Kragujevac, nekadašnji sinonim za neuspešnu srpsku tranziciju, danas je jedan od retkih gradova u Srbiji koji beleže suficit u spoljnotrgovinskoj razmeni sa svetom. Ta „dolina gladi“, kako je zbog devastirane industrije, kao i armije besposlenih i socijalno ugroženih žitelja, nazivan najveći grad u Šumadiji, sada beleži pozitivne rezultate u trgovini sa svetom. Takav uspeh, koji je ostvaren posle više od dve decenije agonije, kragujevačka privreda duguje oživljavanju automobilske industrije, odnosno početku proizvodnje i plasmana novog Fijatovog modela „500L“.

Prema podacima Regionalne privredne komore, Kragujevac je za jedanaest meseci 2012. godine ostvario suficit u spoljnotrgovinskoj razmeni od oko 36 miliona dolara. I to se dogodilo prvi put od 1990. godine. Procenjuje se da će taj rezultat biti popravljen kad budu uračunati i efekti izvoza ostvareni u decembru. Treba podsetiti da je izvoz Fijatovih automobila startovao u poslednjem prošlogodišnjem kvartalu, kada je dilerima i kupcima u Italiji, Nemačkoj , Francuskoj i još nekim evropskim zemljama isporučeno 30.000 automobila „fijat 500L“. To je, uz rast izvoza još desetak firmi iz centralne Srbije, omogućilo privrednicima iz Šumadije i Pomoravlja da zabeleže solidne rezultate spoljnotrgovinske razmene, najbolje u minulih 20 i „kusur“ godina. Ilustracije radi, samo u razmeni sa Italijom ostvaren je suficit od 32,5 miliona dolara – privrednici su lane u Italiju izvezli tri puta više proizvoda nego 2011. godine.

Zanimljivo je da su se na listi od deset najvećih izvoznika iz ovog regiona, našle i četiri firme iz automobilske industrije, pri čemu Fijat automobili Srbija i fabrika južnokorejske Jura korporacije iz Rače Kragujevačke zauzimaju prvo i drugo mesto. Dodatni optimizam ulivaju planovi kompanije FAS, koja bi u toku 2013. godine trebalo da proizvede, i strancima isporuči, između 120.000 i 160.000 automobila „fijat 500L“. Osim putničkih vozila, ove godine će početi i izvoz automobilskih delova i komponenti, koje se proizvode u pogonima najznačajnijih Fijatovih kooperanata, lociranih u krugu FAS-a i Industrijskoj zoni Grošnica. Izvoz automobilskih delova bi vremenom trebalo da dostigne vrednost od više stotina miliona dolara godišnje.

Obim spoljnogtrgovinske razmene koju je ostvarila privreda Šumadijsko-pomoravskog regiona premašio je milijardu dolara, pri čemu je Šumadijski okrug u toj trgovinskoj razmeni sa svetom učestvovao sa 78,5 odsto, a Pomoravski sa 21,5 odsto. Na inostrana tržišta izvezeno je robe u vrednosti od 636,3 miliona dolara, dok je uvoz bio „težak“ 531,8 miliona dolara. Tako je privreda ovog dela Srbije zabeležila suficit od oko 104,5 miliona dolara. Pokrivenost uvoza izvozom lane je iznosila čak 120 odsto, odnosno 37 posto više nego prethodne godine. S druge strane, privreda Srbije prošle godine je zabeležila spoljnotrgovinski deficit od 6,8 milijardi dolara, što je za 4,7 odsto manje od minusa iz 2011. godine. Pokrivenost uvoza izvozom na republičkom nivou iznosila je 60,3 odsto. Osim firmi iz automobilske industrije – FAS, Jura, Grah automative iz Batočine i Zastava tapacirnica – najveći izvoznici iz ovog dela Srbije su i kragujevačka Forma ideale, Kronošpan u Lapovu, Kablovi u Jagodini, Panasonikova firma u Svilajncu, Peštan u Aranđelovcu i kragujevački Agromarket.

Dobar skor prehrambene industrije

U Regionalnoj privrednoj komori kažu da je, osim automobilske industrije, dobre izvozne rezultate ostvarila i prehrambena industrija, koja je u razmeni sa svetom zabeležila suficit veći od 30 miliona evra, i to zahvaljujući plasmanu mineralne vode, sokova, stočne hrane i konditorskih proizvoda. Suficit od desetak miliona dolara beleži i agrar, a solidan izvozni rezultati najavljuju i vojna industrija, kao i proizvođači mašina i uređaja. Najviše robe plasirano je na tržišta zemalja Evropske unije: Slovačku, Italiju, Nemačku i Francusku, zatim u Rusiju i Švajcarsku, kao i u države u okruženju, pre svih u Bosnu i Hercegovinu i Crnu Goru.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari