupa udela ukoliko jedna od ugovornih strana odluči da proda svoj kapital u zajedničkoj kompaniji, što važi do 2023. godine. To znači da je država, ukoliko Fijat naumi da se povuče iz zajednoičke kompanije, obavezna da otkupi 67 odsto kapitala te kompanije – i obrnuto.

Da li to, onda, znači i da sve ostale ugovorne obaveze jedne i druge strane, među kojima su i povlastice koje Fijat dobija, važe još pet godina, pouzdano se ne zna, ali je najverovatnije da stvari upravo tako stoje.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari